شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی هوشمند شد

باتوجه به گسترش روزافزون تجارت الکترونیک و لزوم افزایش اعتماد و اقبال مصرف‌کنندگان به خرید اینترنتی و ارتقای پاسخگویی و اثربخشی چرخه ثبت و رسیدگی به شکایات احتمالی از کسب‌وکارهای اینترنتی، سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی رونمایی شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی و داوری جمعی بر خط (CODR) گفت: سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی بیشتر به‌جای اینکه شکایات را تسهیل کند، به دنبال پیشگیری از وقوع تخلف است.
سید رضا فاطمی‌امین با بیان اینکه این سامانه یک کار مشترک بین معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و قوه قضاییه است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه حجم تجارت الکترونیک به‌شدت در حال گسترش است، راه‌اندازی این سامانه گرچه خیلی به‌طول انجامید، اما مسئله‌ای ضروری بود.
به گزارش شاتا، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سادگی سامانه یکی از مشخصات آن است، زیرا فرد شاکی می‌تواند از همان سایتی که خرید خود را انجام می‌دهد نسبت به ثبت شکایت اقدام کند.
وی با اشاره به موضوع جمع‌سپاری به‌عنوان یکی از موارد بسیار مهم افزود: طی رویه‌ای سریع و با کمترین هزینه اعمال رأی داوران به تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی انجام‌پذیر است. این شکایات الزام به‌وجود می‌آورد و وقتی داوران تشخیص دادند که فروشگاه اینترنتی مرتکب تخلفی شده، این موضوع پس از ۷ روز اعمال می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره رتبه‌بندی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی در سال آینده بیان کرد: در رتبه‌بندی، معیارها، اهداف و شاخص‌هایی برای فروشگاه‌های اینترنتی و زنجیره‌ای تعیین و براساس رتبه‌ای که آن فروشگاه کسب می‌کند ارزیابی می‌شود و بازار آن شکل می‌گیرد.
فاطمی‌امین بیان کرد: این سامانه با ایجاد بازدارندگی باعث می‌شود کسب‌وکار با شیوه‌ای بهتر با مصرف‌کننده تعامل برقرار کند. همچنین این سامانه بیشتر به‌جای اینکه شکایات را تسهیل کند، به‌دنبال پیشگیری از وقوع تخلف است.


ثبت ماهانه ۲۵۰۰ شکایت
وزیر صنعت، معدن و تجارت از ثبت ماهانه ۲۵۰۰ شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی خبر و وعده داد با راه‌اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی، تخلفات کاهش یابد.
سیدرضا فاطمی‌امین در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی و داوری جمعی برخط (CODR)، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز سامانه‌ای رونمایی شد که شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی به‌صورت برخط با روش جمع‌سپاری داوری شود که باتوجه به افزایش شدید حجم فروش و معاملات الکترونیک، ضروری بود.
وی از ثبت ماهانه حدود ۲۵۰۰ شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت: امیدوارم نتیجه اجرای این سامانه فقط این نباشد که به ۲۵۰۰ شکایت بهتر و سریع‌تر رسیدگی شود. چون این امر محقق می‌شود، اما چون الزامات قوی پشت سامانه وجود دارد، بیشتر نقش بازدارنده خواهد داشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تسهیل روند شکایت و رسیدگی سه‌هفته‌ای در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی، گفت: اهمیت ویژه تکمیل پرونده کسب‌وکارها است؛ بنابراین تخلفات کاهش خواهد یافت.


اعتمادسازی برای شهروندان
اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در حاشیه این مراسم در پاسخ به اینکه چه زمانی دولت الکترونیک محقق می‌شود، گفت: زمانی دولت به‌معنای واقعی الکترونیک می‌شود که زیرساخت‌ها فراهم شود. البته این سامانه‌ها هم می‌تواند علاوه بر پیشگیری از دعاوی واهی، از جرم پیشگیری کند.
وی با بیان اینکه با اجرای سامانه‌ یادشده کسب‌وکارها تحت تاثیر شکایت‌های واهی قرار نمی‌گیرند و مردم هم از خرید خود مطمئن می‌شوند، تصریح کرد: تعرفه شکایت هم زیاد نیست و محکوم آن را پرداخت می‌کند؛ پس از شکایت واهی جلوگیری می‌کند.


افزایش اعتماد به کسب‌وکارهای اینترنتی
وزیر دادگستری گفت: سامانه رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی اعتماد به این نوع کسب‌وکارها را افزایش می‌دهد.
به گزارش ایرنا، امین‌حسین رحیمی در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی و داوری جمعی برخط، افزود: یکی از مشکلاتی که مردم در خریدهای اینترنتی با آن مواجهند، اختلافی است که ممکن است میان خریدار و فروشنده به‌وجود آید.
وی ادامه داد: ممکن است کالای خریداری شده با کالای ارسالی برای خریدار مطابقت نداشته باشد یا مشتری مدعی تقلب و گرانفروشی باشد.
رحیمی اضافه کرد: رویه معمول، شکایت در تعزیرات و مراجع قضایی است اما این روش‌ها هزینه و زمان زیادی دارد و با راه‌اندازی سامانه رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی، از زمان و هزینه طرح شکایات کاسته می‌شود و از سوی دیگر اعتماد‌سازی به کسب‌وکارهای اینترنتی افزایش می‌یابد. وزیر دادگستری گفت: شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی از طریق داوری حل‌وفصل می‌شود و معمولا با رضایتمندی بیشتری همراه است. همچنین همه فرآیندهای این شکایت‌ها از طریق فضای مجازی طی می‌شود. وی درباره ضمانت اجرای آرای صادره افزود: خریدار (شاکی) می‌تواند از طریق مراجع قضایی اجرای رأی را پیگیری کند. ضمانت اجرای بالاتر این است که مجوز فروش مجازی کسب‌وکار طرف شکایت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت باطل شود.


جزییات نحوه شکایات
در ادامه این مراسم علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک اظهار کرد: سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی برای رسیدگی به شکایات در این حوزه و همچنین افزایش اعتماد مصرف‌کننده به فضای تجارت الکترونیک ایجاد شده است.
وی افزود: این پروژه به دغدغه‌های پس از خرید، خریداران می‌پردازد. رسیدگی به شکایات در دستگاه‌های مربوطه از جمله تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت و سایر دستگاه‌ها به‌دلیل ظرفیت محدود دستگاه‌ها و تعدد شکایات به کندی انجام می‌شود، اما با رونمایی از این سامانه انتظار می‌رود مدت زمان رسیدگی به شکایات کاهش یابد و ورود شکایات به دستگاه‌های قضایی کاهش یابد.
رهبری درباره تعرفه داوری‌ها گفت: تعرفه داوری بین ۲ تا ۲۰ درصد مبلغ خرید است که در ابتدا این مبلغ از فرد شاکی دریافت می‌شود، اما پس از اینکه تشخیص داده شد کسب‌وکار مقصر بوده این مبلغ از دارنده کسب‌وکار دریافت می‌شود. اتلاف هزینه و زمان‌بر شدن فرآیند شکایت و اجحاف به مصرف‌کنندگان از مشکلات موجود بود که انتظار می‌رود با رونمایی از سامانه به حداقل برسد.


سخن پایانی
براساس فرآیند شکایت هوشمند از کسب‌وکارهای اینترنتی، شکایت طبق مراحل طراحی شده در سامانه اینماد پیگیری و در صورت عدم پاسخگویی مناسب کسب‌وکار، به واحد رسیدگی به شکایات ارجاع و پس از بررسی در صورت نیاز، پرونده کسب‌وکار متخلف برای رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد. به‌منظور رفاه حال بیشتر خریداران تاکید می‌شود سطوح مختلف اطمینان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، به‌صورت رتبه اعتماد در قالب ستاره‌های اینماد نمایش داده می‌شود؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود خرید خود را از کسب‌وکارهای اینترنتی دارای رتبه اعتماد الکترونیکی (بیش از یک ستاره) انجام دهند تا با خیالی آسوده، از ایفای کامل تعهدات ازسوی فروشنده اطمینان داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین