-

شرط توسعه صنعت نمایشگاهی

رامین سمیع‌زاده-فعال نمایشگاهی

اگرچه در دوران کرونا بسیاری از کسب‌وکارها دچار تعطیلی و ورشکستگی شدند اما دوران پساکرونا نشان داد که فعالیت‌های اقتصادی در حال احیا بوده و در حال بازگشت به دوران قبل است. رقابت در این صنعت دوباره شدت گرفته و نقش مزیت رقابتی بیش‌ازپیش پررنگ شده است. بنابراین ذی‌نفعان این صنعت برای بقا و توسعه نیازمند خلق ارزش‌های نوین و متفاوت هستند. مهم‌ترین شرط بقا در این عصر، به‌روز بودن است؛ یعنی بکارگیری تمامی ابزارهای موجود و نیز ابداع ابزارهای متفاوت و خلاقانه نسبت به آنچه دیگران از آن بهره می‌گیرند.
پیش‌بینی می‌شود صنعت نمایشگاهی در سال‌های پیش‌رو منتهی به ۲۰۲۶، سالانه رشدی معادل حدود ۴ درصد را تجربه کند. این نرخ رشد به بهبود وضعیت اقتصادی ذی‌نفعان این صنعت کمک کرده و می‌تواند به‌تدریج باعث جبران خسارت‌های وارد آمده به آنها در طول دوران کرونا شود. نظر به توسعه صنعت نمایشگاهی در سالیان اخیر و پیش‌بینی‌هایی که برای آینده این صنعت می‌شود، نیاز است زیرساخت‌های موردنیاز آن نیز فراهم شود. زیرساخت‌های توسعه پایدار و مصرف بهینه انرژی: دنیای آینده، دنیای انرژی‌های محدود است. محیط‌زیست در خطر نابودی قرار گرفته و نیاز به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر بیش‌ازپیش احساس می‌شود. آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز بر شدت این موضوع افزوده و استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌طور گسترده در سطح جهان، زندگی گونه‌های نباتی و حیوانی را در معرض نابودی قرار داده است. برای مقابله با این بحران‌ها، نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مناسب است. صنعت نمایشگاهی نیز به‌عنوان یکی از صنعت‌های تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی با گردش مالی بالا باید زیرساخت‌های مناسب را برای توسعه خود ایجاد کند. زیرساخت‌های امنیت و بهداشت: پس از همه‌گیری کرونا، مقوله سلامت و بهداشت در کانون توجه جوامع قرار گرفت. مردم که قبلا حساسیت چندانی نسبت به این موضوعات نداشتند با دقت بیشتری این موارد را پیگیری می‌کنند. از جمله الزامات صنعت نمایشگاهی در عصر حاضر، ایجاد زیرساخت‌های سلامت و بهداشت و امنیت افراد است. زیرساخت‌های فناوری: با توجه به اینکه صنعت نمایشگاهی به سمت فناوری‌های نوین پیش می‌رود، نیاز است زیرساخت‌های مربوطه نیز در فضاهای نمایشگاهی تعبیه شوند. رشد و توسعه روزافزون فناوری‌های نوین ظرفیت‌‌های فوق‌العاده‌ای برای این صنعت ایجاد می‌کند تا فعالان این صنعت بتوانند با بهره‌گیری از آنها ارزش‌افزوده بیشتری برای ذی‌نفعان خود خلق کنند. متاورس: فضای متاورس پنجره‌ای نوین به روی بشر گشوده و در آینده بخشی غیرقابل انکار از زندگی همه ما خواهد شد. کمتر کسب‌وکاری را در آینده می‌توان تصور کرد که با متاورس یکپارچه نشده باشد اما موفق باشد. صنعت نمایشگاهی نیز از این قاعده مستثنا نیست. ساخت فضایی سه‌بعدی در دنیای آنلاین، قدم زدن در این فضا، بازدید از غرفه‌های موجود در این دنیا و مذاکره با کسب‌وکارها به صورت مجازی از جمله اتفاق‌هایی است که در نمایشگاه‌های متاورس رخ خواهد داد. مدیریت مالی: با توجه به رقابتی‌تر شدن روزافزون این صنعت، اهمیت مدیریت بهینه منابع (نیروی انسانی، زمان، هزینه) بیش‌ازپیش پررنگ می‌شود. با قدم زدن در سالن‌های نمایشگاهی حجم انبوهی از داده‌ها پیش‌روی ما قرار می‌گیرد: تعداد بازدیدکنندگان، مدت‌زمان حضور افراد در سالن، اطلاعات تماس افراد، اطلاعات جمعیت‌شناسی بازدیدکنندگان، سنجش علائق افراد، غرفه‌هایی که بیشترین بازدیدکننده را دارند و.... برای موفق شدن در این صنعت، باید این داده‌ها جمع‌آوری‌ و پالایش شده و داده‌کاوی روی آنها انجام شود. دنیای رمزارزها: بسیاری از محدودیت‌هایی که سیستم‌های بانکی برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کنند با کمک رمزارزها قابل برطرف شدن هستند. یکی از شروط بقا در این سیستم که در واقع به‌نوعی مزیت رقابتی نیز به‌شمار می‌رود، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از رمزارزها در تراکنش‌های مالی است. مجریان نمایشگاهی، غرفه‌سازان، غرفه‌داران و سایت‌داران باید شرایطی فراهم کنند تا تراکنش‌های مالی از طریق درگاه‌های مخصوص رمزارزها نیز انجام شوند. این امر یکی از شروط ماندگاری در این صنعت است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین