پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 102680
تاریخ انتشار: 1402/10/24 07:46
با ورود ایدرو به یک پروژه استراتژیک محقق می‌شود

جلوگیری از افت فشار گاز در پارس‌جنوبی

وزیر نفت به تازگی فشار افزایی را مهم‌ترین پروژه وزارت نفت اعلام کرده است. جواد اوجی با اشاره به اینکه پروژه فشارافزایی پارس‌جنوبی به حدود ۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری نیاز دارد، گفته «هیچ پروژه‌‌ای درحال‌حاضر مهم‌ تر از پروژه استراتژیک فشار افزایی در میدان مشترک پارس‌ جنوبی در کشور و صنعت نفت نیست.
جلوگیری از افت فشار گاز در پارس‌جنوبی

وزیر نفت به تازگی فشار افزایی را مهم‌ترین پروژه وزارت نفت اعلام کرده است. جواد اوجی با اشاره به اینکه پروژه فشارافزایی پارس‌جنوبی به حدود ۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری نیاز دارد، گفته «هیچ پروژه‌‌ای درحال‌حاضر مهم‌ تر از پروژه استراتژیک فشار افزایی در میدان مشترک پارس‌ جنوبی در کشور و صنعت نفت نیست. زیرا هم‌ اکنون بیش از ۷۰‌درصد از گاز موردنیاز کشور از این میدان تامین می‌شود.»به گزارش ایدرو نیوز، برهمین اساس به گفته معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع، ایدرو به مسئله فشار افزایی پارس‌جنوبی ورود خواهد کرد و قرار است تا قبل از پایان سال کنسرسیومی از شرکت‌های دولتی و خصوصی برای شروع عملیات تشکیل شود.

وزیر نفت تاکید دارد؛ هیچ پروژه‌ای درحال‌حاضر مهم‌تر از پروژه استراتژیک فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی در کشور و صنعت نفت نیست؛ اگر این پروژه طی سه تا چهار سال آینده انجام نشود، در این میدان شاهد افت فشار محسوسی خواهیم بود.

به گزارش تسنیم، جواد اوجی، درخصوص پروژه استراتژیک فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی، اظهارکرد: هیچ پروژه‌ای درحال‌حاضر مهم‌تر از این پروژه در کشور و صنعت نفت نیست، زیرا این میدان هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد از گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند؛ این پروژه نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و خوشبختانه مطالعات اولیه آن رو به اتمام است؛ اگر پروژه فشارافزایی در میدان پارس جنوبی طی سه تا چهار سال آینده انجام نشود، در این میدان شاهد افت فشار محسوسی خواهیم بود.

ورود ایدرو به یک پروژه ملی

حمید بازارگان، معاون صنایع پیشرفته پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از ورود ایدرو به مسئله فشارافزایی خبر و مشارکت سازمان گسترش و نوسازی را در این پروژه تقریبا قطعی دانسته است. وی در گفت‌وگو با بازار افزود: با توجه به مذاکرات به طور قطع ایدرو یکی از متولیان اصلی فشارافزایی در کشور خواهد بود چراکه توسعه یک سوم پارس جنوبی توسط این سازمان انجام شده و تجربه خوبی را در این خصوص داریم.

بازارگان با اشاره به برنامه‌های ورود به مسئله فشار افزایی در پارس‌جنوبی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران متولی فشارافزایی در پارس جنوبی نیست اما مذاکراتی را در این خصوص با وزارت نفت انجام داده‌ایم. وزارت نفت از ما خواسته که شرکت‌های خود را برای ورود به این پروژه تجهیز کنیم.

معاون صنایع پیشرفته پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در واکنش به نظر برخی کارشناسان مبنی بر اینکه تجهیزات و تکنولوژی لازم برای جلوگیری از افت فشار در ایران وجود نداشته و شرکت‌های ایرانی به تنهایی چه توانایی را ندارند، ‌گفت: چنین ادعایی درست نیست. ضمن اینکه ایدرو سازه‌های بالای ۵ هزار تن را در یاردهای خود داشته و به همین دلیل حتی می‌توان ادعا کرد که مسیر گذر از فشارافزایی از سازمان گسترش و نوسازی می‌گذرد.

بازارگان افزود: در واقع چالشی که ما با آن امروز مواجه هستیم قوانین دولتی حاکم بر سازمان است که به شدت سخت و پیچیده شده است. دیگر چالش اصلی ما این است که مطالعه یکپارچه‌ای در خصوص میدان پارس‌جنوبی صورت نگرفته است. به همین دلیل نمی‌توان به صورت دقیق توضیح داد که چند سال دیگر که چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه ورود ایدرو برای فشار افزایی در میادین گاز گفت: محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. ضمن اینکه اولویت اصلی وزارت نفت جلوگیری از افت فشار و فشارافزایی در میادین مشترک و دریاهاست. به عنوان مثال فاز ۱۴ پارس‌جنوبی که مرزی نیست در اولویت قرار ندارد.

تولد دیگر پارس‌جنوبی

در همین حال مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اجرای طرح‌های نگهداشت تولید پارس جنوبی گفت: پروژه فشارافزایی میدان پارس جنوبی یک ابرپروژه نگهداشت تولید است و در صدر برنامه‌های شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد.به گزارش شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر ضمن بیان این مطلب افزود: در حوزه نگهداشت تولید، ابرپروژه فشارافزایی به‌عنوان یکی از مصادیق این طرح‌ها در اولویت قرار گرفته است، به گونه‌ای که پارس جنوبی در آینده شاهد تولدی دیگر خواهد بود.

خجسته‌مهر از دیگر مصادیق طرح‌های نگهداشت توان تولید را حفاری چاه‌های درون‌میدانی، اسیدکاری، تعمیر و تکمیل چاه‌های میدان پارس‌جنوبی اعلام کرد و ادامه داد: باید برای تمامی این طرح‌ها و پروژه‌ها که از نوع نگهداشت تولید است به‌طور جدی برنامه‌ریزی کنیم و لازم است به همین منظور بخش مهندسی نفت به‌صورت جدی خود را آماده و مجهز کند.

از نان شب برای کشور واجب‌تر است

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای توسعه میادین نفتی و گازی، گفت: اگر این سرمایه‌گذاری انجام نشود شاید تا ۲۰ سال آینده شهر صنعتی عسلویه به بزرگترین موزه صنعتی دنیا تبدیل شود! بنایراین فشارافزایی گاز پارس‌جنوبی از نان شب هم برای کشور واجب‌تر است.

صمت حسین حسین‌زاده در گفت‌وگو با خانه ملت، در جریان ارائه گزارش نظارتی کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور در صحن علنی و توضیحات وزیر نفت در این باره و تاکیدات رئیس مجلس بر ضرورت کاهش این ناترازی، گفت: گزارش کمیسیون انرژی، توضیحات وزیر و تاکیدات رئیس مجلس یک کلید واژه مشترک داشت و آن ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه گاز است چراکه همه ما درد را شناخته و درمان آن را نیز می‌دانیم البته سرمایه‌گذاری مدل‌های مختلفی دارد؛ موظف کردن پتروشیمی‌ها به مشارکت در تولید گاز از میادین گازی در قالب قراردادهای بلند مثلا ۲۰ ساله یکی از این مدل‌ها است چراکه بالای ۸۰ درصد خوراک پتروشیمی‌ها از گاز تامین می‌شود، درواقع با این اقدام پتروشیمی‌ها می‌توانند این گاز تولیدی را در پتروشیمی‌های خود نیز استفاده کنند.

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسیر دیگر برای توسعه صنعت گاز و سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده از ظرفیت «صندوق توسعه ملی» است چراکه این صندوق زائده نفت است و درآمد نفت به آن سرازیر می‌شود اما کمترین سرمایه‌گذاری توسط این صندوق در حوزه انرژی صورت می‌گیرد به همین دلیل استفاده از ظرفیت صندوق مذکور ضروری است.

حسین‌زاده با تاکید بر ضرورت انجام برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه توسعه میادین نفت و گاز، گفت: اگر این سرمایه‌گذاری انجام نشود شاید تا ۲۰ سال آینده شهر صنعتی عسلویه به بزرگ‌ترین موزه صنعتی دنیا تبدیل شود! بنایراین فشارافزایی گاز پارس جنوبی از نان شب هم برای کشور واجب‌تر است لذا باید سهم نفت را از بودجه به‌منظور سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر کرد و صندوق توسعه ملی نیز پای کار بیاید.

سخن پایانی

بر اساس آنچه اعلام شده کشور با کسری حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز مواجه بوده و کشور در شرایط بسیار خطرناکی به سر می‌برد.وزیر نفت در حالی شروع افت فشار را از حدود ۳ الی ۴ سال دیگر اعلام می‌کند که به گفته هاشم اورعی کارشناس انرژی خطر را بسیار نزدیک دانسته و می‌گوید که افت فشار پارس جنوبی از اواخر امسال آغاز می‌شود. جدای از آن بر اساس آن فریدون اسعدی، رئیس سابق بخش انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده «اگر کاری برای فشار افزایی انجام نشود مقدار تولید پارس جنوبی تا حدود ۱۴ سال دیگر به نصف می‌رسد.» بنابراین ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار در میدان مشترک پارس‌جنوبی می‌تواند به تقویت تولید گاز کشور و افزایش بازدهی چاه‌هایی که به نیمه عمر خود نزدیک می‌شوند، منجر شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ewd8p