-

هدف از خصوصی‎سازی صنعت خودرو

فاطمه امیراحمدی-روزنامه‎نگار

یکی از محورهای دستورالعمل هشت ‌ ماده ‌ ای رئیس ‌ جمهوری به وزیر صنعت، معدن و تجارت، واگذاری سهام دولتی شرکت ‌ های خودروساز بزرگ بود که رئیس سازمان خصوصی ‌ سازی، ۳ شرط را برای تحقق این موضوع ضروری دانست. حسین قربان ‌ زاده تاکید کرده بود تا زمانی که سهام در وثیقه سایپا و ایران ‌ خودرو آزاد نشود، امکان واگذاری سهام آنها وجود ندارد. از سوی دیگر باید وضعیت شرکت ‎ ها و سهام تودلی خودروسازان روشن شود تا واگذاری باقی سهام دولتی به ‎ درستی انجام شود.

سهام دولتی چقدر است؟

بنا بر تاکید رئیس ‎ جمهوری، قرار بود سهام دولتی در ۶ ماه نخست سال واگذار شود، اما مشکلات حقوقی مانع واگذاری شده است. برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند در شرایط فعلی دولت نمی ‌ تواند سیاست ‌ گذاری و تنظیم ‎ گری مناسب برای بخش خصوصی در صنعتی بزرگ مانند صنعت خودرو داشته باشد. تجربه ‌ های گذشته نشان می ‎ دهد در این واگذاری هیچ ‌ گاه بهره ‎ وری صنایع افزایش نیافته است. در حال حاضر دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی به ‎ لحاظ حقوقی خصوصی هستند و اگر قانون تجارت برای آنها اجرا شود، بسیاری از مشکلات رفع می ‎ شود. این کارشناسان پیشنهاد می ‎ کنند دولت به ‎ جای اینکه سهام ۶ و ۱۷ درصدی دو شرکت سایپا و ایران ‎ خودرو را واگذار کند، باید نخست سهام ‎ های تودلی را واگذار کند. در واقع باید بخش مهمی از سهام شرکت گسترش سرمایه ‎ گذاری ایران ‎ خودرو و تمامی سهام شرکت سرمایه ‎ گذاری سمند در بورس به ‌ شکل بلوکی واگذار شود. به ‎ این ترتیب ۳ تا ۵ صندلی حق رای به بخش خصوصی واگذار می ‎ شود.

گفتنی است نگهداری این سهام تودلی تا امروز غیرقانونی و قرار بوده این واگذاری در سال ۹۷ انجام شود؛ با واگذاری این سهام خودبه ‌ خود مجمع دو خودروساز در اختیار بخش خصوصی قرار می ‎ گرفت و مجمع طبق قانون تجارت از سوی آنها تشکیل و مدیرعامل تعیین می ‎ شد؛ بنابراین با تاکید این کارشناسان در همین وضعیت فعلی می ‎ توان مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کرد و در ادامه هم در فرصت مناسب، امکان واگذاری باقی سهام دولتی وجود خواهد داشت. یکی از دغدغه ‎ هایی که در واگذاری کل سهام دولتی مطرح می ‎ شود، چگونگی نظارت و کنترل ازسوی دولت بر عملکرد خودروسازهاست. برخی فعالان صنعت عنوان می ‎ کنند در حال حاضر باوجود حضور دولت در خودروسازی شاهد رانت ‎ هایی در بخش قطعه ‎ سازی و نفوذ برخی قطعه ‎ سازان بزرگ در صنعت خودرو هستیم. اگر تمام سهام واگذار شود آمار رانت ‎ ها که به ‎ راحتی قابل ‌ شناسایی نیستند، بالا می ‌ رود. کارشناسان صنعت خودرو عنوان می ‎ کنند در فرانسه بخشی از سهام شرکت ‎ های پژو و رنو در اختیار دولت است، بدون اینکه دخالتی در مدیریت داشته باشد؛ علاوه ‎ بر اینکه سهام در اختیار خزانه دولت است نه وزارت صنایع؛ همان ‎ گونه که دولت چین هم چنین سیاستی در صنعت خودرو دارد. به ‎ این ترتیب باوجود اینکه بسیاری از شرکت ‎ های این کشور، دولتی هستند، اجازه می ‎ داده می ‌ شود مالکیت خصوصی اجرا شود. مشکل ما در صنعت خودرو این است که قانون به ‎ درستی اجرا نمی ‎ شود.

بهبود عملکردها

یکی از چالش ‎ های کشور در حوزه قانون این است که قوانین خوب، درست اجرا نمی ‎ شوند. اگر قوانین موجود به ‌ درستی عملیاتی شوند، بخش زیادی از مشکلات فعلی صنایع از جمله خودروسازی حل ‎ وفصل می ‎ شود. اما مهم ‌ ترین پرسشی که در حوزه واگذاری سهام دولتی خودروسازی مطرح می ‎ شود این است که با واگذاری سهام چه نتیجه ‎ ای موردانتظار است؟ آیا با خصوصی ‌ سازی، صنعت خودرو به ‌ سوی بهبود کیفیت و رقابتی شدن قیمت ‎ ها حرکت خواهد کرد؟ مدیریت دولتی چه در ایران و چه کشورهای دیگر مانند مدیریت بخش خصوصی پویا نیست و بر لبه تکنولوژی حرکت نمی ‌ کند که همین امر خروج دولت از بنگاهداری را ضروری می ‎ کند، اما همچنان باید نظارت دولت بر عملکرد خودروساز در راستای بهبود کیفیت و حرکت براساس دانش فنی روز جهان وجود داشته باشد. آیا پس از واگذاری این امر مهم محقق خواهد شد و شاهد صنعتی به ‌ معنای واقعی تولیدکننده و بهره ‎ ور خواهیم بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*