-
«نقشه راه همکاری بلندمدت» محور مذاکره ایران و ترکیه

موانع روابط تهران و آنکارا برطرف می‌شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بعد از انجام دور اول گفت‌وگو با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در یک نشست مطبوعاتی به تشریح نتایج این گفت‌وگوها پرداخت و گفت: در جریان رایزنی‌ها توافق شد گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور درباره نقشه راه همکاری‌های بلندمدت بین تهران و آنکارا شروع شود.

در ادامه این نشست وزیر امور خارجه ترکیه بر ظالمانه بودن تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد.

وی با اشاره به شروع مجدد مذاکرات در وین اظهار کرد: من آغاز مجدد مذاکرات را تبریک می‌گویم و امیدوارم این مذاکرات به نتیجه مثبت برسد و در ثبات منطقه نیز نتیجه مثبت آن را شاهد باشیم.

ضرورت توسعه ثبات و امنیت در غرب آسیا

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دو دولت مستقر در تهران و آنکارا، دولت‌های عمل‌‌گرایی هستند و باید به‌سرعت هرگونه موانع احتمالی را که در مسیر مناسبات دو کشور وجود دارد، برطرف کنیم. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه در جریان رایزنی‌ها در زمینه مسائل متنوع منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگوهای مفید و خوبی با هم داشتیم، گفت: در جریان این رایزنی‌ها درباره مسائل افغانستان صحبت کردیم. بر ضرورت توسعه ثبات، امنیت و آرامش در غرب آسیا تاکید کردیم و اینکه دولت‌های مستقر در دو کشور دولت‌های عمل‌گرایی هستند و بر این موضوع توافق دارند که باید توافقات صورت گرفته بین دو کشور را اجرایی و عملیاتی کنند. در همین چارچوب به مکانیسم‌های مشترکی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه رسیدیم. در زمینه سرمایه‌گذاری متقابل و فعالیت‌های بخش خصوصی دو کشور ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد.

در این جلسه موانع محدودی که بر سر راه فعالیت تجار دو کشور وجود دارد شناسایی شد و توافق کردیم اقدامات لازم را برای رفع این محدودیت‌ها انجام دهیم.امیر عبداللهیان با تاکید بر اینکه روابط دو کشور ایران و ترکیه روابطی تاریخی و دیرینه است، گفت: ما در مسیر توسعه همکاری‌ها به این روابط تاریخی و عمیق دو کشور توجهی ویژه داریم.

امیر عبداللهیان با تاکید بر افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌هایی همچون انرژی، ترانزیت و حمل‌ونقل گفت: در این دیدار علاوه بر این مسائل موضوعات کنسولی را نیز مورد توجه قرار دادیم. وی با اشاره به بحران یمن گفت: امیدواریم جنگ خانمان‌سوز یمن هر چه زودتر خاتمه یابد و محاصره انسانی که علیه این کشور مسلمان اعمال شده تمام شود.وزیر خارجه درباره نگاه ایران به تحولات در لبنان نیز گفت: تحولات در لبنان را با جدیت و نگرانی دنبال می‌کنیم. از اتفاقی که در عرصه دیپلماتیک و تعطیلی برخی سفارتخانه‌های عربی در این کشور و برخی دیگر از مسائل به‌وجود آمده به‌خاطر حمایت یک مقام رسمی لبنان از پایان جنگ در یمن ابراز نگرانی می‌کنیم. ما به سیاست‌های خود در حمایت از لبنان ادامه می‌دهیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان تصریح کرد: در گفت‌وگوهایی که با آقای چاووش اوغلو داشتیم، به‌صورت مشترک اقدام تروریستی صورت گرفته علیه نخست‌وزیر عراق را محکوم کردیم و امیدواریم در سایه انتخابات برگزار شده در عراق هر چه زودتر دولت و پارلمان جدید در این کشور همسایه شکل بگیرد و ثبات در عراق ایجاد شود و در زمینه افغانستان نیز ما با جدیت موضع تشکیل دولت فراگیر در این کشور را دنبال می‌کنیم. وی یادآور شد: نماینده ویژه ایران در امور افغانستان سفری به کابل کرده‌اند و اهداف این سفر تشویق همه طرف‌ها در افغانستان به تشکیل دولت فراگیر است.

تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است

چاووش اوغلو نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه با همتای ایرانی خود درباره آماده‌سازی هفتمین شورای‌عالی همکاری دو کشور صحبت کرده گفت: براساس پیشنهاد طرف ایرانی، نقشه راه همکاری بلندمدت بین دو کشور آماده می‌شود و در حاشیه برگزاری این شورا به امضا می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مسائل مختلف از جمله مهاجرت غیرقانونی، قاچاق و مسائل مرزی هم گفت‌وگو شده تاکید کرد: امسال حجم مراودات تجاری دو کشور ۷۱ درصد افزایش داشته است. این رقم امیدوارکننده است اما با اهداف فاصله داریم و باید فعالیت بیشتری کنیم.

چاووش اوغلو با بیان اینکه ما معتقدیم تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است و آن را هم به زبان آورده‌ایم، گفت: کسانی که از برجام خارج شده‌اند باید به این چارچوب برگردند و تحریم‌های یکجانبه‌ای را که متوجه ایران کردند، لغو کنند. وی با اشاره به شروع مجدد مذاکرات در وین اظهار کرد: من آغاز مجدد مذاکرات را تبریک می‌گویم و امیدوارم این مذاکرات به نتیجه مثبت برسد و در ثبات منطقه نیز نتیجه مثبت آن را شاهد باشیم.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: در حال ‌حاضر همکاری دو کشور نه‌تنها در زمینه مسائل دوجانبه بلکه در مسائل منطقه‌ای مانند افغانستان، عراق و ثبات در منطقه قفقاز جنوبی است و آماده همکاری در چارچوب ۳+۳ پیشنهاد شده با ایران هستیم. چاووش اوغلو درباره نگاه ترکیه به عراق و سوریه هم افزود: در زمینه عراق خواهان ثبات هستیم و دوباره حمله به نخست‌وزیر این کشور را محکوم می‌کنیم. در زمینه سوریه نیز امیدواریم بتوانیم در سطوح عالی نشست‌هایی را برگزار کنیم. در زمینه ثبات افغانستان دیدگاه مشترکی با ایران داریم و در سایر مسائل منطقه‌ای با ایران هم‌پوشانی بسیار زیادی وجود دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: در زمینه افغانستان و مسائل انسانی در این کشور، نگرانی‌هایی داریم و معتقدیم یک حکومت فراگیر می‌تواند راه‌حل این مسائل باشد. به‌هر حال ما حملات تروریستی داعش علیه هزاره‌ها و دیگر اقشار افغانستان را محکوم می‌کنیم. چاووش اوغلو تاکید کرد: ما آماده همکاری در زمینه افغانستان هستیم و در کنار روابط عمیق با ایران، در حوزه منطقه‌ای نیز می‌خواهیم همکاری‌ها با ایران را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: دیدار امروز ما شتاب بیشتری را برای روابط دو کشور ایجاد و به همکاری ما در حوزه بین‌الملل نیز کمک می‌کند. وزیر امور خارجه ترکیه گفت: من یک شعر را از شاعر معاصر ایران، سهراب سپهری می‌خواهم به زبان بیاورم درباره اینکه خانه دوست کجاست؟ من همواره خانه دوست را در تهران دیدم. چاووش اوغلو در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر به لبنان پس از سفرش به تهران، گفت: در لبنان دولت جدیدی شکل گرفته و از مدت‌ها قبل برای دیدار با مقامات لبنانی دعوت شده بودم و 2 ماه پیش ما درباره این سفر تصمیم گرفتیم و تاریخ را نیز مشخص کردیم.

وی افزود: اینکه پس از سفر به تهران به آنجا (لبنان) می‌رویم، اتفاق خوبی است، چراکه ما از دو کشور برادر دیدار خواهیم کرد. وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: البته وقتی موضوعات منطقه‌ای را بررسی می‌کنیم، امکان ندارد موضوع لبنان در آن نباشد، اما پشت سر هم بودن این دو سفر یک تصادف مثبت است. چاووش اوغلو در پاسخ به سوال دیگر درباره جزئیات برگزاری هفتمین شورای‌عالی همکاری دو کشور، گفت: ما امروز این موضوع را بررسی کردیم و می‌خواهیم تا پیش از پایان سال میلادی انجام شود.

وی اظهار کرد: در ترکیه و ایران دولت‌های نتیجه‌گرا حضور دارند و ما نباید صرفا برای اینکه شتابی به روابط دو کشور داده شود این نشست را برگزار کنیم، بلکه اسناد زیادی است که باید به امضا برسد.وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه در هر دو کشور دیپلمات‌های مجرب وجود دارند و ما به‌عنوان وزارت خارجه دو کشور باید مسئولیت برگزاری این شورا را برعهده داشته باشیم، گفت: انشاءالله این کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*