دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 20252
تاریخ انتشار: 1401/08/10 06:01

رجیستری آیفون ۱۴ در هاله‌ای از ابهام

بسیاری از مردم در زمان خریداری گوشی تلفن‌همراه، دغدغه رجیستری آن را دارند و در ابتدا شاید با شنیدن اسم آن، ذهنیت منفی انجام کارهای اضافه و وقت‌گیر به فکرشان خطور کند.

بسیاری از مردم در زمان خریداری گوشی تلفنهمراه، دغدغه رجیستری آن را دارند و در ابتدا شاید با شنیدن اسم آن، ذهنیت منفی انجام کارهای اضافه و وقتگیر به فکرشان خطور کند. در واقع، این کار تنها برای این است که از ورود غیرقانونی دستگاههای موبایل و قاچاق به داخل کشور جلوگیری بهعمل آید و همهچیز در این زمینه، بهصورت قانونی رتق و فتق شود. اکنون گمرک، بهتازگی شرایط جدید رجیستری تلفنهمراه را اعلام کرده و بر این اساس، شرایط رجیستری تلفنهمراه مسافر بهتازگی با تغییراتی همراه بوده است؛ از جمله آنکه پرداخت حقوق ورودی تلفنهمراه تنها با کارت بانکی به نام مسافر و حداکثر تا یک ماه امکاندارد. صمت در این گزارش به بررسی مشکلات رجیستری آیفون ۱۴ در ایران پرداخته است.

دست خریداران آیفون ۱۴ در پوست گردو

حدود یک ماه از معرفی سری جدید گوشیهای آیفون گذشت، اما برخلاف گذشته و باوجود عرضه آنها در کشورهای مختلف، هنوز آیفون ۱۴ بهصورت تجاری وارد ایران نشده است. گوشیهای آیفون ۱۴ که بهصورت مسافری وارد کشور شدهاند، در شبکه ارتباطی کشور ثبت یا همان رجیستری نشدهاند. همزمانی این موضوع با برداشتهایی از اطلاعیه اتحادیه موبایل مشهد که بهتازگی فروش آیفون ۱۴ را ممنوع اعلام کرده بود، باعث شده ابهامی در ذهنها نقش ببندد که سرانجام چه میشود؟ بههمین دلیل، کارشناسان بر این باور هستند که دولت هرچه سریعتر باید با حل مشکل، مانع از التهاب در بازار موبایل شود. براساس این اطلاعیه، «باتوجه به وارد نشدن آیفون ۱۴ بهصورت قانونی توسط شرکتهای واردکننده، فروش این کالا در واحدهای صنفی تا اطلاع ثانوی غیرقانونی و قاچاق محسوب میشود. همچنین، فروش کالای مسافری بهصورت تجاری نیز ممنوع است».

زمان رجیستری آیفون۱۴

چندی پیش، محمدرضا عالیان، سخنگوی واردکنندگان موبایل در گفتوگو با تجارتنیوز عنوان کرد: در حال حاضر آیفون ۱۴ بهصورت رسمی وارد کشور نشده و از همین رو شناسه گمرکی این کالا در سامانهها ثبت نشده و تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص را ندارند.وی با بیان اینکه، این گوشیها امکان رجیستری ندارند، گفت: حتی اگر این مدل گوشیها از طریق مسافری برای مصرف شخصی وارد کشور شوند، بهدلیل اینکه شناسه آن در سامانهها ثبت نمیشود، امکان رجیستری آن وجود ندارد.

 عالیان همچنین تاکید کرد: زمان مشخصی برای ثبت سفارش این مدل گوشیها و نحوه تامین ارز آن اعلام نشده است.

وی بااشاره به افزایش واردات مسافری آیفون به کشور تصریح کرد: با قوانینی که از ابتدای سال ایجاد شده، روند واردات تجاری آیفون بهشدت کاهش پیدا کرده و در نتیجه، متاسفانه واردات مسافری زیاد شده است. این موضوع بهدلیل این است که تقاضا وجود دارد، اما بازرگان نمیتواند تقاضا را تامین کند،از اینرو بهصورت قاچاق وارد کشور میشود تا نیاز بازار برطرف شود. بهعلت تقاضای زیاد گوشی آیفون، سود بیشتری از قاچاق آن بهدست میآید.

مردم آیفون ۱۴ نخرند؟

سخنگوی انجمن موبایل در پاسخ به اینکه آیا این انجمن توصیه میکند، مردم آیفون ۱۴ نخرند؟ تصریح کرد: انجمن تا زمانی که وضعیت واردات آیفون ۱۴ مشخص نشود، توصیهای نمیکند و این برعهده مصرفکننده است که ریسک خرید این محصول را بپذیرد. این در حالی است که علت ثبت نشدن شناسه آیفون ۱۴ در سامانهها مشخص نیست.

جزئیات واردات آیفون۱۴

ابراهیم درستی، نماینده اسبق وزیر صمت در اصناف کشور نیز بااشاره به اینکه در حال حاضر آیفون ۱۴ در بازار بهصورت فراوان موجود است، به تجارتنیوز گفت: هماکنون حدود ۳۰۰ هزار گوشی آیفون ۱۴ در دستان مصرفکنندگان قرار دارد که از طریق رویه مسافری یا قاچاق، وارد کشور شدهاند. وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ شرکت واردکننده موبایل و لوازم جانبی فعال هستند، از همینرو، پیشنهاد ما این است که اجازه واردات توسط این شرکتها داده شود تا علاوه بر امکان نظارت، دغدغه مصرفکننده برای رجیستر این موبایلها حل شود.

کسی موفق به رجیستری آیفون ۱۴ نشد

درستی ضمن تاکید بر رجیستر نشدن آیفون ۱۴، خاطرنشان کرد: تاکنون فردی موفق به رجیستری این گوشیها نشده است، اما امیدواریم هرچه زودتر، شرایط رجیستری کردن این موبایلها فراهم شود. همچنین، باید امکان واردات این گوشیها از طریق ارز حاصل از صادرات یا نیمایی فراهم شود.

نماینده اسبق وزیر صمت در اصناف کشور بااشاره به اینکه سایر موبایلها مشکل رجیستری ندارند، گفت: در حال حاضر مشکلی در زمینه تامین سایر برندهای موبایل در بازار وجود ندارد. امیدواریم محدودیت واردات رسمی گوشیهای اپل نیز حل شود تا مصرفکنندگان بعد از خرید، دغدغهای برای فعالسازی آن نداشته باشند.

سقوط بیسابقه نرخ آیفون ۱۴

بعد از انتشار اخبار ضدونقیض درباره ماجرای رجیستری آیفون ۱۴، هفتم آبان سامانه همتا آب پاکی را روی دستان فروشندهها و خریداران این مدل ریخت و اعلام کرد: باتوجه به اینکه هنوز واردات آیفون ۱۴ به ایران قانونی نیست، کلیه گوشیهای این سری در بازار یعنی آیفون ۱۴، آیفون ۱۴پرو، آیفون ۱۴ پرومکس و آیفون ۱۴پلاس جزو کالاهای قاچاق محسوب میشوند. بههمین دلیل، سامانه همتا به کلیه واحدهای صنفی هشدار داده و توصیه کرده تا زمان تعیینتکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خریدوفروش آن خودداری کنند.

در ادامه، اطلاعیه سامانه همتا نوشته شد که متاسفانه واحدهای صنفی متخلف با وعده و وعید، این گوشیها را به مردم میفروشند، اما اتحادیههای مربوطه و نهادهای نظارتی باید با آنها برخورد کنند. همچنین، آیفون ۱۴ هنوز بهشکل رسمی وارد ایران نشده و بههمین دلیل هنوز شناسه گمرکی ندارد.

تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص آیفون ۱۴ را ندارند و مدلهایی که از طریق مسافران وارد میشوند، در حال حاضر امکان رجیستری ندارند. در حالی که از نظر وزارت صمت هنوز قابلیت رجیستری آیفون ۱۴ وجود ندارد، اما در برخی سایتهای اینترنتی و چند پلتفرم دیگر، شاهد آگهیهای مربوط به فروش آیفون ۱۴ هستیم.

نکته جالب درباره برخی از این آگهیها، ضمانت فروشنده درباره داستان رجیستری است. همچنین، نرخ آیفون ۱۴ در ایران ظرف یک ماه گذشته ریزش قابلتوجهی داشته است.

نخستین مدلهای آیفون ۱۴ پرومکس نسخه ۲۵۶ گیگابایت اواخر شهریور در ایران نزدیک ۶۳ میلیون تومان آگهی میشدند و اکنون با ادامه ماجراهای مربوط به رجیستری، ارزش این مدل در برخی آگهیها تا ۴۵ میلیون تومان پایین آمده است.

سخن پایانی

براساس آمار سال گذشته، تنها ۴ میلیارد دلار موبایل یعنی نصف مقدار سال ۱۴۰۱ موبایل ثبت و سفارش شده است. بهنظر میرسد که همهچیز به احتمالات موجود در بازار درباره ممنوعیت واردات برمیگردد.

گویا واردکنندگان موبایل بهنوعی مجوز واردات گوشی تلفنهمراه را در آب نمک خواباندهاند تا خود را در برابر تصمیمات غیرمنتظره دولت ایمن و بتوانند در بهترین فرصت ممکن از برگ برنده خود استفاده کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/399mgq