-

تیله‌بازی با یک اپلیکیشن

رکسانا اربابی‌نژاد ـ طراح و مدیر اپلیکیشن هوشمند ورزش کودکان

اهمیت ورزش برای سلامت و زندگی بهتر بر هیچ ‌ کس پوشیده نیست و چه بهتر این سبک زندگی از دوران کودکی وارد زندگی افراد شود. در دنیای تکنولوژی امروز، اپلیکیشن ‌ ها پا به این عرصه هم گذاشته ‌ اند و از اتفاق باتوجه به توان کودکان در استفاده از فضای مجازی می ‌ توان از این فرصت بهترین بهره را برد.

اپلیکیشن تیله، برنامه ‌ ای برای ورزش کودکان در خانه است که بدون نیاز به ابزار ورزشی انجام می ‌ شود. کودکان می ‌ توانند از طریق نسخه وب ‌ سایت در بستر اینترنت و با اتصال به تلویزیون از برنامه ‌ های اپلیکیشن هوشمند ورزش کودکان تیله استفاده کنند. کودکان در این اپلیکیشن 3 برنامه در هفته دریافت می ‌ کنند که با ورزش یوگا آغاز می ‌ شود. از آنجایی که یوگا برای کودکان ورزش بسیار مفیدی است، تلاش شده تا در قالبی کاربردی برای کودکان نمایش داده شود. گفتنی است، این ورزش باعث کاهش میزان استرس و اضطراب در کودکان می ‌ شود.

در حال ‌ حاضر برنامه ‌ های ورزشی این اپلیکیشن شامل یوگا و ورزش کاربردی در سطوح مختلف است. انتخاب این 2 ورزش برای آموزش به کودکان طی فرآیندی علمی انجام گرفته است، از آنجا که ورزش ‌ های تخصصی برای کودکان در سنین پایین مضراتی دارد و می ‌ تواند سبب رشد بیشتر یک گروه از عضلات شود و بخشی از آنها ضعیف باقی بماند، به ‌ طورمعمول مربیان دوره ‌ دیده ورزش کودک توصیه می ‌ کنند، ورزش ‌ هایی نظیر یوگا که همزمان برای کل بدن مفید است و مانع از آسیب ‌ های روحی و جسمی هم می ‌ شود، بیشتر به کار رود. آموزش ‌ ها هم براساس تجربه و دانش چند مربی و متخصص ساماندهی شده است.

از آنجایی که رشته تحصیلی من آموزش ورزش به کودکان بود، در طراحی اپلیکیشن تلاش کردیم برنامه ورزشی درج ‌ شده برای کودکان ۷ الی ۸ ساله مفید باشد و فاکتورهایی که برای سلامت کودکان در ورزش مهم است، در ورزش یوگا وجود دارد و یکی از مزایای ورزش ‌ های درج ‌ شده در این نرم ‌ افزار، غیرتکراری بودن آن است. گفتنی است، ورزش ‌ ها با شخصیت ‌ های موردتوجه کودکان نمایش داده می ‌ شود. هر جلسه 4 فاکتور دارد که 10 عضله از بدن را درگیر می ‌ کند. پس از انجام حرکات ورزشی کودکان با استفاده از هوش مصنوعی می ‌ توانند عکس ‌ های خود را در نرم ‌ افزار و در فضای پروفایل خود بارگذاری کنند تا بتوانند اشتباهات حرکتی خود را نسبت به حرکات استاندارد دریابند و می ‌ فهمند که تا چه میزان حرکت ‌ های ورزش را به ‌ درستی انجام داده ‌ اند، در واقع عکس ‌ ها کمک می ‌ کنند که به ‌ مرور حرکات خود را اصلاح کنند. ورزش یوگا و آکروبات جزو رشته ‌ هایی هستند که آمادگی جسمانی کودکان را به ‌ مرور زمان بهبود می ‌ بخشد. پس از 4 جلسه تمرین ورزشی آزمونی در زمینه آمادگی جسمانی و بدنی از کودکان که در داخل اپلیکیشن طراحی شده، گرفته می ‌ شود و کودکان در این آزمون، رکورد و میزان آمادگی خود را به ‌ صورت عددی ثبت می ‌ کنند. عددها در سیستم نگهداری می ‌ شوند و بعد از چند ماه در قسمت پروفایل به ‌ صورت نمودار برای والدین گزارش داده می ‌ شود، همچنین مدیریت پروفایل ‌ ها برعهده والدین است. دیوار تندرستی بخش دیگر این فرآیند است که نوعی شبکه اجتماعی ورزشی است و افراد می ‌ توانند رکوردها و نوع فعالیت یکدیگر را مشاهده کنند، لازم به یادآوری است که در بخش دیوار تندرستی اطلاعات کودکان نشان داده نمی ‌ شود و چهره آنان در عکس ‌ ها پنهان شده است و افراد دسترسی به اطلاعات شخصی و چهره یکدیگر ندارند. علاوه بر آزمون یادشده که در زمینه جسمی و حرکتی است، آزمونی در زمینه روانشناختی طراحی شده که در آن میزان اضطراب و اعتماد به نفس کودکان نیز سنجیده می ‌ شود. گفتنی است، تمام اطلاعات درج ‌ شده از این تست ‌ ها، در بستر هوش مصنوعی بوده و قابل ‌ استفاده و استناد برای پزشکان است.

آنچه خدمات این اپلیکیشن را از سایر اپلیکیشن ‌ های ورزشی متمایز می ‌ کند، مجهز بودن به هوش مصنوعی است. یکی از نقدهای جدی که همیشه به ورزش در خانه و آن هم به ‌ شکل آنلاین یا همراه با ویدئو و اپلیکیشن وارد می ‌ شود، نظارت ‌ نکردن بر اجرای صحیح حرکات و در نهایت آسیب ‌ دیدگی است. تیله برای حل این معضل از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده است، به این شکل که والدین کودک می ‌ توانند در هنگام اجرای حرکات ورزشی از او عکس بگیرند و در اپلیکیشن بارگذاری کنند. این اپلیکیشن با کمک هوش مصنوعی این عکس ‌ ها را بررسی کرده و قسمت ‌ هایی از بدن را که هنگام انجام حرکات بدون اشکال هستند، سبز کرده و قسمت ‌ هایی که حرکات را به ‌ درستی اجرا نکرده ‌ اند، قرمز می ‌ کند. با این روش، بدون نیاز به هیچ توضیحی، کودک می ‌ تواند اشتباه خودش را درک و اصلاح کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*