-

امضای سند همکاری‌های ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا

وزیر خارجه ونزوئلا در سفر به ایران با رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان این دیدارها بر روابط ایران با ونزوئلا تاکید شد. همچنین عنوان شد سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه معنادار روابط با کشورهای درحال توسعه به‌ویژه کشورهایی است که در پی حفظ استقلال خود برابر کشورهای سلطه‌گر هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سید ابراهیم رئیسی در دیدار فلیکس پلاسنسیا گونسالس، وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: امریکای لاتین به‌ویژه ونزوئلا جزو اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و مصمم هستیم روابط خود را با این کشورها توسعه دهیم.

رئیسی با تاکید بر ضرورت گسترش روابط تهران-کاراکاس در حوزه‌های مختلف گفت: برای توسعه مناسبات دوجانبه باید برنامه روشن و بلندمدت طراحی شود.

وی با تحسین همراهی ونزوئلا با ایران در مجامع بین‌المللی، افزود: با برنامه همکاری‌های بلندمدت دو کشور، چشم‌انداز روشنی برای گسترش و تعمیق روابط وجود دارد.

فلیکس پلاسنسیا گونسالس، وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهوری کشورش به رئیس‌جمهوری اسلامی، ایران و ونزوئلا را دو کشور دوست توصیف کرد و گفت: دو کشور در مقابل نظام سلطه و کسانی که می‌خواهند به استقلال ما لطمه وارد کنند، متحد هستند. وی از ایران به‌عنوان کشور مهم و تاثیرگذار منطقه نام برد و گفت: جمهوری بولیواری ونزوئلا در کنار ایران به دفاع از چندجانبه‌گرایی و مقابله با مداخله امریکا متعهد است.

وزیر امور خارجه ونزوئلا با تاکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور، گفت: تدوین برنامه روابط بلندمدت دو کشور می‌تواند در تحقق این هدف موثر باشد و ونزوئلا آماده توسعه روابط در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.

همکاری‌های ۲۰ساله

همچنین وزیر امور خارجه از سفر رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تهران طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت: وزیران امور خارجه ایران و ونزوئلا در این سفر و در حضور رئیسان‌جمهوری دو کشور سند همکاری‌های ۲۰ساله تهران-کاراکاس را امضا خواهند کرد.

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای ونزوئلایی خود گفت: در ماه‌های آینده سفر رئیس‌جمهوری مادورو را به تهران خواهیم داشت و در جریان این سفر با حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور، سند همکاری‌های ۲۰ ساله تهران و کاراکاس به امضای وزیران خارجه دو کشور خواهد رسید. همه اینها تاییدی است بر اینکه روابط دو کشور مسیر رو به رشدی را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، علم و فناوری، معدن و انرژی در سال‌های اخیر توافقات خوبی داشته‌اند که بخش‌های مهمی در حال اجراست.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از مردم ونزوئلا، رئیس‌جمهوری و همه نهادهای قانونی در ونزوئلا حمایت می‌کند، گفت: زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران فراهم شده که به‌تدریج جزییات آن اطلاع‌رسانی می‌شود. مایلم از بخش خصوصی ایران دعوت کرده و تاکید کنم ونزوئلا فرصت جدیدی برای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه و در همه حوزه‌هاست و بخش خصوصی ما می‌تواند وارد همکاری با آنان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*