-
با همت متخصصان فولاد مبارکه انجام شد

ارتقای کمی و کیفی تولیدات «فولاد»

فعالان صنعت فولاد در طول سال‌های گذشته و به‌ویژه با توجه به تحریم و محدودیت در تعاملات بین‌المللی میان ایران و سایر کشورها برای ارتقای سطح داخلی‌سازی در صنایع تلاش کرده‌اند.

فولادسازان ایرانی نیز توانسته‌اند گام‌های مثبتی را برای ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی به‌ویژه با تکیه بر توان داخل بردارند. درواقع محدودیت‌های تحریم به فرصتی برای توسعه صنعت فولاد کشور بدل شده است.


تبدیل محدودیت‌ها به فرصت
عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: با وجود محدودیت‌هایی که طی ماه‌های گذشته برای تامین گاز صنایع به‌ویژه صنایع فولادی به وجود آمده بود، با همت و غیرت تمام فولادمردان فولاد مبارکه ریومپ ارتقای ماشین ۴ ریخته‌گری، ارتقای اتوماسیون مدول احیای مستقیم و ارتقای واحد آهک‌سازی انجام‌شده که این اقدامات گام موثری برای ارتقای خطوط تولید این شرکت است. به گزارش ایراسین، اکبری محمدی با بیان اینکه این محدودیت‌ها تبدیل به یک فرصت شده، افزود: علاوه‌بر اینکه این فرصت باعث افزایش کیفیت در محصولات می‌شود، امیدواریم ارتقای کمیت تولید را نیز در ماه‌های آینده شاهد باشیم تا در نهایت آثار محدودیت‌ها با اقدامات انجام‌شده جبران شود. اکبری محمدی گفت: تک‌تک این اقدامات دستاوردهای ارزشمندی در جهت ارتقای خطوط تولید بوده و همه مراحل طراحی، آماده‌سازی، ساخت و نصب تجهیزات توسط متخصصان داخلی فولاد مبارکه و پیمانکاران این شرکت انجام‌شده است. وی خاطرنشان کرد: امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم شرایط تولید را پایدار سازیم و با ارتقا و بهبود تکنولوژی‌های تولید، حرفی برای گفتن داشته باشیم و چنین دستاوردهایی را در بقیه خطوط مانند ریخته‌گری و احیای مستقیم نیز پیاده‌سازی کنیم. معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در پایان تصریح کرد: این اقدامات نتیجه خودباوری و اعتماد به دانش، همت و غیرت جوانان متخصص فولاد مبارکه است. فولاد مبارکه می‌تواند با نهادینه‌کردن دستاوردهای بومی‌سازی گام موثری در ارتقای تکنولوژی فولادسازی در کشور داشته باشد.


بومی‌سازی ماشین ۴ ریخته‌گری
غلامرضا سلیمی، مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه با اشاره به بومی‌سازی ماشین ۴ ریخته‌گری توسط متخصصان داخلی این شرکت اظهار کرد: توانایی انجام چنین کاری تنها در سطح شرکت‌های بزرگی مانند SMS DEMAG وجود داشت اما فولاد مبارکه توانست برای نخستین‌‌بار در کشور به این توانمندی برسد و همه مراحل بومی‌سازی ماشین ۴ ریخته‌گری را با تکیه بر توان کارشناسان ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم انجام دهد.
وی با بیان اینکه محاسبات فرآیند متالورژیکی و محاسبات هیدرولیک و مکانیکی در بومی‌سازی ماشین شماره ۴ ریخته‌گری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: در این پروژه نحوه محاسبات اتوماسیون برق و اجرا نیز بسیار مهم است که خوشبختانه تمام مراحل به‌صورت کامل توسط کارشناسان واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اجرا شده است.
مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه با بیان اینکه سطح دانش فنی ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم این شرکت با سطح دانش فنی شرکت سازنده آلمانی برابری می‌کند، خاطرنشان کرد: کارشناسان شرکت سازنده ماشین شماره ۴ اس‌ام‌اس‌ دماگ اذعان کردند که بومی‌سازی این ماشین روند بسیار پیچیده‌ای دارد چراکه به‌ دلیل موقعیت فیزیکی و شرایط ماشین، بومی‌سازی آن بسیار دشوار بود.
وی اذعان کرد: تکنولوژی به ‌کار رفته در بومی‌سازی ماشین شماره ۴ ریخته‌گری و انجام همه مراحل اعم از محاسبه و طراحی تا اجرا و ساخت قطعات موردنیاز در داخل کشور، یک وجه مهم این موفقیت است و از سوی دیگر باید به بومی‌سازی باکیفیت هم توجه ویژه‌ای داشت.
سلیمی با اشاره به تکنولوژی قدیمی شرکت آلمانی تصریح کرد: بومی‌سازی ماشین شماره ۴ ریخته‌گری فولاد مبارکه به دستان توانمند متخصصان داخلی این شرکت با تکنولوژی روز دنیا انجام شده است.
وی با اشاره به پروژه قالب ۹۰۰ میلی‌متر ماشین شماره ۴ ریخته‌گری مداوم ابراز کرد: در این پروژه، ماشین شماره ۴ به قالب‌هایی به ارتفاع ۹۰۰ میلی‌متر تجهیز شده که بر کیفیت تولید تاثیر مستقیم خواهد داشت و به تولید تختال‌های باکیفیت‌تر در فرآیندهای پایین‌دست فولادسازی و ریخته‌گری منجر می‌شود. مدیر ارشد تولید شرکت فولاد مبارکه، سرعت ماشین ریخته‌گری و سیستم پیش‌بینی پارگی شمش BPS را از دیگر مزایای قالب ۹۰۰ میلی‌متر برشمرد و گفت: پوسته‌ای که در داخل قالب منجمد می‌شود باعث کاهش حوادث می‌شود چراکه ارتفاع این قالب ۲۰ سانتی‌متر از ماشین شماره ۳ بیشتر است؛ بنابراین به‌ اندازه ۲۰ سانتی‌متر فرصت بیشتری برای انجماد دارد و مانع بروز حوادث (Break out) خواهد شد که در نهایت باعث افزایش تولید می‌شود.
وی ارتقای تکنولوژی، افزایش کمیت و کیفیت و ارتقای ایمنی به‌لحاظ کاهش حوادث را ۴ محور موفقیت بومی‌سازی ماشین شماره ۴ ریخته‌گری برشمرد و ادامه داد: ایده اجرای این پروژه ۲ سال پیش مطرح و پس از طی مراحلی، به طرحی عملیاتی مبدل شد؛ البته بخشی از کار این پروژه نیز ساخت قطعات قالب‌های مسی بود که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شد.
سلیمی رمز موفقیت پروژه بومی‌سازی ماشین شماره ۴ ریخته‌گری را در انجام کار تیمی دانست و تاکید کرد: این موفقیت نتیجه کار گروهی کارشناسان و متخصصان شرکت فولاد مبارکه، شرکت‌های دانش‌بنیان و پیمانکاران شرکت است که منجر به خلق بستر دانشی شد. شرکت فولاد مبارکه یک پله به سمت فناور شدن در بخش ریخته‌گری مداوم پیش رفت که این مهم اندوخته ارزشمندی برای صنعت کشور محسوب می‌شود و لازم است از تمامی کارکنان شرکت فولاد مبارکه که در بومی‌سازی ماشین شماره ۴ ریخته‌گری سهم داشتند، قدردانی کنم.


سخن پایانی
شرکت فولاد مبارکه در طول سال‌های اخیر در مسیر توسعه بومی‌سازی و داخلی‌سازی محصولات خود گام برداشته است. بدین ترتیب این مجموعه درحال‌حاضر می‌تواند شرایط تولید خود را پایدار کند. در همین حال با ارتقا و بهبود تکنولوژی‌های تولید، در مسیر بهبود کمی و کیفی محصولات خود گام بردارد.



دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*