-

ارزآوری جواهرات ایرانی

سوده سوفی -کارشناس صنایع خلاق اهمیت صنایع‌فرهنگی در کشورهای توسعه‌یافته به‌قدری زیاد است که با کمی دقت در روند فعالیت‌شان متوجه می‌شویم که سابقه طولانی در توسعه صنایع خلاق فرهنگی داشته و تجربه بیشتری نسبت به فعالان در ایران کسب کرده‌اند

ارزآوری  جواهرات ایرانی

بر همین اساس، می‌توان فهمید که ترویج فرهنگ و میراث کشورشان در جهان برای آنها هم اولویت دارد و همواره در تلاش بوده‌اند که آن را به جهان معرفی کنند.این کشورها اقدامات پایه و اساسی زیادی را به‌سرانجام رساندند تا توانستند در این زمینه موفق عمل کنند. یکی از این اقدامات، همصدایی و همنوایی سازمانی است، در حالی که در کشور ما این انسجام وجود ندارد و جای خالی هم‌هدفی و همصدایی احساس می‌شود.
اگر بخواهیم به‌صورت کلان به حوزه صنایع فرهنگی که صنایع‌دستی هم زیرمجموعه آن محسوب می‌شود، نگاه کنیم، بهتر است فناوری‌های نرم را به‌عنوان یک حوزه مدیریتی و راهبردی در نظر بگیریم، چراکه اگر اصول مدیریت جدید را بر فناوری‌های نرم اعمال کنیم، معضلات مربوط به بازاریابی و برندینگ تا حد زیادی حل می‌شود. باتوجه به اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه واضح است که تا حد زیادی، مردم توان خرید آثار صنایع‌دستی برآمده از دانش‌بنیان‌ها و صاحبان استارت‌آپ‌ها را ندارند.
تا چند سال گذشته، شاهد استقبال مردم از محصولات برآمده از صنایع‌دستی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بودیم، اما باتوجه به وقایع اقتصادی اخیر کشور، بازار داخلی برای این محصولات تا حد زیادی شرایط نامناسبی را فراهم کرده است.تنها موردی که می‌تواند در این زمینه، اتفاقات خوبی را رقم بزند، صادرات است، بنابراین به‌لحاظ قیمتی می‌توانیم در بازارهای بین‌المللی ارزش‌افزوده خوبی برای این محصولات ایجاد کنیم، اما باتوجه به ظرفیت پایین کارگاه‌های تولیدی، حجم سفارشات ثابت مانده و تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله داریم. در واقع، هنوز به تولیدات انبوه در صنایع‌دستی نرسیده‌ایم و برای اینکه بتوان بازارهای بین‌المللی را به‌دست گرفت، باید با سلایق مخاطب همراستا شد.
همکاری بین‌سازمانی برای رسیدن به این هدف یعنی اعمال قدرت در بازارهای بین‌المللی می‌تواند کارساز باشد. از آنجایی که یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، نبود کارگاه‌هایی با تجهیزات بالا است، نهادهای دولتی باید زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنند. با همکاری بین‌سازمانی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌توانیم به تولیدات انبوه برسیم. در این شرایط دانش‌بنیان‌ها می‌توانند هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی، رشد قابل‌قبولی را رقم بزنند و مسیر ایده تا تجاری‌سازی را راحت‌تر طی کنند. از وظایف پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی دریافت اطلاعات از سلایق بازارهای بین‌المللی و خلاقانه‌تر کردن ایده‌ها است. مجموعه این عوامل باعث می‌شود که ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور در این حوزه رقم بخورد.از دلایلی که تاکنون صادرات صنایع‌فرهنگی و صنایع‌دستی به‌شکل وسیعی انجام نمی‌شد، این بود که بیشتر صاحبان این کسب‌وکارها اطمینان دقیقی از روند این صادرات نداشتند و در بیشتر موارد به‌دلیل تحریم‌های موجود، بازگشت پول با مشکل مواجهمی‌شد. بر همین مبنا، فلسفه شکل‌گیری مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی ایجاد زیرساخت‌های صادراتی برای این نوع کسب‌وکارها است.
یکی از صنایع‌دستی که موردتوجه مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم‌افزارهای فرهنگی است، تجاری‌سازی و صادرات زیورآلات و جواهرات ایرانی است که می‌تواند بازار خوبی را در سایر کشورها داشته باشد. با بررسی‌های انجام‌شده، فهمیدیم که به‌دلیل ابعاد کوچک در حمل‌ونقل، شرایط آسان‌تری را برای عاملان فراهم می‌کند و می‌تواند رشد قابل‌قبولی نسبت به دیگر صنایع داشته باشد.
طراحی، مولفه مهمی در توسعه صنایع‌دستی و تجاری‌سازی آن است. از آنجایی که تاکنون اهمیت زیادی به این حوزه داده نشده، می‌توان گفت امروز بیش از آنچه در گذشته رخ داده است، باید به طراحی و طراحان آثار صنایع‌دستی توجه نشان داد. از آنجایی که هزینه تولید برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها زیاد است، بیشتر صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها قسمت طراحی را از روند تولید حذف می‌کنند و به‌طورمعمول با طراحی‌های کپی‌شده به‌فعالیت می‌پردازند، در صورتی که اگر طراحی جزو فرآیند زنجیره ارزشی صنایع‌دستی قرار بگیرد، آثار بی‌نظیری تولید می‌شود و بازارسازی با فرآیند آسان‌تری شکل می‌گیرد و به‌راحتی می‌توانیم در صادرات از این محصولات دفاع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*