یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 17535
تاریخ انتشار: 1401/03/24 23:24

درهای ایران‌خودرو به روی دانش‌بنیان‌ها باز است

گروه صنعت: مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از آمادگی برای تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو برای افزایش سهم نسبی شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید خودرو خبر داد و گفت: ایران‌خودرو در راستای اهداف صنعت خودرو آمادگی دارد در این زمینه با بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان و دانشجویان، همکاری لازم را به‌عمل آورده و محلی را برای احداث پارک علم و فناوری صنعت خودرو اختصاص دهد.

 مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مراسم افتتاح همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو، گفت: در مسیر توسعه و پیشرفت، به‌شدت نیازمند بهره‌وری هستیم.

وی استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها و نخبگان در گروه صنعتی ایران‌خودرو را یک الزام دانست و گفت: برای دستیابی به اهداف و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب در استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، درهای ایران‌خودرو برای ورود دانش‌بنیان‌ها برای همکاری با این خودروساز باز است و ایران‌خودرو برای ادامه حرکت به سمت توسعه، نیازمند ظرفیت و توان این شرکت‌هاست. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو یادآور شد: در همین راستا، مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش را راه‌اندازی کردیم که مدیریت و تسهیل ارتباط ایران‌خودرو با شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده دارد، ایران‌خودرو اهداف بلندی را ترسیم کرده که با کمک دانش‌بنیان‌ها و نخبگان به آن خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه درر حال‌حاضر روزانه بیش از ۲۵۰۰ خودرو به‌طور کامل تولید می‌شود و به‌زودی به ۲۹۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت، گفت: بدون کمک دانش‌بنیان‌ها نمی‌توانیم به اهدافی مانند تولید ۱.۵ میلیون خودرو در سال ۱۴۰۳ و قرار گرفتن در زمره خودروسازان بزرگ جهانی و همچنین صادرات و نقش‌آفرینی در بازارهای جهانی دست یابیم. خطیبی تاکید کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب سرلوحه کار ایران‌خودرو است و در تمام استراتژی‌ها و فعالیت‌ها به منویات رهبر معظم انقلاب و رضایتمندی مشتریان اهتمام ویژه داریم و به‌دنبال افزایش سقف سهم دانش‌بنیان‌ها در این خودروساز هستیم.

وی افزود: گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان از رشد شاخص‌های کیفیت محصولات دارد، اما هدف‌گذاری‌های کیفی بسیار فراتر از آن است و در تلاش برای دستیابی به آن هستیم.

رویکرد جدید در همکاری با دانش‌بنیان‌ها

صمتدر ادامه کیانوش پورمجیب، رئیس همایش و قائم‌مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به منویات سال گذشته رهبر معظم انقلاب درباره استفاده دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ از محصولات داخلی و نیز توصیه به نخبگان مبنی بر اینکه اگر در راه تحقق اهداف خود به موانع برخوردند، دلسرد نشوند، اظهار کرد: ما فرمایشات ایشان را سرلوحه فعالیت‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار دادیم.

وی تصریح کرد: صنعت خودرو در آینده نزدیک از شرایط فعلی دور می‌شود و به همین دلیل باید رویکردهای صنعت خودرو به سمت استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها تغییر یابد.پورمجیب با تشریح فرآیند توسعه در گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: از سال ۱۳۹۴، توسعه پلتفرم‌های جدید، برق و الکترونیک، قوای محرکه جدید و طراحی خودروهای هیبریدی و برقی و توسعه سبد محصولات در دستور کار بوده که تولید محصولاتی مانند تارا، با رشد قطعه‌سازان داخلی و کمک‌های آنها به ثمر نشسته و این مسیر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در توسعه محصول K۱۲۵ قطعه‌سازان داخلی مشارکت دارند، افزود: در محصول کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو، باید تمام امکانات جدید خودروهای روز جهان توسعه می‌یافت که در حال انجام آن هستیم و امکانات خودرو، داخلی‌سازی خواهد شد. معاون توسعه و تولید ایران‌خودرو تصریح کرد: در حال‌حاضر موتور سه سیلندر در حال توسعه است و در سال آینده برخی تولیدات مجهز به این موتور خواهند شد. او ادامه داد: در نقشه آلایندگی نیز به سمت تولید موتورهای میکروهیبرید پیش می‌رویم، نخستین سری خودروهایی با کاهش مصرف سوخت دست‌کم ۱۰ درصدی را در محصولاتمان به‌عنوان میکروهیبرید خواهیم داشت اما طبق نقشه راه باید به سمت موتورهای تمام هیبرید و خودروهای تمام برقی پیش برویم.

دبیر این همایش درباره ارتباط ایران‌خودرو با شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: سابقه همکاری با دانش‌بنیان‌ها وجود دارد اما با رویکردهای تعریف‌شده فعلی به سمت ایجاد مفهومی نوین در این امر هستیم و در این مسیر، ابتدا مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش در این خودروساز سازماندهی شد و بر این مبنا فعالیت‌ها و طرح‌ها، نخبه‌محور خواهد شد.وی ادامه داد: این مرکز مجری بهم‌رسان، حامی شتاب‌دهنده و شبکه‌ساز خواهد شد و از شبکه‌های تامین مالی متنوعی استفاده خواهد کرد. وی با اعلام ۲۶۰ نمونه از نیازمندی‌ها در همایش دانش‌بنیان‌ها، گفت: توسعه محصول در ایران‌خودرو از این پس به معنای توسعه همکاری‌های فناورانه با درگیری دانش‌بنیان‌ها خواهد بود.پورمجیب تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان ایران‌خودرو همچون تام، ایپکو و جتکو با شرکت‌های دانش‌بنیان کشوری همکاری خواهند کرد و حتی آماده سرمایه‌گذاری مشترک هم هستیم، در این مسیر پروژه‌های ویژه تعریف می‌شود که در راستای منویات راهبردی رهبر معظم انقلاب و مسیر پیشرفت صنعت خودرو است.

ظرفیت برای بلوغ دانش‌بنیان‌ها

صمتدر ادامه همایش علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه علم و فناوری در کشور، عنوان کرد: از رشد اقتصادی ۸ درصدی که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب است، سهم حدود ۳ درصدی به بهره‌وری اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: در حال‌حاضر مجموعه‌های دانش‌بنیان از ۴۰۰هزار میلیارد تومان گردش مالی و بیش از ۳۰۰ هزار فرصت اشتغالزایی برخوردارند که با توجه به قوانین خوبی که به‌تازگی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها تصویب شده، ایران‌خودرو در صورت حمایت مدیرعامل می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. در این صورت، از نظر رشد فناوری شاهد یک حرکت عظیم خواهیم بود.منادی گفت: ایران‌خودرو پرچمدار صنعت کشور است و مجلس آمادگی دارد هر مانعی پیش‌روی پیشرفت این صنعت قرار دارد را رفع کند.وی تصریح کرد: تولید زنجیره تولید کشور از حوزه آموزش شروع می‌شود و حاصل آن تولیدی با قیمت پایین و کیفیت بالاست.

رشد اشتغال دانش‌بنیان‌ها

علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به رشد اشتغال دانش‌بنیان‌ها از ۶۵ به ۹۰ هزار فرصت شغلی در یک سال گذشته، گفت: امیدواریم نخستین پارک علم و فناوری تخصصی خودرو را با همکاری ایران‌خودرو در کشور تاسیس کنیم.

صمتخیرالدین در ادامه به تشریح برخی برنامه‌های معاونت فناوری و نوآوری در زمینه اشتغال دانش‌بنیان و تجاری‌سازی فناوری مانند گرنت فناوری، دستیار فناوری، پسادکتری نوآوری و طرح ملی ترویج کارآفرینی پرداخت، افزود: قرار است در مرحله نخست طرح ملی ترویج کارآفرینی، ۳۰ هزار دانشجو در دوره‌های کارآفرینی شرکت کنند. وی اضافه کرد: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌تواند با همکاری ایران‌خودرو در زمینه آموزش و تربیت نیروهای انسانی توانمند برای فعالیت در این شرکت گام بردارد.

معرفی یک محصول دانش‌بنیان

یکی از دستاوردهایی که شرکت تام ایران‌خودرو در همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو معرفی کرد، سامانه بینایی (Vision Systems) است که امروز کاربرد گسترده‌ای در صنعت خودرو به‌ویژه در کنترل کیفیت محصولات تولیدی، هدایت ربات و مکانیسم‌های خود هدایت‌شونده پیدا کرده است.

این سامانه که به‌عنوان یکی از نرم‌افزارهای موردنیاز در شرکت تام یک سال و نیم پیش طراحی و توسعه داده شده، هم‌اکنون دارای قابلیت‌هایی مانند تنظیم سریع و آسان پارامترهای سامانه، ارتباط سریع و آسان از طریق اترنت با پی‌ال‌سی، ارتباط سریع و آسان با ۱۰ دوربین به‌طور هم‌زمان، سرعت پردازش بسیار زیاد، بررسی تغییر ابعاد و موقعیت اشیا و تشخیص رنگ است.

این شرکت قصد دارد با ارائه فراخوانی به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، ویژگی‌های دیگری از قبیل اندازه‌گیری ابعاد، اندازه‌گیری دوبعدی موقعیت اشیا، اندازه‌گیری مختصات سه‌بعدی بدنه خودرو، اندازه‌گیری آنلاین کیفیت چسب شیشه خودرو و بکارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در سیستم‌های بینایی را نیز به محصول خود بیفزاید تا پیش از این، چنین امکاناتی از طریق شرکت‌های خارجی تامین شده است.براساس برنامه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو و ماموریت مدیریت ارشد گروه صنعتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تعمیق ساخت داخل، شرکت تام ایران‌خودرو با ورود به حوزه پلتفرم الکترونیک خودرو، خدمات فناورانه و هوشمندسازی در محدوده صنعتی را به سبد خدمات خود افزوده است. شرکت تام به‌واسطه فعالیت‌های دانش‌بنیان خود مانند طراحی، بهینه‌سازی، شبیه‌سازی، برنامه‌نویسی خطوط و سلول‌های رباتیک، طراحی و شبیه‌سازی سامانه جدید جاذب رنگ با هزینه عملیاتی کاهش‌یافته و نرم‌افزار تام‌اسکادا و در ادامه نیز توسعه آن در حوزه پلتفرم برق و الکترونیک خودرو و هوشمندسازی، برنامه‌های گسترده و مدونی در سال ۱۴۰۱ برای خود تعریف کرده است.

شرکت تام ایران‌خودرو همچنین به‌عنوان یک هسته دانش‌بنیان سعی در استفاده از توانمندی سایر شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و در نظر دارد بخش عمده اهداف استراتژیک خود را از این طریق محقق کند.  


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3kegkv