یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 14480
تاریخ انتشار: 1401/01/24 02:57

آسمان شهر من دیگرآبی نیست

سازمان هواشناسی اعلام کرده که همچنان وجود گرد و خاک با شدت و ضعف در مرکز، غرب و جنوب‌غرب پدیده غالب در کشور است که کیفیت هوا را به‌شدت پایین آورده به‌گونه‌ای که در برخی استان‌ها به وضعیت هشدار رسیده است. بر این اساس کارشناسان تاکید دارند تا هموطنان از ترددهای غیرضروری اجتناب کنند.

کارشناسان هواشناسی همچنین خبر داده‌اند که منشأ خیزش گرد و خاک، بادهای شدید مرکز و شرق کشور است و همزمان در غرب و جنوب‌غرب نیز غبار آلودگی هوا با شاخص بالا وجود دارد. اکنون نیمی از استان‌های کشور درگیر پدیده گرد و غبار شده‌اند و شدت این پدیده به‌حدی است که آسمان استان‌های شمالی و دامنه البرز نیز تحت‌تاثیر آن، غبارآلود هستند. ورود سامانه بارشی که از عصر شنبه از شمال‌غرب وارد کشور شد و بارش‌های پراکنده‌ای را به‌وجود آورد تا حدودی روی کیفیت هوا در شمال‌غرب و استان‌های شمالی تاثیر گذاشت اما موجب رفع گرد و خاک از آسمان نشد.

هشدارها را جدی بگیریم

کارشناسان حوزه بهداشت تاکید دارند هموطنان ساکن در شهرهای با وضعیت هشدار، گروه‌های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند. سایر افراد نیز با استفاده از ماسک مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند. ورزشکاران در زمان وقوع پدیده گردوغبار، در فضای باز ورزش نکنند و کوهنوردان از کوهنوردی اجتناب کنند. حضور در بوستان‌ها و پیاده‌روی در شرایط آلودگی و گردوغبار، انجام نمی‌شود چرا که مضرات و خطرات پیاده‌روی و حضور در پارک در شرایط آلودگی شدید هوا، بیش از منافع آن است، از سوی دیگر تردد خودروهای شخصی باید کاهش یابد و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده از ماسک مناسب، شیشه‌ها را بالا نگه دارید. همچنین تاکید شده در صورت لزوم به خروج از منزل یا محل کار، از ماسک مناسب استفاده کنید. ماسک مناسب در این شرایط نیز باتوجه به بیماری کرونا، ماسک n۹۵ یا ماسک (ffp۲، ffp۳ به همراه ماسک‌های سه‌لایه) است.

با این همه همچنان در آسمان بیشتر استان‌های کشور شاهد پدیده گرد و خاک هستیم که زندگی مردم را در مناطق مختلف تحت‌تاثیر قرار داده است. در این گزارش به آخرین وضعیت آب و هوای استان‌ها اشاره می‌شود.

هوای کرمانشاه در وضعیت ناسالم

پژمان فتاح‌پور، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قصرشیرین گفت: شاخص کیفی هوا براساس استخراج داده‌ها از ایستگاه سنجش کیفی هوا در قصرشیرین، سرپل‌ذهاب،کنگاور و پاوه بیانگر وضعیت ناسالم است. شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در شهرستان قصرشیرین ۲۸۳ و بیانگر وضعیت اضطرار، سرپل‌ذهاب ۱۷۰، کنگاور ۱۳۷ و پاوه ۱۰۸ را نشان می‌دهد که بیانگر وضعیت هشدار در این ۳ شهرستان است. این وضعیت نشان‌دهنده آلودگی هوا ناشی از ورود گرد و خاک و ناسالم برای گروه‌های حساس است. استان کرمانشاه در چند سال گذشته با معضل ریزگردها و آلودگی هوا درگیر بوده و این وضعیت به‌ویژه مردم شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب را کلافه کرده است. این پدیده علاوه بر عوارض جسمی زیادی که به مردم استان تحمیل کرده با بستن منافذ برگ‌های درختان بلوط، به‌شدت به جنگل‌های زاگرس هم آسیب زده است. گرد و غبار موجود در هوای منطقه به‌‎ویژه نواحی مرزی کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان‌های عراق است که پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مرزی و موجب آلودگی هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور شده است.

آلودگی هوای مشهد وارد ششمین روز پیاپی شد

مهدی اله‌پور، سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی گفت: با تداوم ماندگاری آلاینده‌ها در هوای تنفسی مشهد، کیفیت هوای این کلانشهر برای ششمین روز پیاپی در وضعیت هشدار قرار دارد. 

شاخص کنونی کیفیت هوای مشهد ۱۴۹ ای.کیو.آی و نشانگر هوای ناسالم و وضعیت هشدار است. 

وزش باد و تغییرات جوی موجب افزایش شدت گرد و غبار در هوای این کلانشهر شده است و هم‌اکنون کیفیت هوا در مناطق سرافرازان، سمزقند، شهید کریمی، امامیه، چمن، شهید آوینی، الهیه، خیام جنوبی و لشگر در وضعیت هشدار و آلوده برای تمامی افراد و در ۱۴ منطقه دیگر این شهر در وضعیت هشدار و آلوده برای افراد حساس قرار دارد.

ادامه وزش باد و گرد و خاک در خراسان‌جنوبی

فاطمه زارعی، کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های هواشناختی، وزش باد شدید و گرد و خاک امروز و فردا به‌ویژه در غرب و شمالغرب استان ادامه خواهد داشت. 

تا اوایل هفته جاری به تناوب افزایش ابر، افزایش سرعت وزش باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و در برخی ساعات شاهد آسمانی غبارآلود در منطقه خواهیم بود.

خطر در کمین گروه‌های حساس همدان

سیدعادل عربی، معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: شاخص کیفیت هوای استان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، ضمن اینکه این شاخص برای شهر نهاوند در وضعیت خطرناک است. براساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و باتوجه به وزش شدید باد، میزان غلظت ذرات معلق و آلاینده‌های جوی هوا در سطح استان همدان بالاتر از حد مجاز است. براساس گزارش سازمان هواشناسی و پیش‌بینی شرایط جوی، میزان ذرات معلق و آلاینده‌های هوا در سطح استان و شهر همدان با پیش‌بینی شرایط جوی طی ساعات آینده رو به کاهش است.

مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌های زنجان تعطیل شدند

مهدی کریمی، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اعلام کرد: آلودگی هوا مدارس پیش‌دبستانی و مهدهای کودک این استان را تعطیل کرد. براساس اعلام محیط‌زیست زنجان، هوای این استان به‌دلیل ورود گرد و غبار از غرب کشور در وضعیت خطرناک قرار گرفته است؛ این شرایط هوایی برای همه گروه‌ها ناسالم است.بر اساس اعلام کارشناس بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان شاخص کیفیت هوای استان زنجان به‌دلیل آلایندگی‌های ذرات معلق در هوا با قطر کوچک‌تر از ۱۰ میکرون در وضعیت خطرناک قرار دارد.

آلودگی هوای لرستان ۴ برابر حد مجاز

غبار و آلودگی هوا طی چند روز گذشته پدیده غالب در آسمان لرستان بوده تاحدی که میزان آلاینده‌های هوا در برخی شهرهای استان به ۴برابر حد مجاز رسیده است. 

همچنین وضعیت آلودگی هوا در شهرستان بروجرد براساس اعلام اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان ۲ تا ۵ برابر حد مجاز اعلام شده و برای گروه‌های حساس ناسالم است.

۱۵ شهر خوزستان درگیر هستند

گرد و غبار، ۱۵ شهر این استان را بار دیگر درگیر آلودگی هوا کرد. سامانه پایش کیفی هوای کشور، شاخص کیفی هوای اهواز ۱۸۴، اندیمشک ۱۶۳، بندر امام ۱۶۵، دزفول ۱۶۷، سوسنگرد ۱۵۹، شادگان ۱۵۹، شوشتر ۱۷۶ و ماهشهر ۱۵۵ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها اعلام کرده است. همچنین شاخص کیفی هوای شهرهای بهبهان ۱۴۹، حمیدیه ۱۱۹، رامشیر ۱۴۱ و شوش ۱۴۰ ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده است. اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز میزان گرد و غبار در شهرهای اندیمشک ۲۸۵ ، اهواز ۳۹۸، ایذه ۲۸۸، بندر امام ۳۲۰، بهبهان ۲۶۱، حمیدیه ۱۸۶، خرمشهر ۴۱۰، دزفول ۲۹۳، رامشیر ۲۳۹، سوسنگرد ۲۰۵، شادگان ۲۷۸، شوش ۲۷۰، شوشتر ۳۱۷، گتوند ۱۶۶ و ماهشهر ۲۵۲ میکروگرم بر مترمکعب گزارش کرده است. حد مجاز غبار در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است. درهمین حال اداره کل هواشناسی خوزستان با صدور ۲ اطلاعیه جداگانه نسبت به افزایش سرعت باد و تشکیل توده گرد و خاک روی کشور عراق هشدار داد. در هشدار سطح زرد، افزایش سرعت باد و ارتفاع موج از بعدازظهر شنبه تا اوایل وقت دوشنبه در شمال خلیج‌فارس و مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان پیش‌بینی شده است. بر اساس این هشدار اثر مخاطره شامل احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی خلیج‌فارس است. براساس هشدار سطح نارنجی هواشناسی خوزستان، تشکیل توده گرد و خاک روی کشور عراق پیش‌بینی شده و تاثیر آن ابتدا بر مناطق غربی و مرکزی و سپس سایر مناطق استان همراه با وزش باد متوسط تا شدید قابل‌انتظار است.

پدیده گرد و خاک روز پنجشنبه هفته گذشته هوای شهرهای اهواز، رامشیر و شادگان را در شرایط خطرناک قرار داد، به‌طوری که شاخص کیفی هوای شهرهای رامشیر ۵۰۰، شادگان ۴۲۲ و اهواز به ۳۶۸ رسید. همچنین تداوم پدیده گرد و خاک روز جمعه در خوزستان، هوای ۷ شهر این استان را در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داد.

سخن پایانی

براساس شاخص AQI(ای.کیو.آی) که برای سنجش کیفیت هوا و نشان دادن اثر آلودگی بر سلامتی افراد است، از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3ekkmp