-
سرما احتمال قطع گاز و برق مازندران را بالا برد

سریال تکراری ۱۰ ساله

سردی هوا و افت فشار گاز و کاهش تولید برق در زمستان ۱۳۹۹، باعث خاموشی برق و قطع گاز در بسیاری از نقاط مازندران شد. به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار استان، در ۴۵ روز از فصل زمستان سال گذشته، گاز و برق ۱۵۰ واحد صنعتی بزرگ استان به دلیل سردی هوا قطع بود و این مشکل تعطیلی تعدادی از نانوایی‌های استان را هم در پی داشت.

بررسی اخبار رسانه‌ها نشان می‌دهد پیگیری برای متقاعد کردن یا واداشتن مالکان نانوایی در تجهیز این واحدها به سامانه سوخت جایگزین در مازندران هر سال ادامه دارد و آخرین‌بار شهریور‌ امسال در دومین جلسه شورای پدافند غیرعامل استان مصوبه‌ای با عنوان «ضرورت دوگانه‌سوز شدن واحدهای خبازی» با نظارت کارگروه سازمان صنعت، معدن و تجارت و با محوریت اداره کل غله و خدمات بازرگانی تشکیل و تاکید شده بود این کار باید پیش از فرارسیدن زمستان به سرانجام برسد.

بی‌رغبتی نسبت به مصوبه شورای پدافند عامل استان در حالی است که شرکت گاز مازندران از مدت‌ها پیش نسبت به احتمال افت فشار گاز هشدار داده و تاکید کرده بخش خانگی با مصرف بهینه و صرفه‌جویی و سایر بخش‌های مصرف‌کننده از جمله صنایع و نانوایی‌ها با سوخت جایگزین باید برای جلوگیری از قطعی گاز همکاری کنند. به گزارش ایرنا، سرپرست شرکت گاز مازندران نسبت به احتمال کاهش افت فشار گاز و حتی قطعی آن در برخی مناطق استان در فصل زمستان و در صورت کاهش دما هشدار داد و از شهروندان خواست با توجه به سرمای هوا، در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند تا استان با کاهش افت فشار در فصل سرد سال روبه‌رو نشود. قاسم مایلی رستمی به کاهش محسوس دمای هوای استان در چند روز اخیر و احتمال تداوم آن در روزهای آینده اشاره کرد و گفت: لازم است تمامی مشترکان برای پایداری جریان گاز مشترکان خانگی، صرفه‌جویی در مصرف این نعمت خدادادی را مد نظر قرار دهند.

وی از نهادهای اجرایی هم درخواست کرد تا برای صرفه‌جویی در مصرف گاز و جلوگیری از افت فشار، با خاموش کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از پایان وقت اداری، کمک کار شهروندان باشند.

درحال‌حاضر ۶۲۵ هزار خانوار شهری استان برابر با ۹۹.۹ درصد و ۴۳۵ هزار خانوار روستایی معادل ۹۵درصد به شبکه گاز سراسری وصل هستند. میزان مصرف گاز استان به‌طور میانگین ۲۸ تا ۳۰ میلیون مترمکعب است اما سوابق نشان می‌دهد افزایش مصرف حتی در کف ۳۰ میلیون مترمکعب نیز همواره استان را با مشکل روبه‌رو می‌کرد اما امسال نخستین تجربه زمستانی پایداری بیشتر را نشان می‌دهد.

تایید مشکلات نانوایی‌ها از سوی اتحادیه

رئیس اتحادیه خبازان ساری با تایید مشکلات نانوایی‌ها از کاهش سهمیه آرد و افزایش نرخ سبوس به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات واحدهای خبازی مازندران از جمله شهرستان ساری و حومه یاد کرد و گفت: تا چند سال پیش روزانه ۱۱۰ هزار کیسه آرد بین نانوایی‌های ساری و حومه توزیع می‌شد اما اکنون این میزان به ۹۰ هزار کیسه کاهش یافته که نتیجه آن کاهش درآمد نانوایی‌ها بوده است.

حامد قنبری افزود: افزایش نرخ و کمبود سهمیه آرد باعث شده بسیاری از واحدهای خبازی برای تداوم فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم و جلوگیری از ضرر و زیان، برای خرید آرد با نرخ آزاد اقدام کنند که در این صورت نیز به علت خرید آرد خارج از شبکه، توسط تعزیرات حکومتی جریمه می‌شوند.

رئیس اتحادیه خبازان ساری و حومه از مکاتبه و پیگیری لازم برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران قول داد از ماه آینده هر کیلوگرم سبوس را با همان نرخ ۱۴ هزار ریال در اختیار نانوایی‌ها قرار دهد.

قنبری با این وصف وضعیت دوگانه کردن نانوایی‌ها در مرکز مازندران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در شهرستان ساری و حومه ۷۵۰ واحد نانوایی فعالیت دارد که هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصدشان دوگانه‌سوز هستند و طی بازدیدهای میدانی که داشتیم مشخص شد زیرساخت‌های مورد نیاز برای دوگانه سوزی کردن واحدهای خبازی حتی در دورترین روستاها نیز فراهم شده است.

قنبری از افزایش ۲ برابری میزان تسهیلات پرداختی برای بهسازی و نوسازی واحدهای خبازی به‌عنوان یکی از مشوق‌های جدید یاد کرد و گفت: در گذشته به هر واحد خبازی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات در این بخش پرداخت می‌شد که این رقم اکنون به ۸۰۰ میلیون ریال افزایش یافته و در صورت تداوم روند پرداخت تسهیلات، بدون شک تا پایان امسال روند دوگانه‌سوز‌ شدن واحدهای خبازی ساری و حومه تکمیل خواهد شد.

رئیس اتحادیه خبازان‌سازی با بیان اینکه هر هفته فهرست متقاضیان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات بهسازی واحدهای خبازی به شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران ارسال می‌شود، تصریح کرد: پرونده واحدهای خبازی واجد شرایط دریافت تسهیلات، پس از بررسی در شرکت غله به بانک‌های عامل ارسال می‌شود تا براساس نوبت برای پرداخت اقدام شود.

۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای دوگانه‌سوز کردن

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران هم با بیان اینکه نانوایی‌های استان برای فعالیت در فصل سرد سال باید به سوزاندن سوخت گازوئیل در صورت نیاز و زمان بحرانی مجهز شوند، گفت: از مجموع بیش از ۵ هزار واحد خبازی در مازندران، هم‌اکنون ۲ هزار و ۳۶۰ واحد دریافت‌کننده آرد یارانه‌ای نوع یک و ۵۶۲ واحد دریافت‌کننده آرد یارانه‌ای نوع ۲ مجهز به سوخت دوم از نوع گازوئیل و سیلندرهای گاز مایع هستند.

عباسعلی وفایی‌نژاد با هشدار اینکه سهمیه آرد خبازی‌هایی که به اجرای طرح دوگانه‌سوز شدن اقدام نکنند قطع می‌شود، از اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب پرداخت تسهیلات برای دوگانه‌سوز کردن خبازی‌های استان خبر داد و افزود: با پیگیری صورت گرفته، سقف تسهیلات پرداختی برای بهسازی، نوسازی و دوگانه‌سوز شدن نانوایی‌های استان با نرخ سود ۱۵ درصد و بازپرداخت ۳ ساله از ۴۰۰ میلیون ریال به ۸۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه نانوایان واجد شرایط برای برخورداری از این تسهیلات باید به اتحادیه‌های مربوطه مراجعه کنند و پس از تکمیل فرم، پرونده آنها برای دریافت تسهیلات به بانک سپه معرفی ارسال می‌شود، ادامه داد: تاکنون به ۳۷۳ متقاضی واجد شرایط ۱۸۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال تسهیلات بهسازی، نوسازی و دوگانه‌سوز کردن واحدهای خبازی پرداخت شده است.

وفایی‌نژاد با بیان اینکه این تسهیلات با امضای تفاهمنامه بین شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران و بانک سپه در راستای حمایت مالی نانوایان برای بهسازی، نوسازی، دوگانه‌سوز کردن و همچنین تامین سرمایه در گردش به واحدهای پرداخت می‌شود، گفت که در راستای این تفاهمنامه، اتحادیه خبازان هر شهرستان باید با اطلاع‌رسانی به خبازی‌های زیر پوشش خود برای دریافت درخواست و بررسی و معرفی افراد واجد شرایط به بانک اقدام کنند و بانک سپه نیز باید از طریق سامانه پیامکی فروش آرد یارانه‌ای و تبلیغات محیطی، نسبت به اطلاع‌رسانی به خبازان اقدام کند.

دبیر کارگروه آرد و نان مازندران، با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته به منظور تسهیلگری بانک‌های عامل در فرآیند پرداخت تسهیلات، افزود: تمام شعب بانک عامل موظف هستند با توجه به ضمانت اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان، در کمترین زمان و اخذ تنها یک ضامن آن هم به صورت چرخشی، نسبت به پرداخت تسهیلات بهسازی واحدهای خبازی اقدام کنند.

متقاضیان دریافت تسهیلات نوسازی

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی مازندران سهمیه درنظر گرفته شده به منظور بهره‌مندی واحدهای خبازی مازندران برای دریافت تسهیلات نوسازی و بهسازی امسال را ۲ هزار و ۱۹۶ واحد اعلام کرد و گفت: تاکنون هزار و ۸۲۵ نفر به‌عنوان متقاضی دریافت این تسهیلات، فرم‌های مربوطه را پر کرده‌اند و با توجه به دو برابر شدن سقف تسهیلات پرداختی، ضرورت دارد نانوایان بخشی از این تسهیلات را در راستای سیاست‌های پدافند غیرعامل و به منظور آمادگی و حصول اطمینان در تداوم تولید نان در بروز احتمالی افت فشار گاز یا قطع شدن آن صرف دوگانه‌سوز کردن واحدهای خبازی کنند.

وی افزود: همکاری اتحادیه‌ها و تعاونی‌های خبازان نیز می‌تواند فرآیند دوگانه‌سوز کردن خبازی‌ها و فراهم شدن امکانات لازم برای آمادگی با بحران‌های احتمالی و تامین نان مورد نیاز مردم در آن شرایط حساس را شتاب بخشند و اتحادیه‌های خبازان نیز به هیچ عنوان مجاز نیستند صدور معرفی‌نامه تسهیلات را منوط به تسویه بدهی نانوایان به اتحادیه کنند.

سخن پایانی

طرح دوگانه‌سوز کردن نانوایی‌های مازندران با گذشت حدود یک دهه از زمان رسمی اجرا و وعده‌های مکرر همچنان نیمه‌تمام رها شده تا این روزها که بار دیگر کمبود و احتمال قطعی گاز و برق مطرح شده به قصه پرغصه دیگری تبدیل و باعث نگرانی همگانی شود. هدف از اجرای طرح طرح دوگانه‌سوز کردن نانوایی‌ها، پخت نان در زمان‌های بحرانی و در شرایط نامساعد جوی و کمبود یا قطعی برق و گاز بوده است. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته باتوجه به سرد شدن تدریجی هوا و افت گاز و قطعی برق، برخی نانوایی‌های استان تعطیلی شده بودند، مسئولان به این نتیجه رسیدند که با اجرای مصوبات شورای پدافند غیرعامل و تامین سوخت جایگزین، تعطیلی نانوایی‌ها به دلیل تامین نشدن سوخت در فصل سرد سال را به صفر برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین