-
رئیس قوه قضاییه در نشست با اعضای هیات نظارت بر مطبوعات:

بر تامین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم

رئیس قوه قضاییه گفت: ما بر تامین آزادی‌های مشروع آحاد جامعه تاکید داریم و بر همین اساس ضرورت دارد روش‌های تحقق این آزادی‌ها در سطح جامعه تعیین و تبیین شود و در قبال آنها گفتمان‌سازی صورت گیرد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، محسنی اژه ‌ ای طی سخنانی در نشست با اعضای هیات نظارت بر مطبوعات، ضمن برشمردن شاخصه ‌ های مبحث «جهاد تبیین»، مقوله تبیین و روشنگری در امور فرهنگی و اجتماعی را از جمله اولویت ‌ های بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: با تبیین و روشنگری و بیان ابعاد و زوایای حقیقی و واقعی امور می ‌ توانیم راه تحریف ‌ ها، کج ‌ فهمی ‌ ها، غرض ‌ ورزی ‌ ها و تحلیل ‌ های ناصواب را مسدود کنیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت کاربرد مقوله آسیب ‌ شناسی در قبال حوادث و اتفاقات اجتماعی برای پیشگیری از وقوع مجدد آنها، تصریح کرد: حوادث ناگوار اگرچه در دل خود واجد و موجد خسارت و آسیب هستند، اما می ‌ توان از این تهدید، خلق فرصت کرد و با اتخاذ آسیب ‌ شناسی ‌ های تخصصی، ضمن پیشگیری از وقوع مجدد حوادث ناگوار، ضعف ‌ ها و خلل ‌ ها را مرتفع کرد.

محسنی اژه ‌ ای در ادامه با اشاره به ساختار و کارکرد هیات نظارت بر مطبوعات، فلسفه عضویت نمایندگان قوا و دستگاه ‌ های موثر فرهنگی در این هیات را چندوجهی بودن مقوله فرهنگ و رسانه و اهمیت این مقوله ‌ ها در ابعاد مختلف دانست.

بازنگری و اصلاح قانون مطبوعات

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تحولاتی که عرصه رسانه در ابعاد نرم ‌ افزاری و سخت ‌ افزاری طی سال ‌ های اخیر تجربه کرده است، گفت: با عنایت به جمیع تحولات عرصه رسانه از جمله ظهور پدیده ‌ هایی نظیر انسان - رسانه و سایر دگرگونی ‌ ها در این عرصه، ممکن است نیاز به اصلاح و ایجاد قانون در حوزه مطبوعات و رسانه با در نظر گرفتن نظر نخبگان رسانه و کارشناسان وجود داشته باشد.

محسنی اژه ‌ ای در ادامه مبحث «اقتصاد رسانه» را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: باید سازوکارها و روال ‌ هایی تعبیه و تهیه شود که رسانه ‌ های ما بتوانند بدون وابستگی به جناح و جریانی به استقلال مالی و اقتصادی برسند و دارای درآمد روشن و شفاف باشند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تبیین و تشریح برخی مقوله ‌ ها و گزاره ‌ ها پرداخت که گاهی در سطح جامعه نسبت به آنها دوگانگی و تغایر وجود دارد؛ «شفافیت»، «انتقادپذیری»، «گفت ‌ وگو»، «تناسب مجازات با جرم و مجرم»، «نحوه انتشار گزارش ‌ های اولیه فساد و مواجهه با پخش ‌ کننده گزارش یا افشاگر» و «مصادیق تهدید امنیت روانی مردم» از جمله مقوله ‌ ها و گزاره ‌ هایی بود که ریاست دستگاه قضا بر ضرورت تبیین آنها در سطح جامعه در وهله نخست و سپس گفتمان ‌ سازی و فرهنگ ‌ سازی این موارد تاکید کرد.

ضرورت انتقاد و انتقادپذیری

محسنی اژه ‌ ای بیان کرد: همگان بر ضرورت انتقاد و انتقادپذیری تاکید دارند؛ اما محدوده این انتقاد چیست؟ انتقاد سازنده کدام است؟ طبق قانون، انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است؛ آیا امروزه الفاظی که تحت عنوان و ذیل مقوله «انتقاد» مطرح می ‌ شود، همگی واجد منطق و استدلال و اجتناب از توهین و تخریب است؟ چه دستگاه ‌ هایی در این خصوص وظیفه فرهنگ ‌ سازی را دارند؟

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز همگان از ضرورت انجام گفت ‌ وگو و مفاهمه سخن می ‌ گویند؛ تاکید ما نیز بر انجام گفت ‌ وگو با منتقدان و معترضان است؛ اما مبانی این گفت ‌ وگو چیست؟ محدوده آن کدام است؟ سازوکارهای گفت ‌ وگوی توأم با ادب و نزاکت و حفظ ارزش ‌ ها چگونه باید تعیین شود؟ کدام نهاد باید مبانی انجام گفت ‌ وگو و مفاهمه را در سطح جامعه ترویج و تبیین کند؟

محسنی اژه ‌ ای در ادامه به تشریح مقوله «تناسب مجازات با جرم و مجرم» به ‌ ویژه در حوزه جرائم مطبوعاتی و رسانه ‌ ای پرداخت و گفت: شما اعضای هیات نظارت بر مطبوعات در مقام کارشناسان این حوزه چه پیشنهاد ‌ هایی دارید تا به گونه ‌ ای تمهید شود که مجازات در حوزه جرائم رسانه ‌ ای با جرم و مجرم تناسب داشته باشد و ارفاقات قانونی لحاظ شده در این راستا القاء تبعیض در سطح جامعه نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*