-

عبور نرخ سکه از سقف‌تاریخی

ابراهیم محمدولی-کارشناس بازار طلا

عامل اصلی افزایش تقاضا در بازار سکه پرریسک شدن معاملات دلار و کوچ معامله ‌ گران این بازار به بازار سکه است.قیمت سکه روز سه ‌ شنبه باوجود نوسان زیاد نرخ دلار از سقف تاریخی خود عبور کرد و به نیمه دوم کانال 18 میلیون تومانی رسید.

برخی از تحلیلگران در شرایط فعلی باور دارند در صورتی ‌ که سکه ‌ بازان در معاملات نقدی مرز مقاومتی 18میلیون و 600هزار تومان را حفظ کنند، ممکن است هیجان سکه ‌ بازان تقویت و بازار با تقاضای جدیدی روبه ‌ رو شود، اما آنچه مسلم است این قیمت حاصل افزایش انتظارات تورمی در جامعه است.

قیمت سکه از دو متغیر اصلی نرخ طلای جهانی و دلار تاثیر می ‌ پذیرد و اکنون هم نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی حدود 1830 دلار است. در این میان براساس انتظارات تورمی سکه بازان، نرخ دلار را بیش از نرخ کنونی پیش ‌ بینی کرده ‌ اند، اما تجربه نشان داده این قیمت معمولا حباب دارد.در واقع با احتساب هر اونس جهانی با قیمت 1830 دلار و دلار توافقی ۳۶ هزار تومانی در ایران، نرخ سکه باید حدود 16 میلیون و ۸۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد؛ بنابراین بانک مرکزی می ‌ تواند با عرضه بیشتر اوراق سکه در بازار حباب نرخ سکه را از بین ببرد.

مابه ‌ التفاوت نرخ کنونی سکه و 16 میلیون تومان مذکور، حباب سکه است؛ یعنی خریداران انتظار دارند نرخ طلای جهانی یا ارز به ‌ قدری رشد کند که نرخ سکه به حدود 19 میلیون تومان برسد.

یعنی براساس انتظارات تورمی خریداران نرخ سکه همچنان افزایش می ‌ یابد؛ بنابراین بانک مرکزی باید با اعمال سیاست ‌ های جدید سعی در کنترل بازار ارز داشته باشد تا از این طریق انتظارات تورمی کاهش یابد و نرخ سکه واقعی شود.

بنده معتقدم سکه ‌ بازان باتوجه به حباب سکه و بعد از قله ‌ نوردی این فلز گرانبها چون کاهش و اصلاح نرخ را پیش ‌ بینی می ‌ کنند دست از خریدهای هیجانی برمی ‌ دارند و پیرو آن تعادل به بازار سکه بازمی ‌ گردد.

به ‌ طور حتم نرخ سکه تمام ‌ بهار آزادی بیش از 2 میلیون تومان حباب دارد. در حقیقت شرایط قیمتی سکه در حالت ناپایدار قرار دارد؛ یا به سمت سقوط می ‌ رود یا بالا می ‌ رود و بازار طلا را هم صعودی می ‌ کند.

انتظار می ‌ رود در روزهای آتی با کاهش تقاضای خریداران واقعی در بازار سکه، قیمت سکه تمام ‌ بهار آزادی طرح جدید در بازار کاهش یابد، اما اگر دلار به رکوردزنی ادامه دهد شاید سکه تمام ‌ بهار آزادی طرح جدید نیز در ماه ‌ های پایانی سال وارد کانال 20 میلیون تومان هم بشود. اما در بازارهای جهانی طلا، روند نرخ از الگوهای دیگری پیروی می ‌ کند.

بازار طلای جهانی به ‌ طور مستمر پایه ‌ های مالی جدیدی پیدا می ‌ کند و در این روند، قیمت ‌ ها سطح حمایتی جدید را بالای ۱ 8 ۰۰ دلار در هر اونس نگه می ‌ دارند که این می ‌ تواند شروع یک حرکت بزرگ ‌ تر باشد. در آستانه سال نو میلادی پیش ‌ بینی ‌ های جهانی حاکی از آن است که نرخ این فلز گرانبها تا پایان سال آینده به ۱۹۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید.

درباره نقره یعنی دومین فلز گرانبها این احتمال وجود دارد که نقره طبق معمول عقب ‌ تر از طلا حرکت کند اما پس از مدتی با اطمینان شروع به رشد و حرکت کند. نقره وقتی شروع به حرکت کند نرخ آن تا ۵۰ دلار بالا خواهد رفت که این ‌ یک افزایش نرخ فوق ‌ العاده برای نقره به ‌ حساب می ‌ آید.

این چشم ‌ انداز صعودی در حالی است که در بازارهای طلای جهانی نرخ طلا هفته ‌ گذشته، نسبت به پایین ‌ ترین سطح قیمتی در 2 سال اخیر، ۱۰۰ دلار افزایش ‌ یافته است.

در پایان معاملات روز سه ‌ شنبه، 22 آذر ۱۴۰۱ در بازار تهران، نرخ هر قطعه سکه امامی با ۰ . ۱۴ درصد افزایش نسبت به ‌ روز دوشنبه، به عدد 18میلیون و601 هزار تومان دست پیدا کرد و هر قطعه سکه تمام ‌ بهار آزادی با نرخ ۱ 7 میلیون و 300هزار تومان معامله شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*