-
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت:

دغدغه فعالان اقتصاد، دغدغه ماست

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: طی ۶ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ پروژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته که به ریل‌گذاری جدید در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور منتج خواهد شد. به گزارش شاتا، شهاب جنابی در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: حوزه صنعت، معدن و تجارت گستره بسیار وسیعی دارد و استان کردستان نیز در هر ۳ بخش، دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است.

وی افزود: با شنیدن نام کردستان و ورود به این استان، حس شجاعت، مردانگی، غیرت، مهربانی و دیگر احساسات خوب نسبت به مردم عزیز این استان برای انسان تداعی می‌شود و می‌طلبد از سوی مجموعه‌های ستادی وزارتخانه‌ها به کردستان توجه ویژه‌ای شود و ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حیطه وظایف خود، در خدمت مردم کردستان خواهیم بود. وی ضمن قدردانی از تلاش‌های محمد دره‌وزمی، رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: کارهای بسیار ارزشمندی در کردستان شکل گرفته و از ظرفیت‌های ایشان در دیگر بخش‌ها به نحو مقتضی استفاده خواهد شد. به گفته جنابی، آقای خلیقی، سرپرست جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم از نیروهای خوب استان است و جای خوشحالی دارد که در همین مدت کوتاه، بازخوردهای مثبتی نسبت به ایشان در کردستان دریافت شده است.

وی ادامه داد: چیزی که مهم است اینکه اهداف و آرمان‌های والای ترسیم‌شده در اسناد بالادستی کشور همچون بیانیه گام دوم انقلاب، تلاش و کوشش وافر مجاهدان سنگر تولید و تجارت کشور را می‌طلبد و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در همین راستا تعریف شده است. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد: نگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که باید دغدغه فعالان و ذی‌نفعان وزارتخانه را دغدغه خود بدانیم؛ این نگاه که نوعی تغییر پارادایم در نحوه خدمت‌رسانی به کسب‌و‌کارها و مردم تلقی می‌شود را باید مبنای عمل قرار داده و ضمن احساس مسئولیت برای تحقق کامل این دیدگاه در سطح استان، مسائل استان‌ را تا حصول نتیجه توسط همکاران محترم در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، پیگیری کرد. مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طی ۶ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ پروژه مهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته که به ریل‌گذاری جدید در بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور منجر خواهد شد. وی عنوان کرد: اجرای این پروژه‌ها در استان‌ها نیازمند همدلی و همکاری همه ذی‌نفعان این بخش است.

جنابی در پایان با اشاره به فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب، خاطرنشان کرد: مطالب بسیار ارزشمند و راهبردی در این بیانیه وجود دارد و تاکید رهبر معظم انقلاب بر شناخت دقیق فرصت‌ها و ظرفیت‌های گسترده کشور و استفاده از این ظرفیت‌ها در مسیر حل مشکلات و پیشرفت همه‌جانبه ایران اسلامی، بار مسئولیت‌ها را در این مقطع حساس مراحل پیشرفت نظام و انقلاب اسلامی به مراتب سنگین‌تر می‌کند.

به دنبال بومی‌سازی هستیم

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این آیین با بیان اینکه پیشبرد اهداف و سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را در این استان با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: نگرش جدید وزارت را در کردستان بومی‌سازی و اجرایی می‌کنیم.

بختیار خلیقی اظهار کرد: در دو مجموعه بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ۲۴ سال فعالیت داشته‌ام و همواره خود را خادم مردم قلمداد کرده و می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم با توجه به حسن اعتماد وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار کردستان در انتخاب من برای قرارگیری در این مسند، با انجام درست وظایف سازمانی سربلند بیرون بیایم.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: طبیعتا هر مدیری که انتخاب می‌شود و در رأس یک نهاد و سازمان قرار می‌گیرد و یک‌سری ارکان و سیاست‌ها و راهبردهایی برای خود تعریف می‌کند و من نیز ۴ رکن اساسی را در رأس کار خود قرار می‌دهم که تحقق سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب به‌عنوان سند بالادستی، اهداف و برنامه‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، اهداف و برنامه‌های مسئولان خوش‌فکر استان و بهبود سطح رضایتمندی مردم از اولویت‌های کاری من خواهد بود.

وی با بیان اینکه استان کردستان ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه معادن، مرز و صنعت و تولید دارد، گفت: در حال حاضر ۱۷۸ واحد غیرفعال صنعتی در استان وجود دارد و اشتغالزایی واقعی در بخش صنعت ۴ هزار و ۳۹۶ نفر است.

وجود ۱۷۸ واحد معدنی فعال در کردستان

وی اضافه کرد: بخش معدن ۳۳۷ واحد معدنی دارد که ۱۷۸ واحد آن فعال، ۷ واحد در حال تشخیص و ۱۴۴ واحد غیرفعال هستند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به وجود ۱۸ گونه ماده معدنی در استان اشاره کرد و گفت: ارزش ذخایر قطعی معدنی استان ۶۰۳ میلیون تن است و ۳۵۰ نفر در این بخش به صورت واقعی اشتغال دارند.

وی تصریح کرد: ارزش افزوده حوزه معدن در استان کردستان ۲ هزار میلیارد ریال است و در بخش تجارت نیز ۸۵ هزار واحد صنفی و ۹۰ هزار بافنده فرش دستباف فعالیت دارند.

۹۴ هزار مرزنشین کردستان کارت مرزنشینی دارند

خلیقی خاطرنشان کرد: ۹۴ هزار نفر از مرزنشینان کردستان دارای کارت مرزنشینی هستند و ۵۲۰ فعال و تاجران و بازرگانی در استان فعالیت دارد.

وی اشتغالزایی واقعی در بخش تجارت استان را ۱۷۵ هزار نفر با ارزش افزوده ۲۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اکنون هزار و ۷۴۴ طرح با پیش‌بینی اشتغال ۳۰ هزار نفر در استان داریم و دغدغه اصلی در بخش صنعت، معدن و تجارت ایجاد اشتغال پایدار است.

وی با بیان اینکه استان کردستان در زمینه رشد بیکاری از استان‌های تراز اول است، گفت: جوانان توانمند زیادی در استان داریم که باید با پیروی از سیاست‌های گام دوم انقلاب و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیر اشتغالزایی و بهره‌گیری هرچه بهتر از این ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی در استان گام برداریم.

گفتنی است، در این آیین از تلاش‌ها و اقدامات ۸ ساله محمد دره‌وزمی در جایگاه ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان قدردانی و بختیار خلیقی به‌عنوان سرپرست این سازمان معرفی شد.

اهداف دولت در کردستان محقق می‌شود

استاندار کردستان نیز در این آیین با قدردانی از زحمات ۸ ساله رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان و آرزوی موفقیت برای سرپرست جدید این سازمان، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها که می‌تواند اهداف دولت را محقق کند سازمان صنعت، معدن و تجارت است چراکه گستردگی و ظرفیت‌های زیادی در این بخش‌ها در کردستان وجود دارد.

وی افزود: مجموعه استان در حال شکل‌گیری و انسجام‌بخشی جدید برای اجرای کارهای بزرگ در دولت سیزدهم است.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که می‌تواند اهداف دولت را در استان محقق کند،‌ صنعت، معدن و تجارت است چراکه گستردگی و ظرفیت‌های زیادی در این بخش‌ها در کردستان وجود دارد. زارعی‌ کوشا عنوان کرد: ما با همه توان خود را خادم تولیدکنندگان و حامی سرمایه‌گذاران می‌دانیم و پیگیر مسائل آنها هستیم تا به تعهدات اشتغال و رشد شاخص‌های اقتصادی برسیم.

سرمایه‌گذاری در بخش تولید نتیجه همدلی است

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این نشست، سرمایه‌گذاری در بخش تولید در استان و نیز رونق بخش صنعت را نتیجه همدلی صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی عنوان کرد. محمد دره‌وزمی اظهار کرد: من با حمایت بخش خصوصی که اعتقاد دارم مهم‌ترین مولفه توسعه هستند، کار را در این سازمان شروع کردم. وی ادامه داد: گفتمان توسعه کردستان را در قالب یک تیم کاری تعریف کردیم چون به این باور رسیده بودیم که کردستان شایسته رشد است. دره‌وزمی افزود: بالارفتن توان مردم و اشتغال برای جوانان را در برنامه قرار دادیم و با همکاری بخش خصوصی و فعالان اقتصاد به نتایج خوبی رسیدیم. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری را یا دولت یا بخش خصوصی انجام می‌دهند. از این رو، باید زمینه‌ای ایجاد کرد تا سرمایه‌گذار رغبت به سرمایه‌گذاری پیدا کند و در صورتی که اعتماد مردم به دولت و فعالان اقتصاد به همدیگر و سرمایه اجتماعی نباشد، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد. وی گفت: من اعتماد را به سرمایه‌گذاران القا کردم چون به کارم باور داشتم و از هیچ حمایتی فروگذار نکردم و این اعتماد نتیجه داد و سرمایه‌گذاری‌های خوبی اتفاق افتاد و در وزارتخانه و جلسات استانی هم پیگیر رفع مشکلات سرمایه‌گذاران، تولید و بخش خصوصی بودم. وی ادامه داد: سعی کردم فرصت‌سوزی نکنم، از ابتدای دوره مسئولیت تاکنون مشکلات استان را روی میز وزرا قرار داده‌ام و همه می‌دانستند مسائل کردستان پیگیری می‌شود و به همین دلیل بسیاری از موضوعات به نتیجه می‌رسید. وی ادامه داد: جوانانی در کردستان داریم که اگر باور شوند سرمایه‌گذاران موفقی خواهند شد و نمونه‌های زیادی در استان داریم و اکنون تولیدکنندگان و صنعتگران موفقی در کشور هستند. رییس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یاداوری کرد: کردستان ظرفیت بسیار خوبی در معدن دارد و امسال ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن کردستان به خزانه دولت واریز شده که این رقم در سال ۹۲ حدود ۴.۲ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ میزان برق مصرفی بخش صنعت در کردستان ۱۴ درصد بود که اکنون به ۲۸ درصد رسیده و این بیانگر افزایش فعالیت در این بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین