جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 106909
تاریخ انتشار: 1402/12/16 06:23

هوش‌مصنوعی در صنعت ساخت‌وساز

پریسا حاجی‌محمدی-کارشناس کسب‌وکار حرفه‌ای DBA
هوش‌مصنوعی در صنعت ساخت‌وساز

آیا می‌توانیم از هوش‌مصنوعی در ساخت‌وساز سخن به‌میان آوریم؟چگونه می‌توان آن را موردبحث قرار داد و می‌توان با صراحت در مورد استفاده از هوش‌مصنوعی در پیشبرد این صنعت صحبت کرد؟ تیم‌های ساخت‌وساز از هوش‌مصنوعی برای بهبود فرآیندهای خود استفاده می‌کنند تا نتایج بهتری بگیرند.

همه ما نگرانی‌های زیادی درباره هوش‌مصنوعی داریم و باتوجه به ظهور ابزارهایی مانند ChatGPT، شاهد ارائه مباحث مختلفی از یک رباط هستیم که به 2 نوع عمل می‌کند؛ اول آنکه هر آنچه در شبکه جهانی محتوا درباره آن مطلب خاص نشر داده شده را به‌هم می‌آمیزد و به ما تحویل می‌دهد که در این مورد اول، کمتر جای شک و شبهه است، چون محتوای اصلی را خود انسان به‌وجود آورده و برپایه علم است و فقط سرعت پردازش این رباط است که شگفتی ایجاد می‌کند و برای آنکه در کمترین زمانی که غیرقابل‌انتظار است، مطالب را دریافت می‌کنیم، متفاوت و جالب است و دوم اینکه هوش‌مصنوعی براساس طراحی که شده است و تا میزانی قابلیت پردازش خودکار و تحلیل موضوع دارد، دست به ساختن محتوا می‌زند که ممکن است براساس هیچ‌کدام از علوم قبلی دست‌یافته انسانی نباشد و حتی خطرناکنیز باشد. با این حال، شایان ذکر است که هوش‌مصنوعی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده و مثبتی به‌ویژه در صنعت ساخت‌وساز داشته باشد. برپایه استدلال‌های مقالاتی که در این زمینه پژوهش و نشر داده شده‌اند، 5کاربرد مفید برای هوش‌مصنوعی در ساخت‌وساز را برمی‌شماریم:

۱. بهبود کیفیت طرح‌ها

هوش‌مصنوعی، می‌تواند طراحی‌ها را به‌طورکلی بهبود بخشد. برای مثال باتوجه به آنکه کلیه اطلاعات و ورودی‌های مهندسان راه و ساختمان از سراسر دنیا در معرض دید و در دسترس هوش‌مصنوعی است که قرار است کمک‌حال ما هم باشد، به‌طبع وقتی ورودی ما به این عامل یعنی هوش‌مصنوعی طرحی باشد که بهترش در کل اطلاعات هستی از طریق این ابزار قابل یافتن و بررسی کردن است، بهتر هم می‌تواند ما را در ارائه طرحی بهتر و بهبودیافته‌تر راهنمایی کند. وقتی سیستم طراحی ساخت‌وساز مبتنی بر هوش‌مصنوعی توسعه بیاید، بهینه‌سازی‌ها در راستای توسعه پایدار و آنچه ما می‌خواهیم، پیش می‌رود. این راه‌حل‌ها با هم یک جریان کار طراحی مولد ایجاد می‌کند و در نهایت، این راه‌حل‌ها می‌توانند به معماران و مهندسان کمک کنند تا ساخت‌وسازهای پایدارتر را در آینده ارائه دهند.

۲. جلوگیری از افزایش هزینه‌ها

اکثر پروژه‌های بزرگ باوجود بکارگیری بهترین تیم‌های پروژه، هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی‌ دارند.

شبکه‌های عصبی مصنوعی در پروژه‌ها برای پیش‌بینی مازاد هزینه براساس عواملی مانند اندازه پروژه، نوع قرارداد و سطح شایستگی مدیران پروژه استفاده می‌شوند. داده‌هایی مانند تاریخ‌های شروع و پایان برنامه‌ریزی‌شده برای پیش‌بینی جدول زمانی واقعی برای پروژه‌های آینده استفاده می‌شوند.

هوش‌مصنوعی به پروژه‌ها کمک می‌کند تا از راه دور به موارد آموزشی واقعی موردنیازشان در آن پروژه دست یابند و باتوجه به پیدا کردن موارد مشابه آن، کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانش خود را به‌سرعت افزایش دهند. این امر زمان صرف‌شده برای ورود منابع جدید به پروژه‌ها را کاهش می‌دهد، در نتیجه تحویل پروژه تسریع می‌شود.

۳. طراحی بهتر از طریق طراحی مولد

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یک فرآیند مبتنی بر مدل سه‌بعدی است که به متخصصان معماری، مهندسی و ساخت‌وساز بینش‌هایی برای برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و مدیریت ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها می‌دهد.  برای برنامه‌ریزی و طراحی ساخت یک پروژه، مدل‌های سه‌بعدی باید نقشه‌های معماری، مهندسی، مکانیک، برق، لوله‌کشی و توالی فعالیت‌های تیم‌های مربوطه را در نظر بگیرند. چالش این است که اطمینان حاصل شود که مدل‌های مختلف تیم‌های فرعی با یکدیگر تضاد ندارند. طراحی مولد مبتنی بر هوش‌مصنوعی برای شناسایی و کاهش درگیری‌ها بین مدل‌های مختلف تولیدشده توسط تیم‌های مختلف برای جلوگیری از کار مجدد استفاده می‌کند.

۴. کاهش خطر

هر پروژه ساختمانی دارای ریسک‌هایی است که به اشکال مختلفی مانند کیفیت، ایمنی، زمان و ریسک هزینه بروز می‌کند. هرچه پروژه بزرگ‌تر باشد، ریسک بیشتر است، زیرا چندین پیمانکار فرعی در مشاغل مختلف به‌طورموازی در سایت‌های شغلی کار می‌کنند. امروزه راه‌حل‌های هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشینی وجود دارد که پیمانکاران عمومی از آنها برای نظارت و اولویت‌بندی ریسک در محل کار استفاده می‌کنند، بنابراین تیم پروژه می‌تواند زمان و منابع محدود خود را  روی بزرگ‌ترین عوامل خطر متمرکز کند.

۵. بهره‌وری بیشتر

شرکت‌هایی هستند که شروع به ارائه ماشین‌آلات ساخت‌وساز خودران کرده‌اند تا کارهای تکراری را کارآمدتر از همتایان انسانی خود انجام دهند، مانند ریختن بتن، آجرکاری، جوشکاری و تخریب.  این کار، کارگران انسانی را برای کار اصلی ساخت‌وساز آزاد می‌کند و زمان کلی لازم برای تکمیل پروژه را کاهش می‌دهد. مدیران پروژه این‌گونه می‌توانند اتمام کار را در زمان واقعی ردیابی کنند و انرژی کارگران انسانی را به عملیات دیگری تخصیص دهند تا کارآیی و اثربخشی لحاظ شود.

خلاصه اینکه؛ هوش‌مصنوعی به‌سرعت در حال توسعه است و جهان اطراف را متحول می‌کند و ارائه فرصت‌های بی‌نظیر در بسیاری از بخش‌ها از جمله صنعت ساخت‌وساز از تبعات آن است. عصر فناوری هوش‌مصنوعی با سرعتی بیشتر از همیشه در حال توسعه است و مهم؛ چگونگی استفاده و نقش‌آفرینی هوش‌مصنوعی در این صنعت است و البته مبحث ایجاد تعادل در نحوه همگام شدن با این پیشرفت‌های تکنولوژیکی، ضروری است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3gw57x