-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->محمد فیروزی

جهش بی‌سابقه نرخ مسکن

محمد فیروزی-کارشناس مسکن

جهش بی‌سابقه نرخ مسکن

در قانون اساسی دولت مکلف شده است که زمین یا مسکن را برای خانواده ‌ های ایرانی فراهم کند. این ‌ یک قانون تکلیفی برای دولت است. ساخت مسکن ملی در این حجم نیاز به همکاری تمام قوای دولتی و نهادهای حاکمیتی دارد تا عملیاتی و اجرا شود و تنها وزارتخانه از پس آن برنمی ‌ آید.

رشد نرخ تورم و کاهش ارزش پول به ‌ قدری قدرتمند بوده که تلاطم در تمامی بازارهای مالی از جمله بازار مسکن را ایجاد کرده است. این اتفاق باعث شده، نرخ مسکن به ‌ صورت روزانه تغییر داشته باشد و بسیاری از فروشندگان از ترس رشد نرخ از فروش عقب ‌ نشینی کنند که این امر باعث رکود بازار مسکن شده است.از طرفی، نرخ مصالح ساختمانی با رشد چشمگیری مواجه بوده و هر بار شوک قیمتی تازه ‌ ای را از ابتدای پاییز تجربه کرده که در ماه ‌ های اخیر شدت گرفته است. در قانون اساسی دولت مکلف شده، زمین یا مسکن را برای خانواده ‌ های ایرانی فراهم کند که این ‌ یک قانون تکلیفی برای دولت است. سوالی که پیش می ‌ آید، این است که دولت در ۴۲ سال گذشته، چرا این کار را انجام نداده است؟در گذشته طرحی ملی با نام مسکن مهر ایجاد شد که فارغ از ایرادات موجود، به ‌ علت حجم بالای کار، در مجموع مقداری از انتظارات را که حق مردم و البته قشر با سطح درآمدی پایین ‌ تر بود، برآورده کرد. این طرح باعث شد، هم اشتغال و نیروی کار افزایش پیدا کند و هم چرخه اقتصادی به ‌ دلیل چند صد شغلی که به ‌ شکل مستقیم از این طرح به وجود آمد، رونق پیدا کند، اما متاسفانه به ‌ دلیل سیاست ‌ های موجود، فرآیند این موضوع کند و متوقف شد. ساخت مسکن در این حجم نیاز به همکاری تمام قوای دولتی و نهادهای حاکمیتی دارد تا عملیاتی شود.تعادل در عرضه و تقاضا در بازار مسکن برقرار نشد و کاهش عرضه و تقاضا براساس میانگین جمعیت جوان باعث جهش بی ‌ سابقه نرخ مسکن در بازار شد. وقتی زمین گران می ‌ شود، به ‌ طبع مصالح ساختمانی هم افزایش نرخ می ‌ یابد و همین دلایل باعث افزایش نرخ مسکن، رهن و اجاره است. یکی از آسیب ‌ هایی که افزایش نرخ مسکن به همراه دارد، سست شدن بنیاد خانواده ‌ ها است.

متاسفانه حتی با روی کار آمدن دولت سیزدهم هم، به ‌ دلیل ناتوانی مسئولان وزارتخانه ‌ ای، آنها نتوانستند بر برنامه ‌ های رئیس ‌ جمهوری برای ساماندهی بخش مسکن نظارت و انتظارات مردم را برآورده کنند. به ‌ طبع هر چیزی که گران شود، تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد و پول ‌ های سرگردان وارد این بازار می ‌ شوند، در نتیجه تورم و گرانی مسکن روز به روز تشدید می ‌ شود و خرید خانه را برای اقشار کم ‌ درآمد به یک رویا تبدیل می ‌ کند. کشور ما در دنیا جزء معدود کشورهایی است که با وجود اینکه در بازار خریدوفروشی انجام نمی ‌ شود، اما قیمت ‌ ها روزبه ‌ روز افزایش پیدا می ‌ کنند.امیدواریم با ورود آقای بذرپاش و مدیریت ایشان، در حوزه ‌ هایی که فعالیت می ‌ کنند، حرکت مثبتی را شاهد باشیم. برخلاف جوان بودن، اما تجربه ایشان به ‌ طورحتم می ‌ تواند به این وزارتخانه کمک کند. به ‌ طورقطع، اگر حمایت ‌ های مجموعه دولت و قوای دیگر درباره برنامه ‌ های جدید محقق شود، ایشان در حوزه راه و شهرسازی می ‌ تواند یکی از وزرایی باشد که سابقه ماندگار از خود بر جای می ‌ گذارد.باید توجه داشت که وزارت راه و شهرسازی متولی امر مسکن است، اما تامین منابع مالی دست این وزارتخانه نیست و باید وزارتخانه ‌ های دیگر هم کمک کنند تا مقداری این وضعیت را درست کنند. موضوع مسکن جزو نخستین آورده ‌ های یک خانواده است که باید به آن توجه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین