رشد ۳۸ درصدی تولید ماشینسازی تبریز
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیاتعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از رشد ۳۸ درصدی تولید و ۱۰۲ درصدی فروش در شرکت ماشینسازی تبریز نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
رشد تولید و فروش
محسن صالحینیا با اشاره به اینکه صنعت ساخت انواع ماشینافزار یکی از صنایع مادر و مولد است، گفت: به همین منظور، ایدرو در راستای سیاستهای توسعه صنعتی کشور و راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از فروردین تا دی ۱۴۰۰ اقدام به تولید ۸۷۲ دستگاه (همگن با ماشینتراش ۱.۵متری) در شرکت ماشینسازی تبریز کرده است.
بهگزارش ایدرونیوز، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به وجود زنجیره کامل تولید در مجموعه کارخانجات ماشینسازی در شرایط فعلی تحریمها، میزان تولیدات شرکت ریختهگری ماشینسازی را هم در بازه زمانی فروردین تا دی امسال، ۴ هزار و ۲۸۵ تن انواع قطعات ریختهگری و آهنگری عنوان کرد و افزود: سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایدرو مبنی بر حداکثرسازی و تعمیق ساخت داخل نیازهای ماشینآلات واحدهای تولیدی است.
رئیس هیاتعامل ایدرو گفت: شرکت ریختهگری ماشینسازی تبریز هم با تولید حدود ۵ هزار تن در ۱۱ ماه ۱۴۰۰ نسبت به همان بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ افزایش ۳۴ درصدی داشته است. این رشد در حالی اتفاق افتاده که درصد ضایعات قطعات تولیدی در همان بازه زمانی از ۷ به ۳ درصد کاهش یافته است.
انطباق خودروها با الزامات استاندارد
صالحینیا از انطباق ۹۰ درصدی خودروهای ساخت داخل با الزامات استاندارد خبر داد و با بیان اینکه صنعت خودرو و قطعهسازی جایگاه جدی از حجم زنجیره ارزش تولید دارند، گفت: هماکنون در برخی خودروها هر ۸۵ استاندارد و در برخی دیگر بهدلیل نوع پلتفرم ۷۶ استاندارد اصلی و کلیدی انجام میشود و درباره ۹ استاندارد دیگر که در رده بعدی سطوح استانداردی قرار دارند، قابلیت اجرا وجود ندارد که گزارش آن نیز به رئیسجمهوری ارائه شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره به ۸ فرمان رئیسجمهوری که فصلالخطاب است، ادامه داد: بار افزایش ۵۰ درصدی تولید بر دوش قطعهسازان خواهد بود. با برنامههایی که تدوین شده و عزم جزم وزیر صنعت، معدن و تجارت این هدف میسر خواهد شد.
بهگفته رئیس هیاتعامل ایدرو صنعت خودرو با محدودیتهای بسیاری در سطح جهانی مواجه بوده، این در حالی است که صنایع خودرو و قطعهسازی بهدلیل پیچیدگی فناوری جزو صنایع سطح بالا قرار دارند. با این حال، در دوران تحریم خودروسازان خوب عمل کردند و توانستند این صنعت را حفظ کنند، نسبت به ۴ سال گذشته هم خودروها وضعیت کیفی بهتری دارند و هم آپشنهای بیشتری در آنها بهکار گرفته شده است.
صالحینیا همچنین اعلام کرد: ایدرو درباره واگذاری سهام خود در ۲ خودروسازی گروه صنعتی ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا آمادگی فراهم آوردن زمینههای لازم برای تسریع فرآیند انتقال سهم را با تعامل سایر بخشهای ذیربط دارد.
انتصاب معاون نوسازی و بهرهبرداری ایدرو
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیاتعامل ایدرو در حکمی فرشاد مقیمی را بهعنوان معاون نوسازی و بهرهبرداری ایدرو منصوب کرد.
محسن صالحینیا در این حکم بر راهبری، نظارت و توانمندسازی بنگاههای صنعتی تحت مدیریت، نوسازی و بهسازی بنگاههای اقتصادی در ابعاد گوناگون، برگزاری مجامع و ارزیابی عملکرد شرکتها، فراهمسازی ملزومات ارتقای بهرهوری طرحها و پروژهها و اجرای طرحهای مهم سرمایهگذاری در مناطق کمتر توسعهیافته تاکید کرده است.
از دیگر موارد ابلاغی رئیس ایدرو در این حکم میتوان به مشارکت با صاحبان فناوری، سرمایهگذاران و شرکای استراتژیک برای توانمندسازی بنگاهها اشاره کرد.
فرشاد مقیمی عضویت در هیاتمدیره و معاونت برنامهریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، معاونت وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع و مدیرعاملی ایرانخودرو را در کارنامه خود دارد.
پیش از این محمد نوریامیری، معاون نوسازی و بهرهبرداری ایدرو بود.
انتصاب مشاور معاون وزیر
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیاتعامل ایدرو طی حکمی محمد نوریامیری را هم بهعنوان مشاور رئیس هیاتعامل منصوب کرد.
صالحینیا در این حکم با قدردانی از تلاشهای صادقانه و تدابیر کارشناسانه نوریامیری در دوره تصدی معاون نوسازی و بهرهبرداری ایدرو، بر همفکری بیشازپیش در پیشبرد امور سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد.
محمد نوریامیری سوابقی از جمله معاون برنامهریزی و توسعه ایدرو، مدیرکلی بودجه و امور مجامع وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرکلی آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز معاونت توسعه مدیریت سازمان محیطزیست ایران را در کارنامه خود دارد.