-

تنش زنجان در بخش آب آشامیدنی

نشست مشترک مدیران عامل شرکت‌های آب منطقه‌ای، آبفا و مدیرکل مدیریت بحران استانداری برگزار شد.

به گزارش صمت از زنجان، در این نشست مشترک موضوع تنش آبی استان با محوریت آب آشامیدنی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر مصرف بهینه آب در همه سطوح با توجه به افت سطح آب سد تهم، تاکید شد.

در ابتدای این نشست غلامرضا رهروی، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان، از وضعیت ذخیره آب سد تهم گزارشی ارائه و عنوان کرد: با توجه به افت شدید ذخایر آبی سدهای استان و این سد، باید نهایت دقت و صرفه‌جویی را به عمل آوریم.

رهروی ورودی بلندمدت سد تهم را ۲۲ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت این ورودی در سال اخیر به حدود ۱۷ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سال آبی۱۴۰۰-۱۳۹۹ خشک‌ترین سال آبی طی سال‌های گذشته است، سناریوهای مختلفی برای برنامه‌ریزی و مدیریت آب آشامیدنی شهر در دو سال آینده ارائه کرد و نمودار وضعیت بارندگی در حوزه آبریز سد تهم، نمودار تغییرات سالانه آب ورودی سد، نمودار تغییرات تراز دریاچه سد، نمودار ورودی و خروجی و مصرف آب آشامیدنی را تشریح کرد و گفت: آب مصرفی و خروجی سد تهم در سال آبی ۴۰۰-۱۳۹۹ بیش از آب ورودی آن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان نیز با تشریح نوع مصرف و میزان مصرف سرانه استان و نیز شهر زنجان و مقایسه آن با سال‌های گذشته، اظهار کرد: شرکت آبفای استان خود را جدای از آب منطقه‌ای زنجان ندانسته و خود را مکلف به حفظ پایداری منابع آبی استان می‌داند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

علیرضا جزء قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان با اشاره به حداقل انشعابات غیرآشامیدنی در استان و شهر زنجان تصریح کرد: باید مدیریت مصرف اتفاق بیفتاد و سناریویی برای تحویل آب سد تهم تصویب شود که قابلیت اجرا داشته باشد.

وی افزود: باوجود دو برابر شدن حفر چاه‌های آب آشامیدنی در حاشیه شهر زنجان برای تامین کسری آب آشامیدنی، متاسفانه دبی آب استحصالی به نصف رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان نیز با اشاره به لزوم پیگیری تامین اعتبار حفر چاه‌های جدید تاکید کرد که باید حساسیت موضوع تامین آب آشامیدنی شهر را در دستور کار خود داشته باشیم چون مشکل آب آشامیدنی، یک مسئله استراتژیک است و به‌صورت مشترک لازم به پیگیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در ادامه با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای کم‌مصرفی و مصرف بهینه آب آشامیدنی و مهم و حیاتی دانستن آن اظهار کرد: بهتر است تا حد ممکن از تفکیک مصارف غیرآشامیدنی از شبکه شرب شهری و تامین آن از منابع غیرمتعارف از جمله از محل بالاآمدگی آب در برخی مناطق شهری اقدام شود.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان تاکید کرد با عنایت به اینکه همه همشهریان از این آب بهره‌مند می‌شوند، باید در مصرف آن دقت و صرفه‌جویی لازم را به عمل آورند.

افشاری با تاکید بر کاهش ۷۰ درصدی ورودی آب سد تهم در امسال عنوان کرد: در صورت بدمصرفی و بی‌اعتنایی به چالش کم‌آبی، کل شهر زنجان دچار بحران و تنش آبی خواهد شد.

وی به لزوم مصرف بهینه آب در همه بخش‌ها چه در بخش کشاورزی در کل استان و به‌ویژه بخش آشامیدنی در شهر زنجان تاکید کرد و حفاظت و صیانت از منابع آبی استان را برای کل هم‌استانی‌ها ضروری دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*