جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 7276
تاریخ انتشار: 1400/09/13 12:25

نقش جدی بیمه در معدن و صنایع معدنی

در عصر حاضر صنعت بیمه به تمامی کسب‌وکارها ورود کرده و نقشی اثرگذار در تسهیل و رونق فعالیت‌های اقتصادی برعهده گرفته است. نیاز به صنعت بیمه برای فعالیت در بخش معدن و صنایع معدنی با توجه به خطراتی که با ذات آنها عجین است و سختی کاری که دارند، بیش از سایر کسب‌وکارها به چشم می‌خورد.

 اهمیت بهره‌مندی از انواع پوشش‌های بیمه‌ای به قدری جدی است که برخی از فعالان صنایع از بیمه به‌عنوان ابزار ایجاد امنیت خاطر برای مدیران نام می‌برند. در سایه بهره‌مندی از این ظرفیت، ضریب موفقیت عملکردی صنایع نیز بیشتر می‌شود.

کیومرث فتح‌اله‌کرمانشاهی، کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با ضمن تاکید بر اهمیت بهره‌مندی از پوشش‌های بیمه‌ای در روند فعالیت صنایع افزود: بیمه‌نامه‌ها باید با توجه به نیاز روز حوزه صنعت، معدن، تجارت و خدمات طراحی و ارائه شوند. در همین حال منافع همه طرفین قرارداد نیز مورد توجه قرار گیرد. خدماتی که بیمه‌ها ارائه می‌دهند، گستره بسیاری دارد. بیمه‌های داخلی اغلب در روند فعالیت خود از نحوه کار بیمه‌های بین‌المللی الهام می‌گیرند و انواع محصولات بیمه‌ای به‌روز را به متقاضیان ارائه می‌دهند. وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر به‌روز بودن بیمه‌ها و خدمات ارائه‌شده از سوی آنها براساس نیاز روز جامعه، تاکید کرد: نمی‌توان با قطعیت گفت در این حوزه‌ها کاملا روزآمد هستیم. برای بهبود شرایط این صنعت از متولیان آن انتظار می‌رود از فعالیت بیمه‌های بین‌المللی الگو بگیرند و در ادامه با توجه به شرایط اقتصادی کشور، انواع بیمه‌نامه‌ها را صادر کنند. در جهان با توجه به شرایط مختلف انواع بیمه‌ها صادر می‌شود، بدون تردید آشنایی فعالان صنعت بیمه و سیاست‌گذاران این حوزه با روند فعالیت این صنعت در سطح بین‌المللی به رفع نقاط ضعف در این حوزه منجر می‌شود. تجارت و اقتصاد ما به ‌دلیل شرایط تحریم و محدودیت‌هایی که وجود دارد با چالش‌هایی روبه‌رو شده است. صنعت بیمه نیز از این ماجرا بی‌نصیب نمانده اما باید اقرار کرد صنعت بیمه نیز در طول این سال‌ها روز‌به‌روز بر کیفیت فعالیت خود افزوده و در تلاش است تا خدماتی متناسب با استانداردهای جهانی در اختیار متقاضیان قرار دهد. وی گفت: در ۲ دهه گذشته فقط چند شرکت خاص بیمه‌ای در کشور فعالیت داشتند؛ البته خوشبختانه تعداد شرکت‌های فعال در صنعت بیمه طی سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. در چنین شرایطی، رقابتی میان این مجموعه‌ها برای ادامه فعالیت ایجاد‌شده که به متعادل شدن قیمت‌ها منجر شده است. در همین حال، مشتری این امتیاز را پیدا می‌کند تا از میان شرکت‌های مختلف بیمه‌ای و با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، گزینه مناسب و دلخواه خود را برای ادامه فعالیت انتخاب کند. در چنین شرایطی زمینه برای بهبود فعالیت بیمه‌ها فراهم می‌شود. این کارشناس اقتصاد گفت: بخش قابل‌توجهی از خدمات بیمه‌ای که فعالان معدنی و صنعتی از آن استفاده می‌کنند، مربوط به بیمه‌های کارگری است. در همین حال، دشواری فعالیت‌های معدنی حتی تا چندبرابر سایر صنایع برآورد می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود خدمات بیمه‌ای که به فعالان این بخش ارائه می‌شود، ویژه‌ باشد؛ یعنی افرادی که در معادن با سختی تمام و در شرایط نامطلوب کار می‌کنند، از پوشش‌های ویژه‌ای برخوردار باشند تا بتوانند از پس مشکلاتی که این دست فعالیت‌های سخت برای آنها ایجاد می‌کند، بر بیایند.

بیمه، تسهیلگر کسب‌وکار

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با تاکید کرد: بیمه یکی از ابزارهایی است که زمینه تسهیل و رونق فعالیت‌های اقتصادی را فراهم می‌کند. این صنعت از ظرفیت‌های کم‌نظیری برخوردار است. بیمه با جبران هزینه‌های مالی در خسارت‌ها، امکان ترمیم فعالیت‌های تولیدی را فراهم می‌کند.

 این صنعت با کاهش ریسک زمینه ارتقای فعالیت صنایع و به‌دنبال آن توسعه را مهیا می‌کند. شیخان افزود: در حال ‌حاضر هزینه‌های مختلف در صنایع به‌شدت افزایش یافته است؛ بنابراین چنانچه حادثه‌ای روی دهد، جبران خسارت آن، به‌سادگی ممکن نیست. در چنین شرایطی، نقش صنعت بیمه پررنگ‌تر می‌شود. بهره‌گیری از پوشش‌های کامل بیمه‌ای، آرامشی برای مدیران ایجاد می‌کند که درنتیجه آن می‌توانند توان خود را به امور مهم‌تری اختصاص دهند. 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: استفاده از انواع پوشش‌های بیمه‌ای طی سال‌های گذشته موردتوجه فعالان صنعت سیمان بوده چراکه بحث بیمه آرامشی را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است. بهره‌گیری از این امکان در صنعت سیمان به قدری جا افتاده که در مواردی شاهدیم برخی واحدهای سیمانی حتی برای جبران خسارت‌های احتمالی، بیمه‌های مسئولیت خریداری می‌کنند تا روند فعالیت آنها از همه جهت ایمن باشد. شیخان درباره تاثیر بهره‌گیری از پوشش‌های بیمه‌ای بر توسعه صنایع گفت: اگر مدیریت یک واحد صنعتی بخواهد نگران ریسک‌های متعددی که در مسیر فعالیت صنایع است، باشد، تداوم کار برایش دشوار خواهد شد و در همین حال از تولید و توسعه بازمی‌ماند. بنابراین حوادث غیرمترقبه و ریسک‌های تولید را باید به بیمه سپرد و با اطمینان خاطر در مسیر توسعه گام برداشت. وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر امکان بهره‌گیری از بیمه‌های خارجی در تجارت بین‌المللی گفت: در حال‌ حاضر برای صادرات از بیمه‌های داخلی استفاده می‌شود.

 هرچند نوع قرارداد در دریافت خدمات بیمه‌ای تفاوت می‌کند. به‌عنوان مثال، در برخی قراردادهای فروش سیمان، بیمه با طرف خارجی است و درنتیجه بیمه‌های بین‌المللی خدمات موردنظر را ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

پوشش‌های بیمه‌ای با جبران هزینه‌های مالی در خسارت‌ها، امکان ترمیم فعالیت‌های تولیدی را فراهم می‌کنند. صنعت بیمه با کاهش ریسک زمینه ارتقای فعالیت صنایع و به‌دنبال آن توسعه را مهیا می‌کند. عملکرد صنعت بیمه به‌ویژه در بخش صنعت مثبت ارزیابی می‌شود چراکه از پوشش مناسبی برخوردار است. همین موضوع نیز دست مدیران را برای توسعه باز می‌گذارد؛ البته محدودیت در بهره‌مندی از بیمه‌های خارجی ضعفی اساسی در این صنعت است که از تحریم و محدودیت در روابط بین‌المللی میان ایران با سایر کشورها نشأت می‌گیرد و بر روند فعالیت صنعتگران ایرانی تاثیر منفی می‌گذارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39x573