جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 94735
نویسنده: عطیه فتحی
تاریخ انتشار: 1402/07/15 12:03
گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس جامعه تور گردانان ایران؛

درآمد بخور و نمیر تور لیدرها / فصل رونق گردشگری کدام است؟

پور فرج گفت: درآمدی که برای راهنمایان در نظر گرفته‌شده است، کفاف یک سال را نمی‌دهد و تور لیدرها صد در صد به شغل دیگری احتیاج پیدا می‌کنند.
درآمد بخور و نمیر تور لیدرها / فصل رونق گردشگری کدام است؟

گسترش نیوز در گزارش قبلی به مشکلات و چالش‌های راهنمایان گردشگری اشاره کرد، یکی از مشکلاتی که اکثر تورلیدرها به آن اشاره کردند، نبود پزشک و درآمد کم این حرفه است، ما به این منظور با ابراهیم پور فرج، رئیس جامعه تور گردانان، گفت‌وگو داشتیم.

ابراهیم پور فرج در رابطه با عدم حضور پزشک در تور گفت: تمامی تورها در دشت و بیابان حاضر نمی‌شوند، مثلاً تور ما به شیراز می‌رود و اگر در آنجا کسی مریض شود و یا اینکه هر اتفاقی برای آن بیفتد، تور لیدر آن شخص مریض را به بیمارستان آن شهر هدایت می‌کند، من از سال ۶۸ در این کار هستم، ما پزشک همراه نداریم، چون بیشتر از یک شهر به شهر دیگر می‌رویم، هر جا که برویم پزشک دارد، پزشک را کجا باید بگذاریم؟ هر کس این را گفته  درست نبوده است، یک پزشک روزانه چقدر هزینه‌اش می‌شود؟ تور ها پول تور لیدر را می‌دهند و باید پول پزشک را هم بدهند که این موضوع هزینه‌ها را بسیار بالا می‌برد، هیچ جای دنیا این قانون نبوده و نیست، مثلاً این‌همه تور به ترکیه می‌روند، هیچ‌کس با خودش پزشک نمی‌برد. اگر اتفاقی بیفتد همان‌جا پزشک و بیمارستان هست و مراجعه می‌کنند.

رئیس جامعه تور گردانان ایران  تاکید کرد: این درآمد که برای راهنمایان در نظر گرفته‌شده است درآمدی نیست که کفاف یک سال را بدهد، یعنی این دو فصل هزینه یک سال را تأمین نمی‌کند و صد در صد به شغل دیگری احتیاج پیدا می‌کنند. البته برای مثال لیدر هایی که دو هفته در تور هستند، درآمد خوبی می‌گیرند، منتها برای تأمین هزینه یک سالشان نیست و باید درآمد دیگری نیز داشته باشند، اگر بگوییم که این درآمد برای گرداندن زندگی‌شان کافی است بی‌انصافی کرده‌ایم. یک‌زمانی تعداد گروه‌ها خیلی زیاد بود و تورلیدرها ۳ ماه در بهار و ۳ ماه در پاییز دائماً تور می‌بردند و هرروز مشغول کار بودند و هزینه‌هایشان تأمین می‌شد، اما الان به این صورت نیست.

پور فرج با اشاره به نبود گروه‌های خارجی در ایران گفت: الان گروه‌ها خیلی کم است، باید گفت که چهار سال است گروه به ایران نمی‌آید، اگر هم کسی گفته کاملاً دروغ است، چون بزرگ‌ترین تور آور ایران منم، مسئول جامعه تور گردانان نیز در ایران هستم و ۲۲۰ شرکت تور آور را زیر نظر دارم، گروهی به ایران نمی‌آید چون در ایران امنیت وجود ندارد و توریست‌ها نیز به امنیت این کشور اعتماد نمی‌کنند، قبلاً در فصل پاییز و بهار چون تعداد تورها خیلی زیاد بود اصلاً جا برای اسکان توریست‌ها نداشتیم.

وی درباره اهمیت داشتن تحصیلات مرتبط در این حرفه بیان کرد: دوره‌های تخصصی نقش اصلی را بازی می‌کنند، در دانشگاه‌ها رشته مربوطه که گردشگری است را داریم و دانشجوها ۴ سال آموزش گردشگری می‌بینند، اما زیاد مفید نیست و کمکی نمی‌کند، دوره‌های تخصصی برای این حرفه بازمان های متفاوت، مثل ۳ ماهه و ۹ ماهه و یک‌ساله هستند که کاملاً روی خود گردشگری تمرکز می‌کنند.

 پور فرج در پایان گفت: خواندن کتاب‌های گردشگری آن‌قدر کمکی نمی‌کند، در این دوره‌ها به تور لیدر اطلاعات عمومی و لازم را می‌دهند، اما یادگیری در محیط است که اهمیت دارد، کسانی که در این دوره‌ها هستند زمانی که همراه یک لیدر حرفه‌ای با تور همراه می‌شوند تازه‌کار را یاد می‌گیرند، در ابتدا باید با یک لیدر حرفه‌ای همراه شوید تا کاملاً کار را یاد بگیرید، آموزش ببینید که چه‌کاری را باید انجام بدهید و چه‌کاری را نباید انجام بدهید، گروه بردن کار ساده‌ای نیست، اینکه چه چیز باید بدانید، چگونه باید صحبت کنید، چه زبانی باید بلد باشید و... همه اهمیت دارد.

وی افزود: زمانی که خود من این کار را شروع کردم اصلاً در ایران راهنما نداشتیم ، ما خودمان آموزش دیدیم و راهنمایان تازه‌کار را با فردی که تسلط لازم را در این حیطه پیداکرده بود همراه می‌کردیم تا او نیز این کار را آموزش ببیند؛ آن‌ها به این طریق یاد می‌گرفتند، البته الآن دیگر در سازمان گردشگری و جاهای دیگر ما آموزش‌های زیادی داریم.

پور فرج درباره تضمین بیمه مسافران بیان کرد: تورها وقتی میگویند که مسافر بیمه می‌شود، یعنی می‌شود و این بیمه تضمین‌شده است و هر موضوع و مسئله‌ای که پیش بیاید بیمه موظف است که کمک کند، اکثر کسانی که از خارج می‌آیند،  مثلاً اروپا و آمریکا در کشور خودشان بیمه می‌شوند، البته کسانی که مثلاً از عراق و این‌جور جاها می‌آیند شاید در ایران بیمه شوند، ولی توریست‌های آمریکا و اروپا اینجا بیمه نمی‌شوند.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kgz8x