شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 18 May 2024
کد خبر: 92776
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/06/05 11:40

مقایسه قیمت و ویژگی های ورق استیل نگیر و بگیر

انواع ورق استیل، به عنوان یکی از مواد حیاتی، در بسیاری از صنایع و بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.
مقایسه قیمت و ویژگی های ورق استیل نگیر و بگیر

انواع ورق استیل، به عنوان یکی از مواد حیاتی، در بسیاری از صنایع و بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. از ساختمان‌ها، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی گرفته تا صنایع نفت و گاز، خودروها، هواپیماها و... حضور قوی فلز استیل به چشم می خورد. این فولاد پرمصرف، در حفظ محیط زیست نیز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و به عنوان یک ماده دوستدار محیط زیست و جز گزینه‌های محبوب در صنعت پایداری به شمار می‌رود. ورق های استیل را بر اساس عومل متعددی چون ترکیبات، کاربرد و... می توان دسته بندی کرد. 

اگر بخواهیم به ریزساختارهای این صفحات نگاه کنیم می توانیم آن را در دو گروه استیل بگیر و استیل نگیر قرار دهیم. در واقع شکل قرارگیری اتم ها در ساختار استیل تعیین می‌کند که آیا ورق استیل جذب آهنربا می شود یا خیر؟! بنابراین ورق های استیلی که جذب آهنربا می‌شوند بگیر و ورق های استیل که خاصیت آهنربایی ندارند و جذب نمی‌شوند نگیر نامیده می‌شوند. در این مطلب با ما همراه باشید تا مهمترین تفاوت های ورق استیل بگیر و نگیر را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

 

تفاوت خاصیت مغناطیسی ورق استیل بگیر و نگیر

وقتی از  ورق استیل بگیر (Ferrous Steel) صحبت می‌کنیم، منظور ورق استیلی از نوع فریتی است که دارای خواص مغناطیسی می‌باشد. این نوع استیل به دلیل حضور عنصرهای آلومینیوم، کربن یا کروم و عدم حضور نیکل (یا مقادیر کم آن) در ترکیبات خود، قابلیت جذب یا کشیدن میدان‌های مغناطیسی را دارد. بنابراین در مقابل قطبیت مغناطیسی قوی، این نوع ورق استیل جذب می‌شود.

در مقابل ورق استیل نگیر (Non-Ferrous Steel) به استیلی از نوع آستنیتی اشاره می‌کند که خواص مغناطیسی ندارد و در ترکیبات آن بیشتر از آلیاژهای نیکل، مس، نقره و غیره استفاده شده است.

بنابراین اگر در میدان مغناطیسی  قرار بگیرد خواص جذب از خود نشان نمی دهد. به طور کلی حضور نیکل در ترکیبات ورق استیل بگیر و نگیر بیشترین تاثیر را در خاصیت مغناطیسی این ورق ها دارد.

مهمترین گریدهای ورق استیل بگیر و نگیر

خواص مغناطیسی در تمام گریدهای استیل بگیر مشابه نیست و ممکن است با دیگر خواص و ویژگی‌های استیل متفاوت باشد. قبل از انتخاب استیل مناسب، بهتر است با متخصص صنعتی مشورت کنید تا مطابق با نیاز خود ورق‌های استیل را خریداری نمایید.

مهم‌ترین گریدهای استیل بگیر با خاصیت مغناطیسی عبارتند از:

  • گرید استیل 410
  • گیرید استیل420
  • گرید استیل 430

ورق استیل 304 و 304L ، ورق استیل 316 و 316L، ورق استیل 309 و 309S، ورق استیل 310 و 310S، ورق استیل 321 مهمترین ورق‌های استیل نگیر هستند با این حال گرید استیل نگیر 304 و 316جزپرکاربردترین فولادهای آستنیتی به شمار می‌رود.

 

تفاوت استیل بگیرو نگیر در خواص

ورق استیل بگیر دارای خواص مهمی است. خاصیت مغناطیسی این صفحات موجب شده تا از آن بطور گسترده در صنایع مختلفی مانند صنایع الکترونیکی و ماشین‌سازی استفاده شود.

این نوع ورق‌ها دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌باشد بنابراین در برابر شرایط محیطی سخت مانند رطوبت، اسیدها و بازها و آب شور مقاوم است. همچنین ورق استیل بگیر قابلیت قرارگیری در نیمه‌های مغناطیسی دارد و به همین دلیل در تجهیزات و لوازمی چون اسپیکرها، خازن‌ها و تجهیزات ارتباطی استفاده می‌شود.

ورق استیل نگیر ( non-magnetic stainless steel) نیز خواص بسیار متنوعی دارد. از جمله این که به دلیل خاصیت ضدزنگ بودن، از مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر خوردگی در برابر رطوبت، اسیدها، قلیاها و سایر عوامل محیطی برخوردار است. این خاصیت ورق نگیر را به یک انتخاب عالی برای بسیاری از پروژه‌های صنعتی و ساختمانی تبدیل می‌کند.

ازطرفی ورق استیل نگیر دارای مقاومت بالا در برابر فشار، کشش و خمش است و در ساخت قطعات و سازه‌هایی که نیاز به استحکام مکانیکی بالا دارند، مناسب می‌باشد. این ورق‌ها در دماهای بالا به خوبی عمل می‌کند و مقاومت حرارتی مناسبی از خود نشان می‌دهد که میتوان از آن در صنایع حرارتی، کوره‌ها و سیستم‌های انتقال حرارت استفاده کرد.

قابلیت پردازش، شکل‌دهی و جوشکاری راحت از دیگر ویژگی‌های این صفحات برای استفاده در ساخت قطعات و سازه‌های پیچیده با انواع اشکال و ابعاد مختلف می‌باشد.

تفاوت استیل بگیرو نگیر در اشتعال

یکی ازتفاوت‌های مهم ورق استیل بگیر و نگیر، قابلیت اشتعال آنها است. ترکیب شیمیایی و خواص فیزیکی فاکتورهایی هستند که در قابلیت اشتعال فلزات تاثیر مهمی دارند. به طور کلی، استیل به عنوان یک فلز با دمای دهشی بالا شناخته شده است و عموماً مقاوم به اشتعال می‌باشد.

با این حال ورق‌های نگیر در مقابل اکسیداسیون و حرارت بالا به سختی مشتعل می‌شوند به همین دلیل به این صفحات فولادی استیل نسوز نیز می‌گویند که برخی از انواع آن تا 900 درجه سانتی گراد را نیز تحمل می‌کند.

تفاوت استیل بگیرو نگیر در کاربرد

ورق استیل بگیر در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و به دلیل خواص مغناطیسی به عنوان مثال در صنعت خودروسازی برای ساخت بدنه خودروها و قطعات مختلف مانند شاسی و روکش‌های درب استفاده می‌شود.

صنعت نفت و گاز و ساخت لوله‌ها، تجهیزات حفاری و قطعات دیگر یا  صنعت الکترونیک و الکتریکال و ساخت قطعات الکتروموتورها، ترانسفورماتورها، لنت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی از دیگر کاربردهای مهم ورق استیل بگیر است.

ورق‌های استیل نگیر که خاصیت مغناطیسی ندارند و مقاومت بالاتری در برابر اکسیداسیون و خوردگی از خود نشان می‌دهند در ساخت قطعات و تجهیزات هواپیماها، ماهواره‌ها، ساخت مبدل‌های حرارتی، تنظیم کننده‌ها، مبدل‌های جریان و مخازن شیمیایی و بطورکلی صنعت معدن، نفت و گاز، صنعت دریا، پتروشیمی و زیرساخت‌های برق و سایر وسایل فضاهایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر دما و خوردگی باشد به کار می‌رود.

تفاوت استیل بگیرو نگیر در قیمت

استیل نگیر و بگیر دو نوع فولاد پرکاربرد هستند که قیمت‌های آن در بازار به عوامل مختلفی مانند نوع فولاد، کیفیت، ضخامت و بازار مصرف بستگی دارد. اما به طور کلی استیل بگیر با کیفیت بالاتر و خواص مکانیکی قوی‌تر تولید می‌شود و طبیعی است که قیمت بالاتری نیز داشته باشد.

البته حضور نیکل در ورق های نگیر نیز قیمت این محصول را در برخی موارد نسبت به نوع بگیر افزایش داده است. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات به‌روز، درباره قیمت استیل بگیر و نگیر با فروشندگان محصولات فولادی معتبر مشورت کنید.

پایان

شما در این مطلب با تفاوت های مهم استیل بگیر و نگیر همراه ما بودید. بطور کلی استیل به دلیل سختی، مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری و دوام بالا، از اجزای اصلی در ساخت و تولید ابزار و قطعات صنعتی به شمار می‌رود. فلز استیل در برابر دماهای بالا و پایین مقاوم است که برای برخی صنایع خاص مانند صنعت همگن سازی نیروی اتمی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. به همین دلیل کاربرد استیل شامل انواع ورق های استیل بگیر و نگیر نیز به دلیل خصوصیات منحصر به فرد خود، در صنایع مختلف از جمله ساختمانی، خودروسازی، صنعتی، پزشکی و غذایی بسیار ضروری است و نقش مهمی در توسعه و پیشرفت جوامع دارد.

 

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/396a9e