سیاست وزارت صمت برقیسازی خودروهاست
وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس صحبتهایی که تاکنون وزیر داشته و برنامههایی که پیریزی کرده و هدفهای کلانی که دارد بهدنبال اجرای رویکردهای نوین در صنعت خودرو از قبیل توسعه خودروهای برقی، اتصالپذیری، خودروهای خودران و حملونقل اشتراکی است. در این راستا تلاش شده موضوعات با شفافیت هرچه تمامتر اطلاعرسانی شده و البته تمرکز بر روند اجرایی است که به تحول در صنعت خودرو کشور منجر میشود و دریچه امیدبخشی را به سوی این صنعت میگشاید.
وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس صحبتهایی که تاکنون وزیر داشته و برنامههایی که پیریزی کرده و هدفهای کلانی که دارد بهدنبال اجرای رویکردهای نوین در صنعت خودرو از قبیل توسعه خودروهای برقی، اتصالپذیری، خودروهای خودران و حملونقل اشتراکی است. در این راستا تلاش شده موضوعات با شفافیت هرچه تمامتر اطلاعرسانی شده و البته تمرکز بر روند اجرایی است که به تحول در صنعت خودرو کشور منجر میشود و دریچه امیدبخشی را به سوی این صنعت میگشاید. این تحول بهطور خاص درباره خودروهای برقی شروع شده و شاهد خبرها و اتفاقات زیادی در این زمینه هستیم. بهتازگی عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی توسط خودروسازان داخلی در کشور تا پایان سال و همچنین از حضور ملموس اتوبوسها و تاکسیهای برقی در شهر خبر داده است.
در راستای برنامه تحولی عمیقی که در صنعت خودرو دنبال میشود، همواره نگاه رسانهها و مردم به نحوه شروع و به سرانجام رسیدن این وعدههاست. آنچه مشخص است به سرعت اقداماتی در حال انجام است و گام اول هم ناوگان حملو نقل عمومی است که برقیسازی آن مزایای زیادی برای کشور دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی در یک گفتوگوی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت خودروهای برقی اظهار کرد: هفته گذشته نخستین خط تولید اتوبوس برقی را افتتاح کردیم، در یکی دیگر از خودروسازان، اتوبوس برقی تولید میشود که بهزودی به بهرهبرداری میرسد.
عباس علیآبادی ادامه داد: تا پایان سال حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برقی تولید میشود، اما اگر حمایت شود، میتوان میزان تولید آن را افزایش داد. فعلا هدف ما این است که فرهنگسازی شود و آمادگی شکل بگیرد. توسعه اتوبوس برقی، تاکسی برقی، موتورسیکلت برقی نیازمند فرهنگسازی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه توسعه خودروهای برقی بهدلیل مزایایی که دارند، باید زودتر اجرایی میشود، خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از این ظرفیت حداکثری در خودروهای برقی، رانندهها باید درباره نحوه رانندگی، آموزش ببینید.
علیآبادی گفت: ما یک تغییر رویکرد در خودروسازیهای کشور خواهیم داشت و سیستمهای جدید برقی باید جایگزین خودروسازی دیزل سنگین، شود، البته خودروهای برقی سیستمهای بهنسبت سادهتری دارند؛ با این حال تا کنون به عنوان مثال در خودروساز سرمایهگذاری در زمینه ساخت باتری که از جمله عوامل اصلی ماشینهای برقی است، انجام نشده است.
وی ادامه داد: تولید اتوبوس برقی در حال آغاز است. بهعنوان مثال، در مپنا بهطور تقریبی درباره نوآوری، طراحی و ساخت نمونه طی ۲، ۳ سال گذشته اقداماتی انجام دادیم و در بازدیدی که رئیسجمهور اردیبهشتماه امسال از مپنا داشتند، به اداره استاندارد دستور داد که شتاب بیشتری بدهند که خوب اتفاق مبارکی افتاد. وزیر صمت تاکید کرد: نخستین اتوبوس برقی را با استفاده از ظرفیتهای استانداردسازی خودمان تولید کردیم که یک اقدام مهم است. سازمان استاندارد هم با تمام دقت این کار را انجام داد و انصافا کار خوبی بود که با دستور رئیسجمهور انجام شد.
نیاز تهران به ۷ هزار اتوبوس
علیآبادی با اشاره به نیاز شهرداری تهران به ۷ هزار دستگاه اتوبوس، گفت: نیاز تهران به اتوبوس براساس حجم جمعیت و ترافیک توسط شهرداری تهران اعلام میشود که نیاز به ۷ هزار دستگاه عدد قابل قبولی است، ولی این عدد برای شهرهای مختلف متفاوت و بسته به ترافیک آنها است.
وی عنوان کرد: میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای داخلی همه نیازها را پوشش دهیم. وقتی به فناوری دست پیدا کردیم، توسعه ظرفیت، کار چندان سختی نیست؛ خوشبختانه این کار برای کشور مزیت دارد که نیازمند سرمایهگذاریها در این حوزه هستیم. دولت هم تمام و کمال پایکار است.
وزیر صمت با اعلام اینکه سیاست این وزارتخانه در بخش خودرو، حرکت به سمت تولید خودروهای برقی است، بیان کرد: در وزارت صمت ۲۰ طرح پیشرانه تعریف کردیم و در بحثهای صنعت به دنبال ایجاد تحول هستیم که این اقدامات به مردم معرفی خواهد شد.
بررسی ایستگاههای شارژ برای تاکسیهای برقی
علیآبادی با اشاره به وضعیت تاکسیهای برقی گفت: برای تاکسیها برنامهای در دستور کار است. چند روز پیش برای آزمایش یکی از جایگاهها شارژ برق خودرو به چند نقطه شهر رفتم که وجود برخی از ایرادات درست بود، مثلا برخی جایگاهها کار نمیکند یا اینکه دچار ایراد بودند که دستور بررسی و حل مشکل را دادیم، البته بیشتر جایگاهها مشکلی نداشتند. وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال تقریباً در اغلب راهها، جایگاه شارژ ایجاد خواهیم کرد تا خودروهای برقی، از شارژ ماشین استفاده کنند.
وزیر صمت با اشاره به تامین زیرساختهای لازم برای توسعه خودروهای برقی تاکید کرد: وزارت نیرو در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشت و دارد که ظرفیت بسیار خوبی در کشور ایجاد شده است. تقریبا در اغلب نقاط کشور حتی روستاها شبکه برق داریم؛ بنابراین یک خانواده روستایی هم میتواند ماشین خودش را در روستا شارژ کند، اما در ساعاتی از سال ناترازی برق داریم میتوانیم در برخی ساعات شارژرها را محدود کنیم تا مردم در خارج از ساعات پیک خودرو برقی خود را شارژ کنند.
افزایش ظرفیت نیروگاهی برای تامین زیرساختهای شارژ
علیآبادی با بیان اینکه افزایش ظرفیت نیروگاهی، عمدتا انرژیهای تجدیدپذیر در دست اقدام است، گفت: هدف این است که بیشتر انرژی مورد نیازمان را از انرژی سبز دریافت کنیم، البته از سوختهای فسیلی هم میتوان برای تولید برق استفاده کرد تا در شارژ خودروهای برقی مصرف شود.
وی با اشاره به ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در تولید باتریهای خودروهای برقی افزود: در موضوع باتری یک کار پژوهشی در سالهای گذشته آغاز شده و دانشگاهها پیشرفت خیلی خوبی در این زمینه داشتند، اما باید به صورت موازی برای انتقال فناوری هم اقدام شد.
وزیر صمت با بیان اینکه ظرفیتهای مهندسی کشور امروز با گذشته بسیار فرق میکند، گفت: در بخش مهندسی و طراحی خودروهای برقی به نظر امروز در دنیا چیزی کم نداریم و حتی میتوانیم با بهترینهای دنیا خود را مقایسه کنیم. الان در فناوری مانند خودروهای برقی به سطح خوبی رسیدیم.
علیآبادی خاطرنشان کرد: دولت با همه شرایط سختی که دارد، موضوع برقی کردن خودروها را در اولویت اول گذاشته است و شخص رئیسجمهور و وزیر کشور روزانه موضوع برقیسازی خودروها را پیگیری میکنند. از آنجایی که اراده ملی وجود دارد و در صورتی که مردم همراهی کنند، اطمینان میدهم خیلی زود به سمت خودروهای هوشمند برویم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: هوشمندسازی خودروها با استفاده از شرکتهای دانشبنیان پیگیری خواهد شد تا امنیت مسافران، حملونقل و امنیت جادهها فراهم شود.
جهشی در حوزه خودروهای جدید
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که رویکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت حرکت به سمت تولید خودروهای برقی است، پیشبینی میشود که شاهد جهشی در حوزه تولید خودروهای جدید باشیم و در کنار کشورهای پیشرفته قرار گیریم.
لطف اله سیاهکلی اظهار کرد: رویکرد وزیر صمت حرکت به سمت تولید خودروهای برقی است که این رویکرد در خودروسازان داخلی کلید خورده است. پیشبینی ما این است که از پس این کار بر میآییم منوط به اینکه خودروسازان همت کرده و هم افزایی صورت گیرد. البته که وزیر صمت هم این تفکر را دارد. سیاهکلی تاکید کرد: ما میتوانیم جهشی در حوزه خودروهای جدید داشته و در کنار کشورهای پیشرفته قرار گیریم؛ این کار شدنی است. نمونه آن را میتوان در خودروهای تولید داخل دید که باوجود داشتن اشکالاتی باز هم خوب است. من آینده را در این جهت میبینیم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عملکرد خودروسازان داخلی را نسبت به گذشته بهتر دانست و افزود: مدلهای جدید خودروها با قدیم فرق کرده است. اگر در ادامه راه مبتنی بر استانداردهای داخلی و خارجی کار کنیم خودروی تولید داخل به جایگاه خودش میرسد.
سیاهکلی درباره نرخ خودروها گفت: اکنون برای تعیین نرخ خودرو سختگیرانه برخورد میشود که کار درستی هم است. چون عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد. اگر واردات خودرو انجام شود عرضه و تقاضا نزدیک شده و میتوان سخت گیری بر خودروسازان را کمتر کرد آن وقت خودروسازان هم باید استانداردها را رعایت کرده و بعد میتوانند نرخ واقعی را محاسبه کنند. در این زمان دیگر از این بنبست خارج میشویم.
سیاهکلی در پایان گفت: با واردات خودرو، خودروسازان داخلی میتوانند قیمتهای خودشان را ارائه کنند چون دیگر بازار رقابتی است.
سخن پایانی
احیای صنعت برق و رهایی از بنزین، کاهش آلودگی هوا، تعمیر و نگهداریِ ارزان از جمله مولفههایی است که تفکر حرکت به سمت توسعه خودروهای برقی را قوت میبخشد؛ بنابراین همچون سایر کشورها، برقیسازی خودروها همانطور که وزارت صمت تاکید دارد، باید با تمام توان در دستور کار قرار گیرد.پروژهای که طی سالهای گذشته، چند نوبت بررسی شد؛ اما در حد حرف باقی ماند تا اینکه مجدد پرونده آن بازگشایی شده و به نظر میرسد این بار مسئولان عزم خود را در این زمینه جزم کرده و به زودی شاهد حضور پررنگ این خودروها در خیابانها خواهیم بود.