دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 4576
تاریخ انتشار: 1400/08/09 12:39
ویدئوهای «داستان‌‌های ناگفته اصفهان» رونمایی شد

کارت دعوت همگانی برای بازدید از اصفهان

آیین رونمایی از ویدئوهای یک دقیقه‌ای داستان ناگفته‌های اصفهان با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاندار، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، رئیس اتاق بازرگانی، نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان و جمعی از فعالان اقتصاد و گردشگری اصفهان برگزار شد.

بازشناسی یک هویت از دست رفته

استاندار اصفهان در آیین رونمایی از ویدئوهای داستان‌‌های ناگفته اصفهان از اقدامات کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان و تمام دست‌اندرکاران تهیه ویدئوهای داستان‌های ناگفته اصفهان قدردانی کرد. به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در این مراسم گفت: با ساخت ویدئوهای داستانی علاوه‌بر بازشناسی هویت از دست رفته نصف جهان، فرهنگ و هنر اصفهان جایی در تاریخ ثبت و ضبط می‌شود. رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید از داشته‌های اصفهان برای هویت‌بخشی آن بهره گرفت از اعلام آمادگی استانداری برای نشر ویدئوهای تهیه‌شده خبر داد.

سرمایه‌گذاری برای بهبود محیط کسب‌وکار

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه اتاق نسل سوم حوزه مسئولیت اجتماعی و سرمایه‌گذاری در راستای بهبود محیط کسب‌وکار استان و ارتقای سطح زندگی شهروندان را در رئوس برنامه‌های خود قرار داده است، افزود: پارلمان بخش خصوصی اصفهان درحقیقت پایه‌گذار و مبدع این حرکت در کشور بوده و این مورد به‌عنوان پارادایمی در اتاق‌های بازرگانی کشور موردتوجه قرار گرفته است. مسعود گلشیرازی انجام اقداماتی در راستای بهبود کیفیت زندگی آحاد جامعه و افزایش درآمد سرانه مردم از طریق مطالبه‌گری، پیگیری و بعضا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی استان را به‌عنوان عامل محرک در کامیابی جامعه و افزایش امید به زندگی از جمله اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی اتاق اصفهان نام برد.

گلشیرازی ورود به حوزه گردشگری را نیز از مصادیق بارز اقدامات اتاق نسل سوم عنوان و تصریح کرد: در اسناد بالادستی صنعت گردشگری نه‌تنها در سطح ملی بلکه در استان به‌عنوان اولویت نخست اقتصادی مطرح بوده که لازم است این حوزه با برنامه‌ای منسجم و هماهنگ توسعه یابد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان شکل‌گیری کمیسیون گردشگری، تعریف برند شهری، ایجاد شرکت توسعه گردشگری با مشارکت فعالان این عرصه و تسهیلگری پارلمان بخش خصوصی اصفهان را از جمله اقدامات پارلمان بخش خصوصی اصفهان برای کمک به توسعه صنعت گردشگری دانست. وی همچنین افزایش درآمد سرانه استان حاصل از گردشگری را ماحصل این اقدامات عنوان کرد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان یکی از مهم‌ترین راهکارهای برقراری عدالت اجتماعی، محرومیت‌زدایی و انتفاع دهک‌های پایین جامعه را توجه به صنعت گردشگری بیان و ابراز امیدواری کرد: رونمایی از داستان‌های ناگفته اصفهان با حضور نخبگان بخش خصوصی در کنار مدیران اجرایی، سیاست‌گذاران و اصحاب رسانه، اتفاق مبارکی را در تاریخ گردشگری استان و کشور رقم زند.

توجه به «گردشگری موضوعی»

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این آیین، تغییر رویکرد صرفا منفعت‌محور به اعضا به حضور فعالانه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان را قابل قدردانی دانست و تاکید کرد این اقدامات می‌تواند الگویی مناسب برای اتاق بازرگانی‌های سطح کشور باشد. علی‌اصغر شالبافیان توجه به گردشگری موضوعی را بارزترین جلوه ویدئوهای داستان‌های ناگفته اصفهان دانست و گفت: مهم‌ترین توصیه برنامه‌ریزان و بازاریابان گردشگری توجه به «گردشگری موضوعی» است به‌ طوری ‌که علاوه‌بر بناها، شیوه زندگی، غذا، سوغات و سایر جذابیت‌های شهر مدنظر قرار گیرد.

شالبافیان گردشگری در اصفهان را بیش از یک صنعت بلکه مانند هوا ضروری دانست و افزود: بسیاری از جلوه‌های ظهور صنایع دیگر نیز از قِبَل گردشگری تحقق می‌یابد و رویکردی که اتاق بازرگانی اصفهان در پیش گرفته در بلندمدت منفعت اقتصادی شهر را به دنبال خواهد داشت. 

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه با اشاره به اهمیت تقویت زیرساخت‌ها و شبکه حمل‌ونقل بین‌شهری برای تقویت گردشگری گفت: تدوین ویدئوهای داستان‌های ناگفته اصفهان درواقع اعلان عمومی برای دعوت مردم به بازدید از اصفهان است و شهر اصفهان باید این دعوت را یک آغاز بداند، نه یک پایان. شالبافیان همچنین خواستار برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری مسیرمحور با تاکید بر محور شرق و غرب اصفهان شد و تصریح کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مردم این محورها نیز مزه توسعه گردشگری را چشیده و ظرفیت‌های منحصربه‌فردشان موردتوجه قرار بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه گردشگری پیش از کرونا نیز آسیب‌دیده بود متنوع کردن بازار‌های هدف را راهکار پایداری گردشگری دانست. وی گفت: درحال‌حاضر راه توسعه از تقویت گردشگری داخلی و درون‌مرزی می‌گذرد و دولت نیز در صدد انجام اقداماتی در این حوزه است. 

وی همچنین از تصویب حمایت از تاسیسات رسمی گردشگری در ستاد کرونا به‌ گونه‌ای که با همکاری وزارت امور خارجه در ابتدا و ترجیحا درخواست صدور ویزا از طریق دفاتر مسافرتی بوده و اقامت نیز در تاسیسات رسمی باشد، خبر داد و ابراز امیدواری کرد با فعال شدن کارگروه گردشگری استان‌ها و ایجاد ستاد خدمات سفر با حمایت استانداری اصفهان و پیگیری مدیران و ایجاد مرکز جهانی گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، شاهد توسعه هرچه بیشتر این صنعت در سطح کشور باشیم.

کمک شهرداری به توسعه گردشگری

شهردار اصفهان نیز ضمن تاکید بر نقش مهم قصه به‌عنوان قالبی برای انتقال و حفظ فرهنگ، گفت: قالب انتخاب شده در داستان‌های ناگفته اصفهان، بهترین قالب برای ارائه فرهنگ است. علی قاسم‌زاده از اعلام آمادگی شهرداری برای کمک به توسعه گردشگری استان خبر داد و افزود: اصفهان دارای ظرفیت زیادی است و می‌تواند مقصد گردشگری داخلی و حتی بین‌المللی باشد. وی تاکید کرد می‌توان با برنامه‌هایی از جنس داستان‌های ناگفته اصفهان زمان‌های خالی گردشگران را به بهترین نحو پرکرد. قاسم‌زاده ابراز امیدواری کرد با همگرایی بخش خصوصی و دولتی بتوانیم اصفهان را در حوزه گردشگری پویاتر کنیم. ستاد احیای گردشگری الگوی مناسبی برای تحول و توسعه گردشگری است.

گردشگری، محور توسعه پایدار

در ادامه، علی کرباسی‌زاده، دبیر ستاد احیای گردشگری اصفهان و مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن اشاره به دلایل ضرورت توجه به صنعت گردشگری، برنامه‌ریزی تولید محتوا و آموزش تمام ذی‌نفعان و فعالان حوزه گردشگری، مطالعات و بررسی و استخراج پروژه‌ها و پکیج‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه، ایجاد استارت‌آپ استودیو گردشگری به منظور بروزرسانی فناوریک ارائه خدمات و اقتصاد گردشگری، برنامه‌ریزی، همکاری، هماهنگی و توسعه ارتباط با سایر استان‌ها به منظور توسعه پارادایم گردشگری در کشور و توسعه تقاضا در این حوزه به‌ویژه استان‌های همجوار، مطالعات مکان‌یابی ژئو‌پارک‌های بین‌المللی و ملی در استان و طراحی بسته‌های گردشگری آن، برنامه‌ریزی اصلاح الگوی طراحی، تولید، بسته‌بندی و عرضه صنایع دستی، تولید محتوا به زبان‌های بین‌المللی، راه‌اندازی و لانچ پلتفرم آنلاین بسته‌های سفر با محوریت بازاریابی آژانس‌های مسافرتی برای گردشگران داخلی و خارجی و پیگیری طرح ساماندهی تعطیلات به‌ویژه تعطیلات آخر هفته به منظور تحول در اقتصاد گردشگری را از برنامه‌های امسال کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق اصفهان معرفی کرد.

وی اصلی‌ترین زیربنای توسعه گردشگری داخلی و خارجی را پیگیری طرح ساماندهی تعطیلات به‌ویژه تعطیلات آخر هفته دانست و تاکید کرد: اگر معتقدیم گردشگری محور توسعه پایدار و توسعه دهک‌های پایین جامعه است باید مقدمات این مهم را فراهم کنیم که برنامه‌ریزی و ساماندهی تعطیلات از موارد آن است.

کرباسی‌زاده در پایان سخنان خود همکاری، همدلی و همفکری تمام نهاد‌های قانون‌گذار، حاکمیتی، عمومی، نظارت و قضایی استانی و ملی را در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های صنعت گردشگری مهم دانست و تاکید کرد: ستاد احیای گردشگری ذیل شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی در استان‌ها و پایتخت می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق این اهداف باشد. همچنین هر بستر دیگری که می‌تواند به نوعی به صورت اورژانسی و همه‌جانبه مسائل و مشکلات این صنعت را حل‌وفصل کند حائز اهمیت است. 

وی برخوردهای فراقانونی و مداخلات بخشی و بین‌بخشی در این حوزه را موجب تاثیر مخرب در توجه گردشگران به اصفهان دانست و تاکید کرد: این بستر می‌تواند در پاسخگویی به بحران‌های گردشگری تاثیرگذار باشد.

سخن پایانی

در ادامه این مراسم، ایجاد منطقه آزاد گردشگری سلامت، استفاده از ظرفیت اقوام ایرانی و تشکیل کمیته پیشران اقتصادی و صنایع دستی از راهکارها و پیشنهادات کمک به توسعه گردشگری اصفهان عنوان شد. همچنین از عوامل و دست‌اندرکاران تهیه ویدئوهای داستان‌های ناگفته اصفهان قدردانی شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/39bje2