دگردیسی در ارائه خدمات وزارت کار
پارسینه: با افزایش آگاهی و اطلاعات قشر کارگر و کارمند نسبت به حق و حقوق خود و عدم شفافیت در قراردادهای کاری و سوء استفاده از قراردادها توسط هریک از طرفین درگیر و مراجعه مکرر این قشر زحمتکش به ادارات کار جهت ثبت شکایات و پیگیری و ازدحام شدیدی در مراجعات و افزایش حجم پروندهها از اوخر سال ۱۳۹۸ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تحقق وظیفه ذاتی خود مبنی بر استقرار قانون کار و نظارت بر حسن انجام آن، سامانه جامعه روابط کار را طراحی و به اجرا درآورد.
سامانه جامع روابط کار سامانهای جامع بوده و دارای سطوح کاربردی مختلف در حیطه درون سازمانی و ارباب رجوع بوده که بالغ بر ۳۰ نوع خدمت را جهت تسهیل روابط کاری مشمول قانون کار شناسایی و عملیاتی نموده است.
یکی از خدمات اصلی مورد استقبال در این سامانه ثبت الکترونیکی دادخواست کار) شکایت الکترونیکی کارگر از کارفرما و بلعکس) است که شخص کارگر و یا کارفرما جهت استفاده از این سامانه باید ابتدا مراحل احراز هویت و ثبت نام و دریافت نامکاربری و کلمهعبور خود را صورت دهد. به همین منظور وظیفه ثبت نام از طرف این وزارت خانه به دفاتر پیشخوان دولت منتخب سپرده شد.
باتوجه به مصوب چهلوچهارمین جلسه ستاد ملّی مدیریت کرونا، در خصوص نحوه فعالیت دستگاههای اجرایی و ادارات مرکز و استانها و شهرستانها، توسط معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با عنوان قانون مدیریت بحران با طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیتها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور ابلاغ گردید. براساس این ابلاغیه کلیه دستگاههای اجرایی در همه سطوح تقسیمات کشوری موظفند ترتیبی اتخاذ کنند که در وضعیتهای سهگانه شرایط هشدار، در ارائه خدمات ضروری آنها به شهروندان و سایر ادارات، خلل و وقفهای ایجاد نشود و شهروندان در استفاده از خدمات ضروری با مشکل و یا عدم امکان دسترسی مواجه نشوند. همچنین، دستگاههای اجرایی موظفند با استفاده از سامانهها و امکانات ایجاد شده دولت الکترونیک ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و غیرحضوری را در دستور کار خود قرار دهند و زمینه دسترسی شهروندان به کلیه خدمات خود را از طریق سامانههای الکترونیکی فراهم کنند. در این رابطه لازم است ضمن سرعتبخشیدن به تکمیل و بهرهبرداری از طرحها و برنامههای پیشبینیشده برای توسعه دولت الکترونیک هر دستگاه، زمینه و امکان دسترسی شهروندان به سامانههای ارائه خدمات را به صورت فراگیر و در اسرع وقت فراهم کنند.
در همین راستا با خوش فکری و چابکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با استفاده از راهکارها و فناوریهای نوین، با هدف تسهیل در دسترسی شهروندان و سرعت بخشیدن به سرویسدهی به ایشان و کاهش تردد شهروندان و بهه جهت حفظ سلامتی کارگران و کارفرمایان و جلوگیری از فراگیری بیماری کرونا، پروژه احراز هویت کارگری و کارفرمایی به صورت آنلاین را، عملیاتی نمود.
راه اندازی احراز هویت برخط در سامانه روابط کار، موجب تسهیل در دسترسی عادلانه شهروندان بخصوص کارگران محترم و نیز کاهش تردد شهروندان و جلوگیری از فراگیری بیماری کرونا گردیده است.
این تصمیم صحیح و تحسین برانگیز مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جناب آقای دکتر محمد شریعتمداری، و رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری، مهندس سید جواد رضوی، باعث گردید تا کلیه کارگران و کارفرمایان بتوانند علاوه بر مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان و شعبات بانک رفاه و بزودی دفاتر کاریابی، بصورت برخط و غیرحضوری اقدام به احراز هویت و دریافت نام کاربری و کلمه عبور برای خود نموده و تبعا خدمات مرتبط را از سامانه جامع روابط کار دریافت نمایند.
باتوجه به کارکردهای بسیار مؤثر و تجربه موفق کاربران از اینگونه سرویسهای نوین از جمله در احراز هویت بیومتریک و در نظر گرفتن حذف هزینه سفرهای درونشهری و پیشگیری از ایجاد موج جدید بیماری کرونا، اقدامات صورت گرفته توسط سازمانها و دستگاههای اجرایی، همچون قوه قضاییه بعنوان الگو، لزوم حمایت و آگاهی بخشی از چنین سرویسهای نوین در راه تحقق دولت الکترونیک در مقطع کنونی بسیار احساس میگردد.