-

بازار مسکن نیاز به آرامش دارد

حسن محتشم-کارشناس مسکن

اگر ساخت مسکن ملی به ‌ نتیجه برسد و کشور موفق شود، این طرح را عملی کند، می ‌ تواند تا حد زیادی بر بازار مسکن تاثیر گذاشته و بازار را به ‌ تعادل برساند، موضوع مهم این است که شرایط اقتصادی کشور وضعیت متزلزلی دارد که باعث افزایش روزافزون قیمت ‌ ها شده است.

چالش ‌ های پیش ‌ روی ساخت یک ‌ میلیون واحد در کشور از همان روزهای اولیه طرح این موضوع، روشن و مشخص بود، چرا که منابع محدود در زمینه ساخت ‌ وساز و بستر اقتصادی نامناسب کشور، تحقق چنین وعدهایی را با چالش ‌ های جدی روبه ‌ رو می ‌ کند.

به ‌ نظر می ‌ رسد که وزارت راه و شهرسازی با بررسی ‌ هایی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که امکان تحقق ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در مدتی که از عمر دولت باقی ‌ مانده، بسیار کم است و برای اینکه تحقق این طرح به واقعیت نزدیک ‌ تر شود، شاهد نصف شدن وعده مسکن ‌ سازی در کشور شده ‌ ایم.

درباره تامین زمین و مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت ‌ وساز ، طبق گفته ‌ های وزیر راه و شهرسازی مشکلی از بابت تامین زمین مناسب برای ساخت ‌ وساز وجود ندارد و بخش زیادی از زمین موردنیاز برای اجرایی شدن این طرح شناسایی ‌ شده است، همچنین درباره تامین منابع لازم، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی ، کشور از توانایی ‌ های قابل ‌ قبولی در این زمینه برخوردار است که با مدیریت صحیح و برنامه ‌ ریزی دقیق برای ساخت ‌ وساز، آینده تولید در کشور امیدوارکننده خواهد شد.

کشور در زمینه نیروی انسانی و مصالح ساختمانی مشکل خاصی ندارد،اما متاسفانه برای تحقق این هدف، برنامه ‌ ریزی دقیقی انجام نگرفته است و تصمیمات مدیریتی با هم هماهنگی ندارند که بخواهد کاری انجام شود، به ‌ همین دلیل کمابیش هیچ ‌ یک از پروژه ‌ های دولتی برای ساخت مسکن در کشور نتوانسته ‌ اند به شعارها و وعده ‌ های خود جامه عمل بپوشانند.

این عدم ‌ موفقیت ‌ ها در بهبود راندمان ساخت ‌ وساز در کشور، به این دلیل است که دولت نباید خودش کارفرما باشد، در این صورت راندمان ساخت ‌ وساز آن طوری که باید دیده نشده و تحویل پروژه ‌ ها به ‌ طول می ‌ انجامد، همچنین وقتی دولت وعده ساخت 4 میلیون مسکن را می ‌ دهد و نمی ‌ تواند به ‌ موقع عمل کند که تحقق سیاست ‌ ها را زمانبر می ‌ کند و به ‌ همین دلیل با جایگزین کردن متقاضیان جدید، انباشت تقاضا پدید می ‌ آید.

با زمانبر شدن وعده ‌ های ساخت ‌ وساز، قشر آسیب ‌ پذیر و کم ‌ درآمد جامعه که انتظار دارند در خانه ‌ ای که با پس ‌ انداز خود خریده ‌ اند، ساکن شوند، توان بازپرداخت اقساط تسهیلات واحد خود را نداشته و ناچار به واگذاری امتیاز واحد خود به دیگری می ‌ شوند. با این اتفاق، دولت از هدف خود که خانه ‌ دار کردن مردم است، دور شده و تعداد متقاضیان مسکن روزبه ‌ روز بیشتر می ‌ شود.

از طرفی، با نگاهی به گذشته متوجه می ‌ شویم که دولت در بحث برنامه ‌ ریزی و اجرا، کارفرمای خوبی نبوده است، در نتیجه ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی که نصف تعداد مسکن در وعده ‌ های انتخاباتی است، اگر با برنامه ‌ ریزی پیش نرود، ساخت همین مقدار واحد نیز با مشکل روبه ‌ رو شده و شاید باز هم تعدادش کاهش پیدا کند.

اگر ساخت مسکن ملی به ‌ نتیجه برسد و کشور موفق شود، این طرح را عملی کند، می ‌ تواند تا حد زیادی بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد و بازار را به ‌ تعادل برساند،اما موضوع مهم این است که شرایط اقتصادی کشور در وضعیت متزلزلی قرار دارد که باعث افزایش روزافزون قیمت ‌ ها شده است، همچنین با تاثیر منفی تورم بر ارزش پول ملی، حتی اگر مازاد عرضه بر تقاضا به ‌ وجود بیاید، باز هم شاهد افزایش قیمت ‌ ها در بازار مسکن خواهیم بود، زیرا ارزش پول کاهش پیدا کرده و خرید خانه روزبه ‌ روز سخت ‌ تر می ‌ شود.

انتظار می ‌ رود دولت راهکارهای موثری را برای خروج کشور از بن ‌ بست اقتصادی بکار ببرد و وزارت راه و شهرسازی با نظارت و برنامه ‌ ریزی دقیق به ساخت مسکن در کشور سرعت بخشد و قراردادهایی را با انبوه ‌ سازان و سازندگان منعقد کند تا بازار مسکن به ‌ سمت آرامش و ثبات، قدم بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین