-
ممیزی عملکرد HSE ایمیدرو با رویکرد نوین در دست اجراست

ایمنی و محیط‌زیست در اولویت معادن

ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست به‌عنوان نیازی اساسی و عملیاتی در صنایع موردتوجه قرار دارد. این سه پارامتر اساسی متناسب با نیازهای صنعتی، تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی و الزامات صنعتی بین‌المللی و ملی رعایت می‌شوند. بر همین اساس نیز هر مجموعه یا شرکتی اولویت‌هایی را در قالب چشم‌انداز، مأموریت و خط‌مشی ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست، تعریف می‌کند.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که متولی عملکرد بسیاری از معادن و صنایع وابسته به آن است، در طول سال ‌ های گذشته تلاش کرده تا نسبت به شاخص ‌ های یادشده در حوزه HSE (بهداشت، ایمنی و محیط ‌ زیست) حساس باشد. بر همین اساس نیز دوره ‌ هایی را باهدف ارزیابی عملکرد صنایع با همین محتوا برگزار می ‌ کند.

عملکرد HSE واحدها، روبه بهبود

امیر خرمی ‌ شاد عضو هیات عامل و معاون برنامه ‌ ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در ششمین همایش دوره ممیزی عملکرد HSE مدیران ایمیدرو گفت: هدف اصلی ایمیدرو در حوزه HSE تحقق چشم ‌ انداز "هدف صفر" است که ممیزی، ابزار مهمی برای دستیابی به آن است. ششمین دوره ممیزی در روش سنجش عملکرد، متفاوت از سال ‌ های گذشته بوده است و این موضوع حاکی از توجه و اهمیت دادن ایمیدرو به بخش بهداشت، ایمنی و محیط ‌ زیست در حوزه معدن و صنایع معدنی دارد.

وی با قدردانی از تلاش ‌ های مستمر حوزه HSE ایمیدرو و شرکت ‌ های تابعه و وابسته این سازمان، گفت: طبق پایش و آمارهای اعلام ‌ شده از عملکرد HSE واحدها، وضعیت رعایت شاخص ‌ ها از سوی شرکت ‌ ها روبه بهبود است.

معاون برنامه ‌ ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اعلام اینکه رعایت مسائل بهداشت، ایمنی و محیط ‌ زیست از سیاست ‌ های اصلی ایمیدرو به شمار می ‌ رود، گفت: از سال آتی باید از مدیران واحدهایی که نسبت به سال ‌ های گذشته ممیزی نامناسبی دارند، برنامه ویژه دریافت کرد تا نسبت رفع نقاط ضعف اقدام کنند.

وی تصریح کرد: طبق پایش عملکرد HSE واحدها؛ هرگاه مدیران شرکت و مجتمع ‌ ها نسبت به رعایت مسائل ایمنی، بهداشت و محیط ‌ زیست پیگیر باشند، نیروی انسانی آن مجموعه نیز استانداردهای این بخش را رعایت می ‌ کنند و عکس این رویه نیز صادق است.

خرمی شاد در بخش دیگری از سخنان خود، "پویایی آموزش" را از دیگر راهبردهای ایمیدرو در حوزه HSE خواند و گفت: این سازمان مقوله آموزش را سرمایه ‌ گذاری می ‌ داند.

وی ادامه داد: درصورتی ‌ که آموزش لازم به نیروی انسانی در واحدها داده نشود، نمی ‌ توان انتظار رعایت مسائل این حوزه را از آنها داشت.

عضو هیات عامل با ابراز امیدواری از بهبود وضعیت HSE واحدهای معدن و صنایع معدنی با برگزاری همایش ‌ های ممیزی عملکرد، گفت: کاهش تعداد صنایع آلاینده و زیان ‌ آور و دستیابی به «هدف صفر» در این برنامه ‌ ریزی، در شمار برنامه ‌ های فعالان این حوزه باشد.

مشارکت حداکثری واحدهای تابعه ایمیدرو

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط ‌ زیست ایمیدرو اعلام کرد: بیشترین مشارکت در ممیزی ‌ های مدیریت HSE واحدهای تابعه ایمیدرو، در دوره ششم انجام ‌ گرفته است. امیر ولدخانی مدیر ایمنی، بهداشت و محیط ‌ زیست ایمیدرو میزان مشارکت واحدهای تابعه این سازمان را ۵۲ واحد اعلام کرد و گفت: این بالاترین میزان مشارکتی است که تاکنون در دوره ‌ های ممیزی HSE به ثبت رسیده است. وی تاکید کرد: بدون تردید، حمایت ‌ های مدیران ارشد ایمیدرو و واحدهای تابعه نقش موثری در بهبود عملکرد حوزه HSE ایفا کرده است.

ولدخانی اعلام کرد: درمجموع ۲۱ واحد ( ۴۴ درصد) از واحدهای شرکت ‌ کننده در این ارزیابی شاهد رشد عملکرد مستمر در کل ارزیابی دوره ‌ های ممیزی بوده ‌ اند.

وی به تشریح عملکرد مدیریت HSE واحدهای تابعه ایمیدرو در بخش ‌ های مختلف پرداخت و افزود: درصد عملکرد بخش ‌ های ۵ گانه ممیزی طی این دوره در حوزه بهداشت ۶۶ . ۴ درصد، ایمنی ۵۴ . ۳ درصد، زیرساخت و سیستم ‌ های مدیریت HSE ۶۳ . ۱ درصد، آموزش ۵۹ . ۷ درصد و محیط ‌ زیست ۵۵ . ۷ درصد به ثبت رسید.

ولدخانی ضمن ارائه گزارش ششمین دوره ممیزی عملکرد مدیران بهداشت، ایمنی و محیط ‌ زیست واحدهای تابعه ایمیدرو به برخی تغییرات در نحوه ارزیابی نسبت به دوره ‌ های قبل اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد سطوح ارزیابی از ۵ به ۷ سطح، حذف امتیازهای تشویقی، تعدیل و حذف امتیازهای منفی برخی از این تغییرات است.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط ‌ زیست ایمیدرو تصریح کرد: به دنبال ارزیابی کیفیت عملکرد واحدهای تابعه در حوزه HSE و ارتقای آن هستیم و به همین علت در دوره ششم، شاخص ‌ های کیفی مد نظر قرارگرفته است.

وی به برگزاری ۲ دوره آموزشی برای ممیزان و سر ممیزان این حوزه در اردیبهشت ‌ ماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و اظهار کرد: در دوره ششم از ممیزی HSE ، تعداد ۵۲ واحد تابعه ایمیدرو توسط ۶۱ نفر در ۱۱ هفته و طی ۲۰۱۶ نفر ساعت ممیزی شدند که از این میزان ۲۸ واحد در تمامی ادوار گذشته حضور داشتند. همچنین ۴ واحد برای نخستین بار شرکت کردند و ۴ واحد نیز پیش ممیزی شده و آماده حضور در ممیزی سال آینده شدند.

تقدیر از برترین های ایمیدرو در HSE

در همایش ششمین دوره ممیزی عملکرد HSE مدیران واحدهای تابعه ایمیدرو، شرکت ‌ های معدنی و صنعتی گل ‌ گهر (بهره ‌ بردار معدن شماره ۱ گل ‌ گهر)، سنگ آهن گهرزمین (بهره ‌ بردار معدن شماره ۳ گل گهر)، توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان (بهره ‌ بردار معدن شماره ۵ گل ‌ گهر) و مجتمع فولاد میانه دارای کسب سطح امتیاز عالی تک ‌ ستاره، با اهدای لوح تقویر و تندیس موردتقدیر قرار
گرفتند.

همچنین، در این همایش، ۱۱ شرکت دارای سطح امتیاز عملکرد خوب شامل مجتمع طلای موته، مجتمع آلومینیوم جنوب، شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب و شرکت فولاد زرند ایرانیان (طرح معادن خمرود و مجتمع کک ‌ سازی و پالایشگاه ‌ ها) موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس
شدند.

همچنین، شرکت ‌ های فولاد سفیددشت، پارت گوال گیتی (بهره ‌ بردار مجتمع فروکروم جغتای)، احیا استیل فولاد بافت کرمان، پارس فولاد سبزوار، فولاد سیرجان ایرانیان (بهره ‌ بردار معدن شماره ۴ گا گهر) و شرکت معدنی سرب و روی کیمیا گوهران (بهره ‌ بردار مجتمع سرب و روی نخلک)، با کسب سطح امتیاز عملکرد خوب، لوح تقدیر و تندیس دریافت کردند.

بخش دیگر مراسم تقدیر، به دستگاه ‌ های نظارت بهره ‌ بردار دارای سطح عملکرد عالی و خوب اختصاص یافت.

در این بخش، مجتمع سنگ آهن گل ‌ گهر «دارای سطح امتیاز عالی تک ‌ ستاره و خوب بهره ‌ برداران معادن» و شرکت ‌ های فروکروم جغتای، کک ‌ سازی زرند، زغال ‌ سنگ خمرود و سرب و روی نخلک «دارای سطح امتیاز خوب بهره ‌ بردار» بودند.

سخن پایانی

توجه به شاخصه ‌ های ایمنی، بهداشت و محیط ‌ زیست در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس نیز سازمان ایمیدرو به ‌ عنوان متولی بخش معدن و صنایع معدنی کوشیده است تا با اجرای راهکارهای مختلف، صنایع را به توجه حداکثری به شاخص ‌ های ایمنی، بهداشت و محیط ‌ زیست موظف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*