سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 33859
تاریخ انتشار: 1401/11/04 04:26
فرزین از راه‌اندازی سامانه جدید ارزی تا ۲ هفته دیگر خبر داد

ارز سامانه «ناخدا» به بازار می‌آید

رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا در کشور تا دو هفته دیگر تحت عنوان سامانه «ناخدا» خبر داد و گفت: عرضه ربع سکه در بورس ادامه دارد و اگر لازم باشد عرضه سکه تمام نیز وارد بورس کالا خواهد شد.
ارز سامانه «ناخدا» به بازار می‌آید

همچنین از این پس در سامانه نیما، نیازهای ارزی برای واردات کالای اساسی، مواد اولیه و ماشینآلات تامین خواهدشد. بخشی از این ارز از طریق فروش نفت و پتروشیمی تامین میشود و برای تامین ارز بخش دیگری از محصولات در حال مذاکره بوده و قرار است ارز آنها از محل یارانههای صادراتی تامین شود.

محمدرضا فرزین در یک برنامه تلویزیونی، درباره وضعیت ارزی و روند احیای بازار ارز گفت: ذخایر ارزی به اندازه کافی در دسترس بوده و هیچ محدودیتی برای تامین ارز نداریم. برهمین اساس ۳.۳ میلیارد دلار ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تخصیص داده شده است.

صمتمحمدرضا فرزین در خصوص سیاستهای ارزی جدید بانک مرکزی اظهار کرد: در این روزها فضای روانی و مجازی با دنیای واقعی متفاوت است و بر این اساس لازم است توضیحاتی ارائه کنم. وی افزود: بر اساس آمار ۹ ماهه امسال حساب کالایی کشور یعنی صادرات منهای واردات مثبت ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است در واقع صادرات بیش از واردات بوده است. همچنین در ۹ ماهه امسال صادرات کشور با رشد ۳۱ درصدی به ۷۳.۴ میلیارد دلار رسیده و واردات ۱۹.۶ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور به دلیل سبقت گرفتن صادرات از واردات رشد داشته و هیچ محدودیتی برای تامین ارز واردات نداریم.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: از ابتدای امسال ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار اسکناس در بازار عرضه شده و برای نمونه روز گذشته ۲۱ میلیون دلار در بازار متشکل عرضه شد که ۳ میلیون دلار از این رقم توسط بانک مرکزی و بقیه توسط صرافان عرضه شد.

فرزین تاکید کرد: همانطور که قول داده بودم بازار مبادله ارز و طلا طی ۲ هفته آینده در سامانه ناخدا راهاندازی میشود و دانشجویان، بیماران نیاز به درمان در خارج و آژانسهای گردشگری میتوانند نیاز ارزی خود را با ارائه مستندات به این سامانه تامین کنند.

وی با اشاره به طرح بانک مرکزی درخصوص آزادسازی فروش ۵ هزار یورو به متقاضیان توسط صرافیها گفت: صرافیها مجاز هستند ارز خریداری و به فروش برسانند این در حالیاست که پیش از این مجاز بودند ۲ هزار یورو ارز بفروشند و چنانچه کسری در عرضه ارز داشتند میتوانند ارز خود را از طریق بانک مرکزی تامین کنند. رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: لازم میدانم خطاب به افرادی که گمان میکنند بانک مرکزی توانایی تامین ارز را ندارد باید بگویم بانک مرکزی توانایی تامین اسکناس را دارد و با راهاندازی سامانه «ناخدا» تمام نیاز ارزی افراد را براساس مستندات تامین خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از این پس در بازار آزاد نیز ورود کرده و بانک مرکزی در این بازار نرخسازی خواهد کرد و ثبات ارزی را گام به گام ادامه خواهیم داد.

فرزین گفت: در بازار مبادله ارز و طلا علاوه بر اسکناس، مبادله حواله و سکه نیز راهاندازی انجام خواهد شد. قرار است از ابزارهای بازار ارز همچون سواپ هم استفاده شود که در نهایت بااجرای همه این برنامهها به دنبال ثبات در بازار آزاد هستیم.

وی درباره برخی نقدها به ارائه ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گفت: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بودجه دولت را به تعادل میرساند همچنین تعادل مصرفکننده نیز برقرار میشود چون نمیخواهیم از محل افزایش نرخ ارز کالاهای اساسی مورد مصرف مردم افزایش داشته باشد. تنها مشکل ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای برخی صادرکنندگان است که با روش جدید بازارسازی برطرف میشود. بنابراین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ قابل اعتمادی است چون برای دولت، مصرفکننده و تولیدکننده برقرار میکند.

وی درباره کنترل نرخ تورم و افزایش نقدینگی افزود: در بحث کاهش و کنترل نقدینگی ابتدا باید منشأ آن مدنظر قرار گیرد. منشأ نقدینگی در کشور از محل پایه پولی و ضریب فزاینده است. پایه پولی از محل بدهی دولت، ناترازی بانکها و افزایش دارایی خارجی است و تلاش داریم مشکلات این سه حوزه را با دولت حل کنیم؛ چنانچه در تدوین بودجه سال آینده مذاکرات خوبی با مجلس و دولت داشتیم و در تلاش هستیم پایه پولی را کاهش دهیم. فرزین افزود: موضوع دیگر ناترازی بانکها است و برای رفع این ناترازیها برنامه داریم زیرا اضافه برداشت بانکها زیاد است و موجب خلق نقدینگی میشود.

 وی ادامه داد: برای کنترل تورم نیز از ابزار سیاست پولی استفاده خواهیم کرد و سیاست دیگر که ادامه میدهیم محدودیت ترازنامه بانکها است. رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش سود بانکی نیز گفت: در بحث افزایش سود بانکی مصوبه شورای پول و اعتبار را اجرا میکنیم عرصه ربع سکه در بورس گفت: حباب ربع سکه ناشی از تورم انتظاری است. برای رفع این حباب عرصه ربع سکه در بازار ادامه مییابد و در صورت نیاز سکه تمام بهار آزادی نیز در بورس کالا عرصه خواهد شد

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kokla