-
وزیر امور خارجه با اشاره به دریافت پیام از طرف امریکایی:

هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ۳ روز پیش پیامی از امریکایی‌ها دریافت شده، گفت: امریکایی‌ها تعجیل دارند که زودتر به توافق با ایران برسند.

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با نخست ‌ وزیر ارمنستان در جمع خبرنگاران درباره اظهارات مقامات امریکایی که گفته ‌ اند مذاکرات رفع تحریم ‌ ها از دستورکار خارج شده، تاکید کرد: امریکایی ‌ ها گفتار و رفتارشان متناقض است و در پیام خود تعجیل دارند که زودتر به توافق برسند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: هیچ امتیازی به طرف امریکایی نمی ‌ دهیم و در چارچوب منطق و چارچوب توافقی که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران رعایت شود، حرکت می ‌ کنیم اما در عین حال هیچ ‌ گاه میز مذاکره را ترک نمی ‌ کنیم.

وزیر امور خارجه بار دیگر تصریح کرد: هیچ امتیازی به طرف امریکایی نخواهیم داد. ارزیابی ما از پیام طرف امریکایی حتی در روزهای اخیر این است که نه ‌ تنها اولویت آنهاست بلکه شتاب هم دارند اما آنها هم برای مصارف داخلی خودشان و هم تحریک برخی از عوامل در داخل ایران در مواضع اعلامی ‌ شان به ‌ گونه ‌ ای دیگر سخن می ‌ گویند و اینها از تعارضات رفتار امریکایی است.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: در تماسی که آقای بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند به وی گفتم از این مسیر فاصله بگیرید. آنچه در ایران گذشت، بخشی مطالبات مسالمت ‌ آمیز مردم بود که ما به آن احترام می ‌ گذاریم و به مطالبات مسالمت ‌ آمیز مردم برمبنای قانون اساسی پاسخ داده
می ‌ شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در عین حال ما در بخش ‌ هایی از شمال غربی و جنوب شرقی کشور شاهد عملیات تروریستی بودیم؛ عملیات تروریستی گروهک ‌ های شناخته ‌ شده ‌ ای همچون حزب منحله دموکرات از مبدأ کردستان عراق و جریان جیش ‌ الحق که ما به ‌ درستی آن را جیش ‌ الظلم می ‌ نامیم که منشعب از جریان القاعده در جنوب شرقی کشور
است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: متاسفانه برخی به ‌ دنبال این هستند که به این فضا دامن بزنند. جمهوری اسلامی ایران با حکمت، منطق و اقتدار در مسیر امنیت ملی گام برمی ‌ دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: امنیت، ثبات و آرامش در ایران را به سبک و روش خودشان به ‌ شکل متعادل و متقابل و در عین حال متناسب پاسخ می ‌ دهیم.

هدف گذاری تجارت تهران-ایروان

وی در ادامه به روابط تهران و ایروان در حوزه اقتصادی و تجاری اشاره و اظهار کرد: توافق کردیم در آینده نزدیک حجم تبادلات تجاری از ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند و برای افزایش این حجم تبادل تجاری تا ۳ میلیارد دلار هدف ‌ گذاری شده است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: خوشبختانه ظرفیت ‌ های بسیار خوبی در بخش ‌ های انرژی، کشاورزی و تولیدات مشترک بین دو کشور وجود دارد که تجار و بازرگانان می ‌ توانند از این ظرفیت ‌ ها استفاده کنند. البته گردشگری هم یکی از ظرفیت ‌ هایی است که میان دو کشور به ‌ شکل فعال جریان دارد و توافقات جدیدتری را برای تقویت مسیر گردشگری به عمل آورده ‌ ایم.

حل مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان از مسیر سیاسی

وزیر امور خارجه درباره جمع ‌ بندی دیدارهایش با مقامات ارمنستان و تحولات قفقاز اظهار کرد: به مسئولان جمهوری ارمنستان تاکید شد باید به مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داده شود و تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان مورد توجه قرار گیرد. ایران قطعا نسبت به هرگونه تغییر ژئوپلتیک یا هرگونه تغییر در مرزها حساس است و به ‌ صراحت مواضع ‌ مان را به تمامی طرف ‌ ها اعلام
کردیم.

امیرعبداللهیان ترانزیت را یکی از محورهای این مذاکرات برشمرد و گفت: در موضوع ترانزیت بین ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال-جنوب گفت ‌ وگوهای بسیار خوبی انجام شد و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می ‌ تواند به تقویت کریدور شمال به جنوب و افزایش ترانزیت در این کریدور کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*