-

رجیستری آیفون ۱۴ در هاله‌ای از ابهام

بسیاری از مردم در زمان خریداری گوشی تلفن‌همراه، دغدغه رجیستری آن را دارند و در ابتدا شاید با شنیدن اسم آن، ذهنیت منفی انجام کارهای اضافه و وقت‌گیر به فکرشان خطور کند.

بسیاری از مردم در زمان خریداری گوشی تلفن ‌ همراه، دغدغه رجیستری آن را دارند و در ابتدا شاید با شنیدن اسم آن، ذهنیت منفی انجام کارهای اضافه و وقت ‌ گیر به فکرشان خطور کند. در واقع، این کار تنها برای این است که از ورود غیرقانونی دستگاه ‌ های موبایل و قاچاق به داخل کشور جلوگیری به ‌ عمل ‌ آید و همه ‌ چیز در این زمینه، به ‌ صورت قانونی رتق و فتق شود. اکنون گمرک، به ‌ تازگی شرایط جدید رجیستری تلفن ‌ همراه را اعلام کرده و بر این اساس، شرایط رجیستری تلفن ‌ همراه مسافر به ‌ تازگی با تغییراتی همراه بوده است؛ از جمله آنکه پرداخت حقوق ورودی تلفن ‌ همراه تنها با کارت بانکی به نام مسافر و حداکثر تا یک ماه امکان ‌ دارد. صمت در این گزارش به بررسی مشکلات رجیستری آیفون ۱۴ در ایران پرداخته است.

دست خریداران آیفون ۱۴ در پوست گردو

حدود یک ماه از معرفی سری جدید گوشی ‌ های آیفون گذشت، اما برخلاف گذشته و باوجود عرضه آنها در کشورهای مختلف، هنوز آیفون ۱۴ به ‌ صورت تجاری وارد ایران نشده است. گوشی ‌ های آیفون ۱۴ که به ‌ صورت مسافری وارد کشور شده ‌ اند، در شبکه ارتباطی کشور ثبت یا همان رجیستری نشده ‌ اند. همزمانی این موضوع با برداشت ‌ هایی از اطلاعیه اتحادیه موبایل مشهد که به ‌ تازگی فروش آیفون ۱۴ را ممنوع اعلام کرده بود، باعث شده ابهامی در ذهن ‌ ها نقش ببندد که سرانجام چه می ‌ شود؟ به ‌ همین دلیل، کارشناسان بر این باور هستند که دولت هرچه سریع ‌ تر باید با حل مشکل، مانع از التهاب در بازار موبایل شود. براساس این اطلاعیه، «باتوجه به وارد نشدن آیفون ۱۴ به ‌ صورت قانونی توسط شرکت ‌ های واردکننده، فروش این کالا در واحدهای صنفی تا اطلاع ثانوی غیرقانونی و قاچاق محسوب می ‌ شود. همچنین، فروش کالای مسافری به ‌ صورت تجاری نیز ممنوع است».

زمان رجیستری آیفون۱۴

چندی پیش، محمدرضا عالیان، سخنگوی واردکنندگان موبایل در گفت ‌ وگو با تجارت ‌ نیوز عنوان کرد: در حال ‌ حاضر آیفون ۱۴ به ‌ صورت رسمی وارد کشور نشده و از همین رو شناسه گمرکی این کالا در سامانه ‌ ها ثبت نشده و تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص را ندارند.وی با بیان اینکه، این گوشی ‌ ها امکان رجیستری ندارند، گفت: حتی اگر این مدل گوشی ‌ ها از طریق مسافری برای مصرف شخصی وارد کشور شوند، به ‌ دلیل اینکه شناسه آن در سامانه ‌ ها ثبت نمی ‌ شود، امکان رجیستری آن وجود ندارد.

عالیان همچنین تاکید کرد: زمان مشخصی برای ثبت سفارش این مدل گوشی ‌ ها و نحوه تامین ارز آن اعلام نشده است.

وی بااشاره به افزایش واردات مسافری آیفون به کشور تصریح کرد: با قوانینی که از ابتدای سال ایجاد شده، روند واردات تجاری آیفون به ‌ شدت کاهش پیدا کرده و در نتیجه، متاسفانه واردات مسافری زیاد شده است. این موضوع به ‌ دلیل این است که تقاضا وجود دارد، اما بازرگان نمی ‌ تواند تقاضا را تامین کند،از این ‌ رو به ‌ صورت قاچاق وارد کشور می ‌ شود تا نیاز بازار برطرف شود. به ‌ علت تقاضای زیاد گوشی آیفون، سود بیشتری از قاچاق آن به ‌ دست می ‌ آید.

مردم آیفون ۱۴ نخرند؟

سخنگوی انجمن موبایل در پاسخ به اینکه آیا این انجمن توصیه می ‌ کند، مردم آیفون ۱۴ نخرند؟ تصریح کرد: انجمن تا زمانی که وضعیت واردات آیفون ۱۴ مشخص نشود، توصیه ‌ ای نمی ‌ کند و این برعهده مصرف ‌ کننده است که ریسک خرید این محصول را بپذیرد. این در حالی است که علت ثبت نشدن شناسه آیفون ۱۴ در سامانه ‌ ها مشخص نیست.

جزئیات واردات آیفون۱۴

ابراهیم درستی، نماینده اسبق وزیر صمت در اصناف کشور نیز بااشاره به اینکه در حال ‌ حاضر آیفون ۱۴ در بازار به ‌ صورت فراوان موجود است، به تجارت ‌ نیوز گفت: هم ‌ اکنون حدود ۳۰۰ هزار گوشی آیفون ۱۴ در دستان مصرف ‌ کنندگان قرار دارد که از طریق رویه مسافری یا قاچاق، وارد کشور شده ‌ اند. وی ادامه داد: در حال ‌ حاضر حدود ۱۲۰۰ شرکت واردکننده موبایل و لوازم جانبی فعال هستند، از همین ‌ رو، پیشنهاد ما این است که اجازه واردات توسط این شرکت ‌ ها داده شود تا علاوه بر امکان نظارت، دغدغه مصرف ‌ کننده برای رجیستر این موبایل ‌ ها حل شود.

کسی موفق به رجیستری آیفون ۱۴ نشد

درستی ضمن تاکید بر رجیستر نشدن آیفون ۱۴ ، خاطرنشان کرد: تاکنون فردی موفق به رجیستری این گوشی ‌ ها نشده است، اما امیدواریم هرچه زودتر، شرایط رجیستری کردن این موبایل ‌ ها فراهم شود. همچنین، باید امکان واردات این گوشی ‌ ها از طریق ارز حاصل از صادرات یا نیمایی فراهم شود.

نماینده اسبق وزیر صمت در اصناف کشور بااشاره به اینکه سایر موبایل ‌ ها مشکل رجیستری ندارند، گفت: در حال ‌ حاضر مشکلی در زمینه تامین سایر برندهای موبایل در بازار وجود ندارد. امیدواریم محدودیت واردات رسمی گوشی ‌ های اپل نیز حل شود تا مصرف ‌ کنندگان بعد از خرید، دغدغه ‌ ای برای فعال ‌ سازی آن نداشته باشند.

سقوط بی سابقه نرخ آیفون ۱۴

بعد از انتشار اخبار ضدونقیض درباره ماجرای رجیستری آیفون ۱۴ ، هفتم آبان سامانه همتا آب پاکی را روی دستان فروشنده ‌ ها و خریداران این مدل ریخت و اعلام کرد: باتوجه به اینکه هنوز واردات آیفون ۱۴ به ایران قانونی نیست، کلیه گوشی ‌ های این سری در بازار یعنی آیفون ۱۴ ، آیفون ۱۴ پرو، آیفون ۱۴ پرومکس و آیفون ۱۴ پلاس جزو کالاهای قاچاق محسوب می ‌ شوند. به ‌ همین دلیل، سامانه همتا به کلیه واحدهای صنفی هشدار داده و توصیه کرده تا زمان تعیین ‌ تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خریدوفروش آن خودداری کنند.

در ادامه، اطلاعیه سامانه همتا نوشته شد که متاسفانه واحدهای صنفی متخلف با وعده و وعید، این گوشی ‌ ها را به مردم می ‌ فروشند، اما اتحادیه ‌ های مربوطه و نهادهای نظارتی باید با آنها برخورد کنند. همچنین، آیفون ۱۴ هنوز به ‌ شکل رسمی وارد ایران نشده و به ‌ همین دلیل هنوز شناسه گمرکی ندارد.

تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص آیفون ۱۴ را ندارند و مدل ‌ هایی که از طریق مسافران وارد می ‌ شوند، در حال حاضر امکان رجیستری ندارند. در حالی ‌ که از نظر وزارت صمت هنوز قابلیت رجیستری آیفون ۱۴ وجود ندارد، اما در برخی سایت ‌ های اینترنتی و چند پلتفرم دیگر، شاهد آگهی ‌ های مربوط به فروش آیفون ۱۴ هستیم.

نکته جالب درباره برخی از این آگهی ‌ ها، ضمانت فروشنده درباره داستان رجیستری است. همچنین، نرخ آیفون ۱۴ در ایران ظرف یک ماه گذشته ریزش قابل ‌ توجهی داشته است.

نخستین مدل ‌ های آیفون ۱۴ پرومکس نسخه ۲۵۶ گیگابایت اواخر شهریور در ایران نزدیک ۶۳ میلیون تومان آگهی می ‌ شدند و اکنون با ادامه ماجراهای مربوط به رجیستری، ارزش این مدل در برخی آگهی ‌ ها تا ۴۵ میلیون تومان پایین آمده است.

سخن پایانی

براساس آمار سال گذشته، تنها ۴ میلیارد دلار موبایل یعنی نصف مقدار سال ۱۴۰۱ موبایل ثبت و سفارش شده است. به ‌ نظر می ‌ رسد که همه ‌ چیز به احتمالات موجود در بازار درباره ممنوعیت واردات برمی ‌ گردد.

گویا واردکنندگان موبایل به ‌ نوعی مجوز واردات گوشی تلفن ‌ همراه را در آب نمک خوابانده ‌ اند تا خود را در برابر تصمیمات غیرمنتظره دولت ایمن و بتوانند در بهترین فرصت ممکن از برگ برنده خود استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین