-

تامین مواد اولیه در گرو نقدینگی

آریا صادق‌نیت حقیقی فعال صنعت آلومینیوم

تامین منابع مالی ضرورتی برای تداوم فعالیت در کسب ‌ وکارهای مختلف است. صنایع نیز بسته به تولید نیاز به سرمایه در گردش متفاوتی دارند. با این ‌ وجود در سال ‌ های اخیر و به ‌ دنبال شدت گرفتن مشکلات اقتصادی در کشور و تورم افسارگسیخته ‌ ای که عملاً فعالیت تمام کسب ‌ وکارها را تحت تاثیر منفی قرار داده، عملا تامین نقدینگی لازم برای کسب ‌ وکارهای مختلف با چالش ‌ های جدی روبه ‌ رو شده است.

کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه، یکی از چالش ‌ های اساسی صنایع پایین ‌ دستی است. فعالان صنایع پایین ‌ دست آلومینیوم نیز با چالش جدی در تامین نقدینگی روبه ‌ رو هستند. باتوجه به روند رو به رشد بهای مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی، این مشکل برای صنعتگران یادشده جدی ‌ تر است، زیرا با توجه به روند رو به رشد بهای شمش آلومینیوم فعالان صنعتی نیازمند نقدینگی بیشتری هستند تا سرمایه در گردش موردنیاز خود را برای خرید مواد اولیه و تداوم تولید تامین کنند. بااین ‌ وجود همزمان با نیاز روزافزون صنعتگران آلومینیومی به نقدینگی بالاتر شاهد اجرای سیاست ‌ های انقباضی از سوی بانک ‌ ها هستیم که به کاهش پرداخت تسهیلات به صنعتگران منتهی شده است. در چنین بستری صنایع دیگر نمی ‌ توانند از ذخایر مالی بانک ‌ ها برای تامین سرمایه در گردش استفاده کنند. حال باتوجه به چالش ‌ هایی که در مسیر تامین نقدینگی وجود دارد، صنعتگران ناچار خواهند بود با کمترین ظرفیت، تولید کنند. تولید با حداقل ظرفیت به ‌ منزله تحمیل خسارات جدی به صنایع است و عملا از بهره ‌ وری و سودآوری تولید آنها می ‌ کاهد. استفاده حداکثری از ظرفیت ‌ های نصب ‌ شده در یک صنعت به ‌ منزله توجه به سرمایه ‌ گذاری ‌ های انجام ‌ شده در کشور است، اما در شرایطی که تولیدکنندگان به ‌ ناچار از میزان تولید خود می ‌ کاهند، عملا هزینه تولید آنها افزایش خواهد یافت. این چالش در سایر جنبه ‌ های تولید نیز تسری می ‌ یابد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی قابل ‌ توجهی را به دنبال خواهد داشت. از جمله آنکه توان کارفرمایان در پرداخت دستمزد کارگران کاهش می ‌ یابد. علاوه بر این، تداوم مشکل یادشده و تولید با حداقل ظرفیت حتی می ‌ تواند به تعطیلی صنایع نیز منتهی شود. تعطیلی یک صنعت به ‌ منزله از میان رفتن موقعیت ‌ های شغلی متعدد مستقیم و غیرمستقیمی است که به ‌ واسطه آن ایجاد شده ‌ اند و نباید به ‌ سادگی از کنار آن عبور کرد. باتوجه به محدودیت ‌ هایی که صنایع در تامین نقدینگی دارند، راهکارهای متعدد و جایگزینی برای تامین نیاز این صنایع مطرح می ‌ شود. برخی از این راهکارها از گذشته نیز وجود داشته ‌ اند که از مهم ‌ ترین آنها می ‌ توان به خرید مواد اولیه در قالب معاملات اعتباری اشاره کرد. در واقع بانک ‌ ها می ‌ توانند با در نظر گرفتن اعتبارات لازم، خرید مواد اولیه صنایع آلومینیومی کشور را تسهیل کنند. بااین ‌ وجود محدودیت در منابع مالی بانک ‌ ها، عملا این راهکار را به حاشیه می ‌ برد. راهکارهای دیگری نیز برای تامین نقدینگی موردنیاز صنایع وجود دارد که از جمله آنها می ‌ توان به افزایش سرعت گردش نقدینگی موردنیاز صنایع اشاره کرد. یکی از عمده ‌ ترین خریداران محصولات آلومینیومی تولیدشده در صنایع پایین ‌ دست، دولت است. با این ‌ وجود، طرف ‌ های دولتی عموما در پرداخت بدهی خود به صنایع، بدعهدی می ‌ کنند. اگر دولت مطالبات صنایع را در سریع ‌ ترین زمان ممکن پرداخت کند، نقدینگی به جریان می ‌ افتد و امکان رفع بخشی از معضلات حاکم بر این بخش وجود خواهد داشت. در ادامه نیز می ‌ توان با تکیه ‌ بر راهکارهای جدید بخشی از مشکلات صنایع را در تامین نقدینگی مرتفع کرد. به ‌ عنوان ‌ مثال چندی است که از اوراق گام به ‌ عنوان راهکاری برای تامین نقدینگی صنایع استفاده می ‌ شود. شرکت ‌ های مصرف ‌ کننده می ‌ توانند به ‌ جای تامین نقدینگی از این اوراق گام استفاده کنند و آن را در اختیار تولیدکنندگان مواد اولیه قرار دهند.

با این حال، هنوز انتقاداتی به روند تامین نقدینگی از طریق اوراق گام وجود دارد. در چنین شرایطی هنوز صنایع کوچک نتوانسته ‌ اند از ظرفیت این اوراق برای تامین نقدینگی استفاده کنند. امید می ‌ رود فرآیند تخصیص این اوراق به جریان بیفتد، سرعت بگیرد و بخشی از مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی موردنیاز صنایع را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین