جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 107408
تاریخ انتشار: 1402/12/28 11:22

نحوه انتخاب چیلرهای اسکرال و اسکرو

نحوه انتخاب چیلرهای اسکرال و اسکرو
نحوه انتخاب چیلرهای اسکرال و اسکرو

یکی از رایج ترین سوالاتی که در هنگام تصمیم گیری و انتخاب نوع چیلر در سیستم تهویه مطبوع هر پروژه بین سازندگان ساختمانی، مهندسین مشاور و پیمانکاران تاسیسات پروژه تکرار می شود، انتخاب چیلر اسکرال و اسکرو است که معمولا نظرات متفاوتی دارند.

واقعیت این است که هر کدام از این انتخاب ها دارای مزایا و معایبی هستند و با توجه به مشخصات پروژه، محل نصب دستگاه، نوع کاربری و حتی ابعاد پروژه، باید حالت بهینه را برای هر پروژه در نظر گرفت و مناسب ترین سیستم تهویه هواساز و چیلر توسط کارشناسان و مهندسان متخصص برای آن انتخاب گردد.

در واقع هیچ یک از این دو انتخاب بدون پیش فرض بر دیگری ارجحیت ندارد! برای شفاف تر شدن موضوع، ابتدا به اختصار توضیحاتی در مورد هر یک از این دو نوع کمپرسور چیلر ارائه می کنیم و در نهایت به جمع بندی آن می پردازیم.


 

چیلر با کمپرسور اسکرال

این نوع چیلر تراکمی بدون توجه به نوع کندانسور، هوا خنک یا آب خنک آن، بررسی می شود.

کمپرسورهای اسکرال فشرده سازی مبرد را توسط دو مارپیچ غیر هم محور انجام می دهند و عملکرد آنها به این صورت است که گاز وارد این مارپیچ می شود و چرخش این مارپیچ (به دلیل عدم هم محوری) باعث متراکم شدن گاز مبرد بین دیواره ها می شود. و در نهایت، گاز مبرد متراکم از مرکز آن مارپیچ ها خارج می شود.

این کمپرسورها صدای کمتری داشته و جریان گاز در آنها برخلاف کمپرسورهای پیستونی پیوسته است. همچنین این کمپرسورها قیمت مناسب تری دارند اما در سایزهای کوچک تولید می شوند. چیلرهای اسکرال از حداقل ظرفیت که معمولاً دو تن تبرید است ساخته می شوند و معمولاً تا 150 تن استفاده می شوند. راندمان بالا در زمان زیر بار رفتن به شکل کامل یکی از مزیت های این کمپرسورها می باشد. البته مشکلاتی مانند عدم تعمیر و کارکرد تک مرحله ای از معایب این کمپرسور می باشد.

برای ساخت این نوع چیلرها، سازندگان از کمپرسورهای بیشتری استفاده می کنند تا در واقع کنترل ظرفیت بهتری داشته باشند. این امر باعث افزایش تعداد قطعات برودتی و برقی می شود، اما از آنجایی که سایر قطعات نسبت به کمپرسورها کوچکتر و ارزانتر هستند، تاثیر چندانی در قیمت نهایی ندارد.


 


 

چیلر با کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو در مقایسه با کمپرسور اسکرال صنعتی تر است و ابعاد و ظرفیت بالاتری دارد و قابل تعمیر نیز می باشد. همچنین قیمت این کمپرسورها بالاتر است. اساس کار این کمپرسور این است که با استفاده از یک یا چند مارپیچ حجم بین دنده های آنها از ابتدا تا انتها کاهش می یابد و در نهایت با ورود گاز مبرد کم فشار و چرخش مارپیچ و حرکت آن. به تدریج متراکم می شود و در نهایت مبرد به صورت گاز متراکم از انتهای آن خارج می شود.

در این کمپرسورها جریان گاز پیوسته است اما صدای تولیدی بیشتر است. یکی از مزایای این کمپرسور امکان کنترل ظرفیت بدون پله است که با تغییر محل ورود گاز به داخل مارپیچ طی فرآیندی پیچیده فراهم می شود.

این چیلرها معمولا از ظرفیت 30 تن تا ظرفیت حدود 500 تن تبرید تولید می شوند. راندمان بار کامل این کمپرسورها تقریباً مشابه اسکرال ها ولی کمی کمتر از آنهاست، اما در بارهای جزئی بازده بالایی بین 50 تا 70 درصد دارند.



 

چگونه انتخاب کنیم

یکی از راه های انتخاب بین این دو، ظرفیت دستگاه است. اگر تناژ چیلر تراکمی مورد نظر ما کمتر از 60 تن تبرید واقعی باشد، قطعا چیلر با کمپرسور اسکرال را انتخاب می کنیم و اگر ظرفیت چیلر بالاتر از 150 تن باشد، قطعا چیلر اسکرو گزینه بهتری خواهد بود (به استثنای شرایط طراحی خاص).

بنابراین بیشترین بحث مربوط به ظرفیت های بین 60 تا 150 تن است که طیف وسیعی از ساختمان ها را در بر می گیرد، با توجه به طبقه بندی ساختمان ها به روش زیر می توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم.


 

مجتمع های مسکونی با تعداد زیادی واحد کوچک اقتصادی

گزینه پیشنهادی چیلر اسکرو می باشد. از ساختمان های مسکونی به صورت 24 ساعته استفاده می شود. همانطور که می دانیم در شب به دلیل کاهش دمای محیط، کمپرسور از حالت بار کامل خارج می شود که این امر باعث افزایش راندمان چیلرهای اسکرو می شود.


 

مراکز تجاری و تفریحی

در مراکز تجاری و تفریحی به دلیل اینکه ساعات کار کمتری نسبت به ساختمان های مسکونی دارند و کل فضا چه در تابستان و چه فصلهای دیگر به شکل کامل پر از جمعیت می شود، بار جزئی اهمیت کمتر دارد. صدای تولید شده توسط کمپرسور چیلر نیز در موتورخانه مراکز تجاری و تفریحی خیلی مهم نیست. پس در این گونه پروژه ها تفاوت زیادی بین اسکرال و اسکرو وجود ندارد و با توجه به قیمت و صدای کمتر کمپرسور اسکرول و محل نصب و بودجه خریدار تصمیم گرفته می شود.


 

ساختمان های اداری

انتخاب نوع چیلر برای ساختمان های اداری مشابه مراکز تجاری بوده و میزان بار جزئی و اختلاف توان در ساعات مختلف کمتر است. استفاده برای چند ساعت در روز می باشد و باز هم با توجه به بودجه و اهمیت صدا و لرزش دستگاه با کارشناس پروژه تصمیم گیری می شود.


 

مراکز اقامتی و هتل ها

در مراکز اقامتی و هتل ها با توجه به اینکه ممکن است تمامی کاربران در تمام روزها از سیستم تهویه مطبوع استفاده نکنند، انواع بارهای متفاوتی وجود دارد. در این شرایط چیلر اسکرو بسیار مناسب است اما از طرفی با توجه به صدای تولیدی و حساسیت این مکان ها به سکوت و آرامش و همچنین با توجه به موقعیت مکانی موتورخانه مرکزی و نصب چیلر هزینه عایق کاری و زیرسازی کل ساختمان، بودجه کارفرما و سایر شرایط پروژه، انتخاب بهینه با تظر کارشناس و ناظر خواهد بود.

به طور کلی چیلرهای اسکرال برای ظرفیت های کمتر از 100 تن اما با تعداد کمپرسور بیشتر و مدار تبرید مستقل برای هر کمپرسور توصیه می شود.

 


 

گروه مهندسین تتا (تامین تهویه الکترونیک) با تولید چیلرهای اسکرال و اسکرو با به روزترین تجهیزات وارداتی از معتبرترین برندهای اروپایی و امریکایی در جهت ارائه بهترین محصولات تهویه مطبوع به مشتریان عزیز گام برمیدارد. چیلرها در ظرفیت ها و ساختارهای مختلف برای انواع کاربری شامل مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی، بیمارستانی و .... در کارخانه این شرکت تولید می گردند. این شرکت افتخار استفاده از قطعات برندهای برتر دنیا شامل Danfoss, Bitzer, Copland, Castel, Carel, Siemens و ... را در چیلرهای تولیدی خود دارد. همچنین این مجموعه با توان واردات پکیج چیلرهای خارجی از برندهای امریکایی Carrier و York و برند Hitachi ژاپن طیف وسیعی از انتخاب را برای کارفرمایان محترم فراهم می کند. برای مشاوره بیشتر در زمینه تهویه مطبوع از طریق وبسایت به tetacompany.com و تلفن 0218509802 تماس حاصل فرمایید.


 

 

برچسب ها : چیلر,چیلر اسکرال,چیلر اسکرو,چیلر جذبی,فروش چیلر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ewbep