شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 19252
تاریخ انتشار: 1401/06/05 04:12

معرفی دریچه بازدید داکت اسپلیت و کاربردها آن

دریچه داکت اسپلیت یکی از انواع پرکاربرد دریچه های بازدید تاسیسات است که درست در انتهای کانال داکت اسپلیت نصب میشود. کاربرد این دریچه برای برگشت هوا و دسترسی راحت و سریع به دستگاه داکت اسپلیت برای بررسی و تعمیر آن است. در سالهای اخیر داکت اسپلیت ها به عنوان یک سیستم تهویه هوای مناسب ساختمان های مسکونی، تجاری، … محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. به همین علت انواع دریچه بازدید داکت اسپلیت در مدلهای متنوع تولید و روانه ی بازار شده است.

دریچه داکت اسپلیت یکی از انواع پرکاربرد دریچه های بازدید تاسیسات است که درست در انتهای کانال داکت اسپلیت نصب میشود. کاربرد این دریچه برای برگشت هوا و دسترسی راحت و سریع به دستگاه داکت اسپلیت برای بررسی و تعمیر آن است. در سالهای اخیر داکت اسپلیت ها به عنوان یک سیستم تهویه هوای مناسب ساختمان های مسکونی، تجاری، … محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. به همین علت انواع دریچه بازدید داکت اسپلیت در مدلهای متنوع تولید و روانه ی بازار شده است.

دریچه داکت اسپلیت

انواع دریچه داکت اسپلیت

در ساخت دریچه داکت اسپلیت محدودیتی به لحاظ نوع، مدل و ابعاد وجود ندارد و به راحتی میتوان آنرا در مدل های متنوع با ابعاد و سایز مختلف تولید کرد. از لحاظ جنس ساخت این دریچه ها را می توان از سه نوع متریال آلومینیوم، چوب (ام دی اف) و پی وی سی تولید کرد. هر یک از این انواع دارای مدل های گوناگون و متنوعی است که به تناسب نوع و توان دستگاه داکت اسپلیت طراحی و ساخته می شود .

 در ادامه به توضیح مختصر این سه نوع دریچه بازدید پرداخته ایم.

دریچه داکت اسپلیت آلومینیومی

دریچه های داکت اسپلیت آلومینیومی، یکی از رایج‌ترین و پرفروش‌ ترین نوع این دریچه ها محسوب می‌ شود. این نوع دریچه دارای فریم و درب آلومینیوم است. به همین دلیل از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت برخوردار است و از جمله مزایای بسیار مهم آن به حساب می آید. در ساخت این نوع از دریچه های داکت اسپلیت محدودیتی در ابعاد و مدل وجود ندارد.

دریچه بازدید داکت اسپلیت MDF

دریچه داکت داکت اسپلیت چوبی ( ام دی اف ) را نیز میتوان جزو مدلهای محبوبو به حساب آورد. به دلیل ظاهر جذاب و زیبایی بیشتر آن در ساختمان های مسکونی لاکچری بیشتر اهمیت پیدا میکند و مشتریان خاص خودش را دارد. از آنجایی که چوب ها مقاومت آنچنان بالایی ندارند؛ برای ایجاد مقاومت بسیار بالاتراز روکش پی وی سی یا رنگ های ویژه یا از نوع پلی اورتان برای پوشش آنها استفاده میشود. تنوع مدل، رنگ و طرح دریچه های داکت اسپلیت چوبی از آلومینیومی بیشتر است. به همین دلیل سلایق افراد بیشتری را میتواند پوشش دهد.

دریچه داکت اسپلیت PVC

دریچه بازدید داکت اسپلیت پی وی سی، همانطور که از نامش پیداست از پلیمر ساخته می‌ شود. در نتیجه در برابر اکسید شدن، رطوبت، حشرات و … مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل است که اغلب اوقات از این نوع دریچه در محیط های مرطوب و شرجی مانند شهرهای شمالی و جنوب ایران، استفاده میشود. دریچه های با جنس PVC به دلیل ماهیت متریال آنها نیازی به پوشش رنگ ندارند.

برای نمونه محصولات زیر نمونه هایی از انواع دریچه های داکت اسپلیت محسوب میشوند:

  • دریچه بازدید داکت اسپلیت ساده بدون مکش
  • دریچه داکت اسپلیت با گریل مکش
  • دریچه بازدید داکت اسپلیت خطی یک و دو طرفه
  • دریچه داکت اسپلیت خطی طرح اسلوت
  • دریچه داکت اسپلیت مشبک
  • دریچه بازدید داکت اسپلیت گل سقفی
  • دریچه داکت اسپلیت خطی کله قندی

نصب دریچه زیر داکت اسپلیت

مزایای دریچه بازدید داکت اسپلیت

در زیر لیستی از مزایای نصب و استفاده از دریچه های داکت اسپلیت در ساختمان ها آورده شده است.

  • مشخص بودن محل قرارگیری دستگاه داکت اسپلیت
  • بکارگیری فیلتر یا توری در قسمت پشت دریچه برای جلوگیری از ورود آلودگی به محیط نصب دستگاه داکت اسپلیت
  • ایجاد تهویه مطبوع و در نتیجه افزایش طول عمر مفید تجهیزات
  • قابلیت ساخت در ابعاد، مدل و متریال مختلف بر اساس نیازپروژه محل نصب
  • قابلیت نصب دریچه خطی بر روی درب دریچه برای برگشت هوا به دستگاه داکت اسپلیت
  • نصب ساده و بدون دردسر
  • قابلیت تولید با سه حالت درب وزنه‌ای و لولایی و قفل زیمنسی
  • دارای پوشش رنگ کوره‌ای استاتیک برای ماندگاری و زیبایی بیشتر
  • تولید با ضخامت و رنگ متنوع و طبق نیاز مشتری
  • افزایش زیبایی محیط به دلیل شکل و ظاهر دکوراتیو
  • قابلیت نصب در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی

ساخت دریچه داکت اسپلیت

برای ساخت دریچه بازدید داکت اسپلیت نیاز است که قابی طراحی شود تا ورق بر روی آن تعبیه و سوار شود. برای ساخت یکی محصول استاندارد معمولا از کلاف های 3 سانتی متری استفاده می‌شود. ولی اگر مکان و محل نصب در محل پروژه دارای شکل هندسی خاصی باشد از کلاف های 5 سانتی متری نیز میتوان برای ساخت دریچه داکت اسپلیت استفاده نمود. در این دریچه ها برای باز و بسته کردن درب از قفل زیمنسی، لولا و همچنین در برخی موارد از صفحه وزنه ای استفاده می‌شود.

برای رعایت اصول زیبایی محیط داخلی امکان استفاده از رنگ‌های مختلف برای این محصول وجود دارد. استفاده از رنگ‌های کوره‌ای پودری استاتیک باعث ایجاد هارمونی رنگی بین رنگ دریچه و رنگ محل نصب آن میشود. علاوه بر آن از بدنه اصلی دریچه داکت اسپلیت در برابر فرسایش و احیانا ضربه محافظت خواهد کرد.

این دریچه ها با همین مدلها به عنوان دریچه فنکویل نیز تولید و ارائه میشود.

نحوه نصب دریچه های بازدید داکت اسپلیت

علاوه بر امکان تولید در ابعاد و انواع مختلف به راحتی میتوان آنرا به روش های عادی و پیچ مخفی، در محل مناسب نصب نمود. برای نصب دریچه داکت اسپلیت از پیچ استفاده میشود و امکان نصب آسان آن از مزایای منحصر به فرد این نوع دریچه است.

از موارد مهم که باید در کاربرد دریچه داکت اسپلیت به آن باید دقت نمود این است که ساختار و مدل درب آن است. بدین معنی که باید با مدل کانال هوای خروجی آن مشابه باشد. این موضوع باعث هرچه زیباتر شدن محل نصب این دریچه ها خواهد شد. میزان هوای ورودی از طریق درب دریچه داکت اسپلیت به توان دستگاه بستگی دارد. واضح  است هرچه توان دستگاه بالاتر باشد شیارهای موجود بر روی دریچه نیز باید با تعداد بیشتری تعبیه شود.

دریچه بازدید داکت اسپلیت

خرید و قیمت دریچه داکت اسپلیت

با توجه به اهمیت بالای دریچه بازدید داکت اسپلیت در افزایش راندمان سیستم تهویه مطبوع در ساختمان، باید برای خرید این تجهیز به تولید کنندگان معتبر و باسابقه مراجعه کنید. شرکت صنعتی رحمتی با سالها تجربه تولید انواع دریچه های ساختمانی و صنعتی یکی از مطمئن ترین تولید کنندگان انواع دریچه های داکت اسپلیت محسوب میشود.

قیمت هر کدام از انواع دریچه‌های بازدید داکت اسپلیت براساس فاکتورهایی مانند ابعاد، مدل، رنگ و تعداد خرید متغیر خواهد بود. در عین حال فراموش نکنید که عدم ثبات قیمت آلیاژ و مواد اولیه نیز در قیمت نهایی تاثیرگذار خواهد بود. برای استعلام قیمت این دریچه های بازدید باید با کارشناسان این امر مشورت نموده تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

توصیه میکنیم سفارش و خرید این دریچه ها را به صورت مستقیم از تولیدکنندگان انجام دهید تا گرفتار دلالان و افراد غیر کاربلد نشوید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/399d87