-

کاهش ۷۰ درصدی فروش کسب‌وکارهای متوسط و کوچک

رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی بیان کرد: در کسب‌وکارهای بزرگ به‌طور متوسط شاهد افت فروش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی و در کسب‌وکارهای متوسط و کوچک شاهد افت فروش ۴۰ تا ۷۰ درصدی بوده‌ایم؛ البته در بازارهای سنتی و کسب‌وکارهای فضای حقیقی نیز شاهد کاهش فروش هستیم.

فرشاد وکیل ‌ زاده ، کسب ‌ وکارهای اینترنتی را در دو دسته مجزا تفکیک کرد و افزود: دسته اول، کسب ‌ وکارهایی هستند که محوریت فعالیت آنها بر وب ‌ سایت یا اپلیکیشن و دسته دوم کسب ‌ وکارهای که محوریت فعالیت آنها شبکه ‌ های اجتماعی و به ‌ طور خاص اینستاگرام است؛ البته فعالان اینستاگرامی را هم می ‌ توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخشی که در کنار پیج اینستاگرام، وب ‌ سایت یا اپلیکیشن راه ‌ اندازی کردند و بخشی که صرفا در صفحات اینستاگرامی فعالیت می ‌ کنند.

وی ادامه داد: در حال ‌ حاضر عمده فعالان دسته اول به ‌ دلیل اینکه زیرساخت ‌ های خود را به داخل کشور انتقال دادند، دچار مشکل یا آسیب جدی مستقیم بابت کاهش سرعت اینترنت بین ‌ الملل یا فیلترینگ شبکه ‌ های اجتماعی نشدند، اما دسته دوم که پیج ‌ های کوچک داشتند و معمولا سایت یا اپلیکیشن جداگانه ‌ ای نداشتند، دچار مشکل اساسی شدند؛ البته در دسته اول نیز کسب ‌ وکارهای کوچکی هستند که سرور یا هاست آنها خارج از کشور بوده و در زمان محدود شدن دسترسی اینترنت، دچار مشکل و قطعی شدند.

وکیل ‌ زاده با اشاره به کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تراکنش ‌ های مالی، خاطرنشان کرد: ارسال مرسولات پستی توسط شرکت ملی پست حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داشته و در بعضی از گزارش ‌ ها نیز آمده است که برخی از کسب ‌ وکارهای اینستاگرامی تا ۱۰۰ درصد کاهش فروش داشته ‌ اند؛ به ‌ عبارت دیگر فروش آنها صفر شد.

رئیس اتحادیه کشوری کسب ‌ وکارهای مجازی با طرح این پرسش که چگونه می ‌ توان آمارهای متفاوت در زمینه کاهش فعالیت کسب ‌ وکارهای اینترنتی را تحلیل کرد؟ اذعان کرد: بیشترین افت فروش، مربوط به کسب ‌ وکارهای متوسط و کوچک بوده است؛ برای همین آمار کاهش تعداد تراکنش ‌ ها در پرداخت ‌ یارها از میزان کاهش ارسال مرسولات پستی بیشتر و دلیل آن نیز این است که بیشتر مشتریان پرداخت ‌ یارها عمدتا همین کسب ‌ وکارهای کوچک هستند. در کنار آن کاهش بیشتر فروش فعالان اینستاگرامی هم مربوط به آنهایی بوده که وب ‌ سایت یا اپلیکیشنی در کنار پیج خود نداشته ‌ اند و در زمان قطعی شبکه ‌ های اجتماعی و vpn ها فروش آنها نزدیک صفر شده است.

به ‌ گفته این فعال صنفی، در کسب ‌ وکارهای بزرگ به ‌ طور متوسط شاهد افت فروش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی و در کسب ‌ وکارهای متوسط و کوچک شاهد افت فروش ۴۰ تا ۷۰ درصدی بوده ‌ ایم. البته در بازارهای سنتی و کسب ‌ وکارهای فضای حقیقی نیز ما شاهد کاهش فروش هستیم.

وی با اشاره به اقدامات اتحادیه کشوری کسب ‌ وکارهای مجازی با محوریت پیگیری مشکلات کسب ‌ وکارهای کوچک و متوسط، تصریح کرد: برای جبران خسارت ‌ های وارده به فعالان اقتصادی بسته ‌ های حمایتی اقتصادی را به بخش ‌ های مختلف دولت پیشنهاد دادیم تا بخشی از خسارت واردشده به کسب ‌ وکارها از محل حمایت ‌ های دولت جبران شود. انتظار ما آن است که در سالی که به ‌ نام «تولید، دانش ‌ بنیان، اشتغال ‌ آفرین» نام ‌ گذاری شده دولت حداکثر حمایت لازم را از این بخش به ‌ عمل آورد. رئیس اتحادیه مرکزی کسب ‌ وکارهای مجازی در پایان تاکید کرد: در مذاکرات سعی کردیم حداقل در ۴ بخش از کمک ‌ های دولتی برای کسب ‌ وکارها استفاده کنیم:

۱ - تسهیلات ارزان ‌ قیمت، بلندمدت با وثایق قابل ‌ ارائه.

۲ - معافیت یا تخفیف ‌ های مالیاتی.

۳ - معافیت یا تخفیف ‌ های مرتبط با سازمان تامین اجتماعی شامل حق بیمه کارکنان پرسنل شاغل در این بخش.

۴ - ارائه پکیج ‌ های تبلیغاتی رایگان یا ارزانقیمت در رسانه ‌ ها شامل صدا ‌ وسیما یا فضاهای شهری.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*