-
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد خبر داد

برگزاری جشنواره ملی «زیلوی برتر»

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد و رئیس دومین جشنواره ملی زیلوی برتر، یکی از برنامه‌های خوشه در راستای تقویت و رونق این هنر-صنعت را برگزاری جشنواره ملی زیلوی برتر خواند که امسال برای دومین سال برگزار خواهد شد.

به گزارش صمت از یزد، محمد دهقان بنادکی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد و رئیس دومین جشنواره ملی زیلوی برتر ماموریت شرکت شهرهای صنعتی در بخش معاون صنایع کوچک را راهبری برای توانمندسازی و توسعه کسب‌وکارهای تولیدی و صنایع کوچک خواند و گفت: یکی از اقدامات این معاونت در این راستا استفاده از فناوری خوشه‌های صنعتی است که روشی شناخته‌شده و با کارآیی مطلوب در سطح دنیاست.

وی از تشکیل خوشه زیلو در سال ۱۳۹۷ و به دنبال پیشنهاد فعالان این حوزه به شرکت شهرک‌های صنعتی استان و همچنین تجربیات قبلی این شهرک در ایجاد خوشه‌های صنعتی همچون خوشه نساجی و خوشه طلا و جواهرات و... خبر داد و گفت: عاملیت این خوشه به جهاد دانشگاهی استان که سال‌ها در این زمینه سوابقی همچون راه‌اندازی خانه زیلو داشت، واگذار شد و تیمی قوی در این حوزه به کار گرفته شد.

دهقان بنادکی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از دو سال از فعالیت این خوشه می‌گذرد، گفت: به گفته‌ خود ذی‌نفعان این هنر-صنعت طی همین مدت شاهد ارتقای سطحی سرمایه‌های اجتماعی فعالان هنر-صنعت زیلو در استان بوده‌ایم و علاوه‌بر این، با مشارکت نهاد‌های دولتی مرتبط شاهد ایفای نقش آنها در قالب شورای راهبری خوشه زیلو بوده‌ایم.

وی همراهی بافندگان زیلو را از عوامل اصلی فعالیت موفق این خوشه خواند و گفت: پیش‌بینی می‌شود فعالیت فعلی خوشه تا مرداد یا شهریور سال آینده ادامه پیدا کند اما در ادامه نیز اجرای برنامه‌های خوشه به انجمن صنفی خوشه زیلو واگذار می‌شود و حمایت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی تداوم خواهد داشت چراکه معتقدیم طرح خوشه همانند توسعه که زمان پایان ندارد، خاتمه نخواهد یافت.

این مسئول یکی از برنامه‌های خوشه در راستای تقویت و رونق این هنر-صنعت را برگزاری جشنواره ملی زیلوی برتر خواند که امسال برای دومین سال برگزار خواهد شد.

دهقان رویکرد مهم این جشنواره را معرفی دقیق‌تر و بهتر زیلو به مخاطبان و شناساندن آن به بازارهای بالقوه موجود، علاوه‌بر تجلیل از فعالان این حوزه ذکر کرد.

محمدرضا دهقانی، عامل خوشه زیلو و دبیر این جشنواره ملی با اشاره به برگزاری نخستین دوره این جشنواره در تابستان سال گذشته با شرکت هنرمندانی از ۱۰ شهر کشورمان، گفت: دومین جشنواره ملی «زیلوی برتر» با هدف آشنایی هرچه بیشتر جامعه با زیلوهای فاخر، اصیل و مرغوب، تشویق تامین‌کنندگان، طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برای ارائه توانمندی‌ها و دستاوردها و همچنین بسترسازی برای ایده‌پردازی و نوآوری در هنر-صنعت زیلوبافی با شعار «زیلو، رویش دوباره» برگزار می‌شود.

دهقانی معیارهای عمومی داوری برای انتخاب زیلوی برتر را تناسب ویژگی‌های زیلو با کاربری تعریف‌شده، انتخاب مواد اولیه مرغوب، طبیعی و باکیفیت (در تار و پود)، استفاده از نخ دارای رنگرزی با کیفیت و مرغوب، برخورداری از طرح و نقش مناسب (رعایت قواعد طراحی و برخورداری از نوآوری)، تکنیک و کیفیت بافت و روایتگری، مستندسازی و ارسال تاریخچه‌ای از روند ایده‌پردازی، طراحی، انتخاب مواد اولیه، تکنیک و مراحل بافت (به صورت مکتوب، عکس یا فیلم)‌ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه افزودن بخش‌های غیررقابتی با هدف حضور و مشارکت و همراهی عموم دلبستگان زیلو و دلسوزان زیلوبافی تدارک دیده شده و بستری برای قدردانی از زحمات همه تلاشگران این حوزه، به‌ویژه پیشکسوتان گرامی و خالقان آثار فاخر و استادان فقید زیلوبافی است، گفت: آثار ارسالی در این سه بخش نیز پس از داوری علاوه‌بر نمایش در نمایشگاه پایانی جشنواره، مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

دبیر جشنواره مهلت ارسال آثار به جشنواره را حداکثر ۳۰ دی ۱۴۰۰ از طریق وب‌سایت bestzilou.ir اعلام کرد و افزود: علاوه‌بر برگزاری نمایشگاه آثار منتخب و برگزیده در شهر میبد در هفته اول اسفند، در چهارمین هفته سوم اسفند نمایشگاه فرش با هدف فراهم آوردن زمینه فروش تولید کارگاه‌های تجمعی و خانگی در آستانه سال نو در شهر یزد برگزار خواهد شد و البته مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان نیز در روز ۹ اسفند‌ با حضور مسئولان ملی و استانی در میبد برگزار می‌شود.

دومین جشنواره ملی زیلوی برتر در دو بخش کلی رقابتی و غیررقابتی نهم اسفند‌ امسال به میزبانی میبد یزد برگزار می‌شود؛ علاقه‌مندان به این هنر-صنعت جهانی می‌توانند آثار خود را حداکثر تا ۳۰ دی به دبیرخانه‌ این جشنواره ارسال کنند.

محمد دهقان بنادکی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد و رئیس دومین جشنواره ملی زیلوی برتر ماموریت شرکت شهرک‌های صنعتی در بخش معاون صنایع کوچک را راهبری برای توانمندسازی و توسعه کسب‌و‌کارهای تولیدی و صنایع کوچک خواند و گفت: یکی از اقدامات این معاونت در این راستا استفاده از فناوری خوشه‌های صنعتی است که روشی شناخته‌شده و با کارآیی مطلوب در سطح دنیاست.

وی رویکرد مهم این جشنواره را معرفی دقیق‌تر و بهتر زیلو به مخاطبان و شناساندن آن به بازارهای بالقوه موجود، علاوه‌بر تجلیل از فعالان این حوزه ذکر کرد.

محمدرضا دهقانی، عامل خوشه زیلو و دبیر این جشنواره ملی نیز با اشاره به برگزاری نخستین دوره این جشنواره در تابستان سال گذشته با شرکت هنرمندانی از ۱۰ شهر کشورمان، گفت: دومین جشنواره ملی «زیلوی برتر» با هدف آشنایی هرچه بیشتر جامعه با زیلوهای فاخر، اصیل و مرغوب، تشویق تامین‌کنندگان، طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برای ارائه توانمندی‌ها و دستاوردها و همچنین بسترسازی برای ایده‌پردازی و نوآوری در هنر-صنعت زیلوبافی با شعار «زیلو، رویش دوباره» برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره از بخش‌های متنوعی با رویکرد نکوداشت و قدردانی از تلاشگران هنرصنعت زیلوبافی تشکیل شده، اظهار کرد: این دوره جشنواره در دو قسمت رقابتی شامل بخش‌های «زیلوی برتر»، «طرح و نقش برتر» و «عکس برتر» و قسمت غیررقابتی شامل بخش‌های «نوآوران»، «پیشکسوتان» و «ماندگاران» برگزار خواهد شد.

وی در توضیح بخش «زیلوی برتر» گفت: در این بخش، هر فرد دارنده و مالک زیلوی فاخر، فارغ از اینکه بافنده و طراح آن باشد یا نباشد، می‌تواند اثر را به جشنواره ارائه کند و رویکرد این بخش، بر طراحی و تولید زیلو، متناسب با کاربرد آن و ترغیب طراحان و بافندگان بر استفاده از روایتگری در تولید زیلو است.

دومین جشنواره ملی زیلوی برتر در دو بخش کلی رقابتی و غیررقابتی نهم اسفند امسال به میزبانی میبد یزد برگزار می‌شود؛ علاقه‌مندان به این هنر-صنعت جهانی می‌توانند آثار خود را حداکثر تا ۳۰ دی به دبیرخانه‌ این جشنواره ارسال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*