-
با هدف توسعه مراودات تجاری بوشهر و پکن

خط مستقیم کشتیرانی ایجاد شود

توسعه ارتباطات تجاری بین بوشهر و چین نیازمند فراهم‌سازی برخی پیش‌نیازها است که یکی از آنها ایجاد خط مستقیم کشتیرانی بین بوشهر و بنادر کشور چین است.

خط مستقیم کشتیرانی ایجاد شود

استان بوشهر یکی از مهم ‌ ترین مبادی ورودی و خروجی کشور محسوب می ‌ شود و بخش قابل ‌ توجهی از کالاهای صادرات و وارداتی از طریق گمرکات این استان صادر یا وارد می ‌ شوند. بوشهر با کشورهای مختلفی مراوده تجاری دارد که بر اساس گزارش ‌ های عملکرد گمرک که به ‌ صورت ماهانه، فصلی و یا سالانه اعلام می ‌ شود، بیشترین صادرات بنادر بوشهر به کشورهای چین و امارات بوده و بیشترین میزان واردات نیز از همین کشورها بوده است. ایران و چین سابقه طولانی در عرصه تجاری دارند و ضمن صادرات کالاهای متنوع و متعدد از کشورمان به چین، بخش زیادی از کالاهای وارداتی به کشورمان، مربوط به تولیدات چینی ‌ ها است.توسعه صادرات و واردات با کشور یکی از برنامه ‌ های مهم است که بندر بوشهر می ‌ تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد؛ به ‌ شرط که بخشی از پیش ‌ نیازها ازجمله ایجاد خط مستقیم کشتیرانی ایجاد شود.مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهر در نشست فعالان اقتصادی استان بوشهر با رئیس انجمن دوستی ایران و چین اظهار کرد: کشور چین دارای جمعیت بالایی است و می ‌ تواند بازار خوبی برای محصولات کشورمان باشد.

رسول زارعی بابیان اینکه ورود کالاهای استان بوشهر به بازار چین می ‌ تواند زمینه ‌ ساز گشایش ‌ های فراوانی باشد، تصریح کرد: باید اقدامات اساسی برای توسعه روابط تجاری بین ایران و چین صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بوشهر با چین ارتباط تجاری گسترده ‌ ای دارد تصریح کرد: استان بوشهر می ‌ تواند دروازه ورود چینی ‌ ها به کشور باشد و این موضوع باید توسط مدیریت گردشگری استان بوشهر و همکاری انجمن دوستی ایران و چین دنبال شود.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان بوشهر توسعه ارتباطات را یک ضرورت دانست و افزود: باید شرایط مناسب برای توسعه مناسبات بین بوشهر و کشور چین فراهم شود.

آمادگی گمرک برای توسعه روابط

مدیرکل گمرک بوشهر نیز گفت: گمرکات استان بوشهر در صادرات و واردات کالا مراودات گسترده ‌ ای را با کشور چین ‌ دارند و آمادگی لازم برای توسعه تجارت با چینی ‌ ها وجود دارد.

علی سلیمانی با اشاره به آمادگی گمرک برای توسعه روابط تجاری اظهار کرد: گمرکات استان بوشهر خدمات بدون محدودیت را به فعالان اقتصادی در دورترین نقاط این استان دارد.

وی اضافه کرد: گمرکات استان بوشهر به ‌ عنوان نوک پیکان در خدمات تجاری بوشهر، آماده همکاری با بازرگانان بوشهری و چینی است و از برنامه ‌ های روابط تجاری ۲ کشور استقبال می ‌ کند.

مشارکت چین در طرح های اقتصادی بوشهر

استاندار بوشهر نیز در نشست با رئیس انجمن دوستی ایران و چین با تشریح ظرفیت ‌ های استان بوشهر در حوزه ‌ های اقتصادی انرژی، کشاورزی و صنایع دریایی خواستار مشارکت طرف ‌ های چینی در طرح ‌ های اقتصادی استان بوشهر شد.

احمد محمدی زاده بیان کرد: با پیگیری ‌ های صورت گرفته و در سفر دوم رئیس ‌ جمهوری و هیات دولت به استان بوشهر شاهد تسریع در احداث راه ‌ آهن شیراز عسلویه بوشهر بوده ‌ ایم.

وی گفت: استفاده بیشتر از منابع مالی و فناوری شرکت ‌ های چینی در پیشبرد احداث این طرح راهبردی بسیار ضروری است.

توسعه مناسبات ایران و چین

رئیس انجمن دوستی ایران و چین نیز با اشاره به ظرفیت ‌ های بسیار بالای بوشهر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران ارتباط گسترده ‌ ای با کشور چین دارد و برای توسعه مناسبات در زمینه ‌ ها مختلف آماده هستیم.

علاءالدین بروجردی در این نشست با اشاره به رویکردهای نوین این انجمن در حوزه همکاری ‌ های مشترک میان دو کشور کهن و متمدن ایران و چین برای تعمیق روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میان چین و استان بوشهر اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه استان ‌ های مرزی در اولویت توسعه روابط با کشورهای دیگر هستند ادامه داد: بوشهر دارای ظرفیت ‌ های بسیار خوبی برای توسعه مناسبات و ارتباطات تجاری با کشور چین است.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین بیان کرد: یکی از خواسته ‌ های فعالان اقتصادی استان بوشهر راه ‌ اندازی خط کشتیرانی مستقیم و ایجاد خط پروازی که می ‌ تواند در تقویت ارتباطات نقش مهمی داشته باشد.

سخن پایانی

چین در صدر مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان بوشهر قرار گرفته است و بر همین اساس انتظار می ‌ رود زیرساخت ‌ های مناسبی همچون ایجاد خط کشتیرانی مستقیم بین بوشهر و چین فراهم شود. با توجه به اینکه توسعه مناسبت تجاری نیازمند ارتباط فعالان اقتصادی و رفت ‌ وآمدهای مکرر است، برنامه ‌ ریزی برای ایجاد خط هوایی مستقیم بین بوشهر و شهرهای چین نیز می ‌ تواند یکی از اقدامات باشد.ظرفیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین باید برای افزایش روابط تجاری و توسعه اقتصادی استفاده شود تا شاهد توسعه روابط و مراودات فعالان اقتصادی دو طرف باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*