-
رایزنی ایران و اروپا درباره مذاکرات وین ادامه دارد

تاکید بر لغو موثر تحـریم‌های غیرقانونی

دیدار انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام با علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید برگزار شد.

در این دیدار طرفین درباره چارچوب آغاز مذاکرات میان ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم‌های غیرقانونی گفت‌وگو کردند. باقری همچنین در جریان سفر به اسپانیا، با معاون وزیر امور خارجه این کشور اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرده است. در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در فضای مجازی با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی‌اش با وزیران امور خارجه ۵ کشور عضو برجام (چین، روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه) یادداشتی منتشر کرد. به گزارش مهر، وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه قصد نداریم در بن‌بست‌های باقیمانده از گفت‌وگوهای پیشین بمانیم، گفت: اگر طرف‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است.

هدف ایران لغو تحریم‌های غیرقانونی است

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه پرس‌تی‌وی درباره هدف گفت‌وگوهای وین از منظر جمهوری اسلامی ایران گفت: هدف اصلی گفت‌وگوها از نظر جمهوری اسلامی ایران، لغو تحریم‌های غیرقانونی است که توسط دولت ایالات متحده امریکا به‌واسطه نقض فاحش توافق برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ملت ایران اعمال شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای خیلی خوبی با مقامات سیاسی ۳ کشور فرانسه، آلمان و انگلیس داشتم و گفت‌وگوها در عین اینکه صریح و جدی بود، سازنده و روبه جلو بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در توضیح این موضوع که پیش‌تر عنوان کرده بود این مذاکرات، هسته‌ای نیست، بیان کرد: همان‌طور که عرض کردم، هدف این گفت‌وگوها لغو تحریم‌هایی است که به‌واسطه نقض توافق برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ازسوی امریکایی‌ها اعمال شده است.

وی ادامه داد: ما مذاکرات هسته‌ای را در سال ۲۰۱۵ به اتمام رساندیم که نتیجه آن توافق برجام بود. امریکایی‌ها با خروج از برجام، هم برجام را نقض کردند و هم قطعنامه ۲۲۳۱ را که در پی آن، هم تحریم‌های گذشته و هم تحریم‌های جدید را علیه ملت ایران اعمال کردند.

باقری افزود: هدف اصلی مذاکرات آینده، بازگشت امریکا از این تحریم‌هاست. اقدامات هسته‌ای ایران در پاسخ به اقدامات امریکا در اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب توافق برجام بوده است. اقدام امریکا، خلاف حقوق بین‌الملل، خلاف برجام و خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ بوده اما اقدام جمهوری اسلامی ایران براساس متن برجام بوده است؛ بنابراین ابتدا باید در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی تصمیم گرفته شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: یکی از موضوعات مهم در دستور کار گفت‌وگوها، این است که ما به تضمین‌هایی دست پیدا کنیم که از تکرار نقض فاحش یک توافق بین‌المللی جلوگیری کند. امریکایی‌ها با نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تحمیل تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، صرفا به جمهوری اسلامی ایران خسارت وارد نکردند، بلکه به کشورهای دیگر عضو برجام نیز خسارت وارد کردند، چون این کشورها تعاملات و قراردادهای اقتصادی با ایران داشتند. همچنین امریکایی‌ها به کشورهای دیگری که با ایران تعاملات اقتصادی داشتند، یا می‌خواستند این تعاملات را داشته باشند، خسارت زدند. امریکایی‌ها به یک توافق بین‌المللی نیز خسارت وارد کردند، چون هر توافق بین‌المللی، یک هویت حقوق بین‌المللی دارد. امریکایی‌ها با این اقدام‌شان به این توافق هم صدمه زدند و خسارت وارد کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ارزیابی خود از دیدار و گفت‌وگو با برخی مقام‌های وزارت خارجه انگلیس گفت: با چند تن از مقام‌های وزارت خارجه انگلیس دیدار داشتم که هم در زمینه مسائل دوجانبه با انگلیس گفت‌وگو شد، هم درباره موضوعات منطقه‌ای و هم در زمینه مذاکرات آینده، گفت‌وگوهای تفصیلی داشتیم. ارزیابی من از این گفت‌وگوها مثبت است؛ این بدین معنی نیست که با هم اختلاف نداشتیم یا نداریم، اما در خیلی از موضوعات هم همسویی و همگرایی داشتیم. نکته مهم این بود که در یک نشست رودررو، دیدگاه‌های طرفین با صراحت بیان شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پس از سفر به چند کشور اروپایی در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: در جریان سفر به فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا گفت‌وگوهای جدی و سازنده‌ای در زمینه موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مذاکرات پیش رو داشتم. همچنین با چندین رسانه مصاحبه کردم. وی افزود: لغو موثر تحریم‌های غیرقانونی و اهمیت تضمین تکرار نشدن آن مورد تاکید قرار گرفت.

مسکو خواهان لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران است

وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: مسکو خواهان لغو تمام تحریم‌ها علیه ایران و اجرای کامل توافق هسته‌ای است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری ریا نووستی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی گفت: مسکو در نشست آتی وین که قرار است ٢٩ نوامبر (٨ آذر) در پایتخت اتریش برگزار شود، خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران خواهد بود. وی در ادامه خاطرنشان کرد در جریان رایزنی‌هایش در پاریس با مقامات فرانسوی درباره بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کرده است. وزیران امور خارجه و دفاع روسیه و فرانسه روز جمعه در پاریس با یکدیگر دیدار و درباره موضوعات مختلف دوجانبه و بین‌المللی از جمله ازسرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کردند. لاوروف همچنین اظهار کرد: ما در اینجا چشم‌اندازهایی برای انجام تعاملی سازنده‌تر باتوجه به برگزاری دور هفتم مذاکرات وین در روز ٢٩ نوامبر داریم. ما در این نشست خواهان اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهیم بود که به‌طور قطع شامل بازگشت امریکا به اجرای کامل تعهداتش، از جمله لغو تمام تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین