بیشترین رکورد تولید خودرو برای کدام برند است؟
وزیر صمت دولت سیزدهم از وعدههای جدید خودرویی رونمایی کرد. در فاصله حدود هفت ماه به پایان سال ۱۴۰۲ چنانچه این وعده محقق نشود، نرخ بازاری خودرو آرایش جدیدی به خود میگیرند.
وزیر صمت گفت تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ رکوردهای پیشین را جابهجا خواهد کرد. عباس علی آبادی گفت شرکتهای خودروساز تعداد زیادی خودرو تولید کرده که در نوبت تحویل به متاضیان است و امسال رکورد تولید خودرو را خواهیم زد.
در حالی وزیر صمت از جابهجایی رکورد تولید خودرو در کشور خبر میدهد که بررسی اطلاعات منتشر شده توسط سه شرکت بزرگ خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان میدهد خودروسازان تا پایان تیر امسال در مجموع حدود ۳۲۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) تولید شده است.
سقف تولید خودرو در کشور در سال ۱۳۹۰ زده شد. خودروسازان در این سال توانستند بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو (شامل سواری، تجاری سبک و تجاری سنگین) تولید کنند.
بنابراین اگر مدیران صمت قصد داشته باشند رکورد تولید را جابهجا کنند باید امسال تولید حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی را محقق کنند باید در امسال به طور ماهانه حول و حوش ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو تولید کنند.
واکاوی کیک تولید خودروی کشور نشان میدهد سهم بیشتر این کیک به خودروهای سواری تولیدی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو اختصاص دارد. به طور معمول بیش از ۹۰ درصد تولید خودرو مربوط به محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور میشود.
اگر سهم خودروهای سواری ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو را ۹۰ درصد تولید کل در نظر بگیریم. سه خودروساز بزرگ کشور باید در سال ۱۴۰۲ به طور ماهیانه حدود ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه سواری تولید کنند. بنابراین در پایان تیر امسال باید تیراژ تولید نزدیک به ۵۱۰ هزار دستگاه را در کارنامه خود ثبت میکردند. اما همان طور که اشاره شد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع حول و حوش ۳۲۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه سواری تولید کردند. این تیراژ حدود ۱۸۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه کمتر است.
اگر مدیران خودروساز بخواهند عقب ماندگی خود را جبران کنند باید در مدت باقی مانده تا پایان سال نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کنند. به عبارت دیگر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو ماهانه حدود ۱۵۰ هزار دستگاه سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کنند. اتفاقی که بعید است با توجه به شرایط حاکم بر خودروسازی کشور محقق شود.
با توجه به اینکه بحث عرضه از سوی خودروسازان یکی از آیتمهای موثر روی نرخ بازاری خودرو است وعده داده شده وزیر صمت تولید سیزدهم چه تاثیری روی بازار خودرو میگذارد؟ اگر این وعده محقق شود میتوان امیدوار بود که افزایش تیراژ عرضه در گام اول روند ثبات نرخ در بازار خودرو را تثبیت کرده و در ادامه شاهد نزولی شدن نرخ خودرو باشیم. دارندگان سرمایههای سرگردان با تدوام ثبات قیمتها و در ادامه نزیک شدن نرخ بازار و کارخانه بهتدریج از بازار خودرو خارج خواهند شد. این اتفاق میتواند سرعت قیمتها را در بازار بیش از پیش کاهش دهد. اما اگر در ماههای پیش رو روند تولید از وعده علی آبادی فاصله بگیرد، این اتفاق میتواند روی نرخ خودرو در بازار اثر منفی گذاشته و شاهد فتح قلههای جدید قیمتی در بازار خودرو باشیم.