برگزاری رویدادهای نمایشگاهی زمینهساز توسعه ارتباطات تجاری است
واقعیت اینکه هر مجموعه تجاری که با واحدهای تولیدی، خدماتی و به عبارتی بازار در ارتباط است نیازمند چشمانداز است.
بیش از یک سال و نیم از مدیریت دکتر احمدرضا طحانیان در شرکت نمایشگاه بینالمللی اصفهان میگذرد، او که در کارنامه خود مسئولیتهایی از جمله عضو هیات علمی دانشگاه در دانشکده مهندسی صنایع، رئیس مرکز کنترل ترافیک، ریاست کارگروه ITS حوزه حملونقل و ترافیک، مدیریت شرکت نیکاندیش و مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان را در کارنامه علمی و اجرایی خود دارد، بیش از یکسال است که سکاندار اداره استانداردترین سایت نمایشگاهی کشور با زیرساختهای مناسب شده است. زیرساختهایی که او همچنان به دنبال تکمیل و توسعه آن است. با توجه به فعالیتهای صورت گرفته و همچنین تکمیل برخی کاستیها در سایت نمایشگاه اصفهان به نظر میرسد مدیرعامل نمایشگاه اصفهان همچنان معتقد و متعهد است که بر اساس نیازهای موجود، این مجموعه را به سوی چابکی هرچه بیشتر و تطبیق آن با نیازهای بازار سوق دهد.
در این گفتوگو در نظر داریم از کیفیت اجرایی این تحولات جدید در مدرنترین سایت نمایشگاهی کشور که عمدتاً محل اجتماع مناسب صاحبان کسب و کارها و فعالان اقتصادی بخش خصوصی است، بیشتر باخبر شویم.در نشست خبری که چند ماه قبل برگزار شد درباره برخی از محتوی سند چشمانداز نمایشگاه صحبت کردید؛ لطفاً درباره این سند و اهمیت چشمانداز نمایشگاه اصفهان بیشتر توضیح بدهید.
از دیدگاه ما و با توجه به سند چشماندازی که تهیه شده و در نمایشگاه اصفهان در همان راستا در حال فعالیتها هستیم، نمایشگاه شتاب دهنده، هویتساز و شبکه محور است و با توجه به برگزاری رویدادهای نمایشگاهی سعی کردهایم امکان تحقق یافتن این سه مفهوم اصلی را در هنگام برنامهریزی، اجرا و انجام فرآیندهای توسعه محور فراهم کنیم. در گذشته و به دلیل برخی تعاریف که از هویت نمایشگاه ارائه شده بود، نمایشگاه صرفاً بنگاه اقتصادی تعریف شده بود. در تعریف جدیدی که در برنامه چشمانداز نمایشگاه ارائه کردهایم تمرکز اصلی ما روی ذینفعان است. به عبارتی ما روی مشتریان تمرکز کردیم تا بتوانیم امکان ارائه خدمات بهتر را با توجه به نیازهای آنان در حوزه کسب و کارها فراهم کنیم و یا اینکه موفق شویم به این خواستهها نزدیک شویم و همچنین تمام کوشش ما از برگزاری نمایشگاه رفتن به سوی برگزاری رویدادهای مختلف در کنار یک نمایشگاه است. چرا که برگزاری یک رویداد خوب میتواند در برگیرنده تمام اهداف اجرای نمایشگاه مانند برنامههای جنبی، مانند آموزش و تبادل تجربه، اطلاعرسانی مطلوب از نمایشگاهها و همفکری با صاحبان فکر و کسب و کارها را در خود دارا است. مهمتر آنکه این ارتباطات شکل گرفته به عنوان بستری مهم برای شبکهسازیهای تجاری ادامهدار باشد.
اینگونه که مشخص است سند چشمانداز نمایشگاه برای این مهم تدوین شده که برگزاری رویدادهای نمایشگاهی از ساختاری هدفمند بهره ببرد. آیا دلیل خاصی برای پیادهسازی چنین رویکردی داشتید؟
اینکه بدانیم قرار است طی سالهای آینده به کدام نقطه برسیم و یا هدف ما از حضور در بازار چیست، نیاز هر مجموعه اقتصادی است. باور دارم بدون داشتن سند چشمانداز توسعه محور ناخواسته به سوی انجام برخی کارهای روزمره و عادی میرویم و در نهایت و پس از پایان سال دستاورد مشخص و قابل اعتنایی را نداشتهایم. تدوین سند چشمانداز شرکت با چنین نگرشی انجام شده است. یکی از مهمترین اهداف برنامه چهار ساله این شرکت توسعه برند است تا تصویر بسیار مناسب از نمایشگاه اصفهان در ذهن مخاطب ایجاد کند. در اینجا منظور از نمایشگاه اصفهان تمام کارها و فعالیتهایی هست که قبل از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، در زمان برپایی و پس از پایان یک نمایشگاه انجام میدهیم. این دغدغه همیشه در نمایشگاه اصفهان به صورت خاص و سایر شرکتها وجود داشته که مخاطبان چه تصویری از آن شرکت در ذهن دارند، از این جهت در حال تلاش هستیم تا در گام نخست تصویر سابق را در ذهن مخاطبان بازسازی و در مرحله بعدی تصویر جدید نمایشگاه اصفهان که براساس سند چشمانداز در حال شکلگیری و تعریف است در ذهن مخاطبان و خصوصاً ذینفعان نمایشگاه اصفهان شکل بگیرد.
توسعه شبکهسازی کسب و کارها از دیگر اهداف کلان برنامه ۴ساله شرکت نمایشگاه بینالمللی اصفهان است. با برگزاری نمایشگاهها شبکهسازیهای تجاری به معنای واقعی و قابل لمس آن برای صاحبان کسب و کارها و خصوصاً صاحبان سرمایه انجام میشود. در چنین فرآیندی است که صاحبان کسب و کار موفق به ارتباطات جدید، گفتوگو با متخصصان و فعالان تجاری میشوند، اما در چشمانداز جدید ما به دنبال توسعه این ارتباطات و شبکهسازی هستیم. ارتباطاتی که بسیار ارزشمند هستند و تنها از طریق توسعه شبکهسازی میتوان ظرفیتها و ظرفیتهای آن را به خوبی حفظ و گسترش داد. به باورم خلق ثروت و توسعه از طریق همین شبکهسازیها و حفظ پویایی آن امکانپذیر است. بنابراین این شرکت در نظر دارد در حوزه صادرات علاوه بر نمایش توانمندیها، بین شرکتهای مدیریت صادرات با شرکتهای تولیدی اتصال موثرتری برقرار کند و با شبکهسازی بین آنها به توسعه فرهنگ صادراتی در تولید محصولات ایرانی کمک کند.
صحبتهای شما درباره تحقق یافتن امر توسعه در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی جالب توجه است. اما سؤال دیگری هم مطرح است؛ در ماههای اخیر، شاهد تکمیل بخشهای باقیمانده از فاز اول نمایشگاه اصفهان بودهایم. درباره توسعه فیزیکی نمایشگاه در حال چه اقداماتی هستید؟
فاز اول نمایشگاه اصفهان در سال ۱۳۹۹ و برای استفاده کسب و کارها و مردم به بهرهبرداری رسید، اما بخشهایی از این ساختار کلان دارای کمبودهایی بود که در حال تکمیل آن هستیم. طی یک سال گذشته تا کنون ۲۳۳۰۰ متر خطکشی جهت معابر و پارکینگها انجام شده، تکمیل و آسفالت جادههای بارانداز به میزان ۴۵۰۰ مترمربع انجام گردید، مرکز تجارت و بازاریابی به متراژ ۹۲۰۰ مترمربع باز طراحی شده و باز تعریف کاربریهای آن پایان یافته و مراحل نازک کاری آن شروع شده است و دو سازه کروی از محل برگزاری قبلی به جهت تأمین رفاه حال بازدیدکنندگان و با کاربری خدماترسانی منتقل شد، احداث جاده دسترسی به مخازن با زیرساخت ۹۵۰۰ مترمربع در حال انجام است. پارکینگهای غربی نیز به مساحت ۱۱۴۰۰ مترمربع با ظرفیت ۳۶۰ خودرو زیرسازی انجام شده و آسفالت این بخش هم تکمیل شده است. به دلیل تامین برق در مواقع اضطراری یک عدد دستگاه ژنراتور KVA ۲۴۰۰ خریداری و در شبکه برق نمایشگاه متصل شد. همچنین در انتهای سالن نمایشگاه ۹ اتاق قرار دارد که طی این مدت و پس از هماندیشی درباره کارایی این مکانها برای هر کدام کاربری مشخصی تعریف و براساس همان برنامه تجهیزات مورد نیاز این اتاقها که مربوط به مذاکرات بازرگانها، عقد قراردادهای تجاری مشارکتکنندگان و برگزاری کلاسهای آموزشی است تکمیل گردید.
درحالحاضر نیز به دنبال تکمیل رینگهای دسترسی در نمایشگاه هستیم. نرمافزارهای مختلف برای تسهیل در فرآیندهای اجرایی نیز راهاندازی شدهاند ضمن بازنگری وبسایت در سال ۱۴۰۱ نخستین نمایشگاه فرش دستباف را به صورت مجازی رونمایی و بهرهبرداری کردیم که با استقبال بسیار خوبی همراه شد و بیش از ۴ هزار مراجعهکننده از این نمایشگاه مجازی بازدید کردند. لازم است که این نکته را مطرح کنم که پس از پایان هر عنوان نمایشگاهی تور مجازی آن به همراه اطلاعات تمام مشارکتکنندگان در سایت شرکت منتشر میشود. در طرح توسعه فضای سرپوشیده یک سالن ۷۲۰۰ متری که در واقع یک سالن از هشت سالن فاز دوم است در حال طراحی میباشد که در آینده نزدیک کلنگ زنی آن انجام میشود و ۲ فضای روباز نمایشگاهی نیز در حال آمادهسازی است.
در امسال و با توجه به سند چشمانداز چهارساله و همچنین توسعه فیزیکی که در دست اقدام دارید، چه اهدافی را برای برگزاری نمایشگاهها دنبال میکنید؟
در سال ۱۴۰۲ نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان برگزاری ۴۵ عنوان نمایشگاهی را براساس تقویم برنامهریزی کرده است. نخستین نمایشگاهی که در که در امسال و در فروردینماه برگزار شد، شامل دو نمایشگاه قرآن و عترت و حجاب و عفاف بود. این نمایشگاه به دلیل هماهنگی برای برنامههای جنبی با استقبال بسیار خوب شهروندان، مدیران شهری و استانی و مخاطبان روبهرو شد. همچنین قدیمیترین نمایشگاهی که امسال برگزار خواهد شد، نمایشگاه لوازمخانگی است که بیست و هفتمین دوره برگزاری آن در بهمنماه خواهد بود. بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف، بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی صنعت ساختمان و بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری را نیز به عنوان باسابقههای رویدادهای نمایشگاهی میزبانی خواهیم کرد. در تقویم امسال سعی کردیم براساس نیاز بازار و پس از برگزاری جلسات هماندیشی عنوانهای جدیدی را نیز در تقویم داشته باشیم. در تقویم امسال پنج عنوان جدید نمایشگاهی نیز اضافه شده است که شامل نخستین نمایشگاه تخصصی گلخانه، نهادهها و ادوات باغی، نخستین نمایشگاه نوآوری و فنآوری استان (اینوتک اصفهان)، نخستین نمایشگاه خدمات کسب و کار و فرانچایز و نخستین نمایشگاه انرژیهای نو تجدید پذیر است، قرار دارد. بنابراین و همانطور که خدمت شما عرض کردم نمایشگاه اصفهان در حال تحرکات جدید است که این فعالیتها را میتوانیم هم در سند چشمانداز مشاهده کنیم، همزمان نیز توسعه فیزیکی و تکمیل سایت نمایشگاه را دنبال میکنیم و در کنار این موارد در حال بازبینی عناوین نمایشگاهی و تعریف عنوانهای جدید در تقویم سالیانه نمایشگاه هستیم. مهمتر از این موارد به دنبال آن هستیم و در ده عنوان نمایشگاهی به دنبال برند شدن در سطح منطقه هستیم.
در بخشهای مرتبط با توسعه صادرات و یا برگزاری نمایشگاههای خارجی چه اهدافی را دنبال میکنید؟
باور دارم جهان امروز بر اساس ارتباطات تجاری و کسب ثروت از طریق صادرات شکل گرفته است. در امر صادرات و زمانی که یک محصول و یا خدمات خاص به کشوری دیگر صادر میشود ما تنها با ارسال یک کالا روبهرو نیستم، بلکه مجموعهای از ارتباطات تجاری و توسعه کسب و کارها نیز به موازات این مهم انجام میشود. بنابراین و با توجه به شناختی که از بازارهای تجاری دارم میگویم، امروزه یکی از بهترین راههای گسترش ارتباطات تجاری، صادرات خدمات، کالا و تکنولوژی به کشورهای هدف است. چرا که صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. آمارهای سازمانهای جهانی مرتبط با ارتباطات تجاری و صادرات گواه این ادعاست. کشورهایی که امکان برقرار ساختن ارتباطات تجاری را در بازارهای هدف داشته و جذب منابع مالی را در بازارهای هدف خارجی جستوجو کردهاند، در عمل اثبات کردند که ارتباطات تجاری بیشتر و سودآوری را در بازارهای هدف برقرار ساختند. کسب اطلاعات در مورد نیازها و سلیقه مصرفکنندگان در بازارهای خارجی یکی از مهمترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقای سطح کیفیت صادرات محصولات و خدمات است. بنابراین و با توجه به این مقدمه نمایشگاه اصفهان در امسال پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه صنعت حلال کشور مالزی، فرستادن هیاتهای تجاری به کشور ترکیه، ایتالیا و روسیه را دنبال میکند. برگزار شدن هر کدام از این رویدادهای تجاری و حضور تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع و خدمات به این کشورها بدون شک برای کشورمان حامل دستاوردهای بسیار مطلوب و قابل لمس خواهد بود. لازم به یادآوری است که طی ماههای گذشته نمایشگاه بینالمللی اصفهان در راستای توسعه تجارت و فراهم کردن زمینههای همکاریهای تجاری با همسایگان کشورمان میزبان هیاتهای تجاری از کشور عراق، عمان، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، روسیه و افغانستان بوده است و همچنین هیات مختلفی از تجار ایرانی را به کشورهای روسیه، ایتالیا و.... همراهی نموده است درحالحاضر نمایشگاه حلال مالزی نماینده ایران هستیم که در شهریور ماه انجام شود و بنا است پاویون جمهوری اسلامی ایران توسط نمایشگاه بینالمللی اصفهان برگزار گردد.
سؤالات ما با توجه به پاسخهای کامل شما در حوزه نمایشگاه اصفهان، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، حضور در رویدادهای خارجی و همچنین توسعه فیزیکی سایت نمایشگاه به پایان رسیده است. در پایان این مصاحبه اگر صحبتی داریم به عنوان کلام پایانی بفرمایید.
با اطمینان خاطر و با توجه به شرایطی که در بازارهای اقتصادی شاهد آن هستیم میگویم، میتوان گفت حضور صاحبان کسبوکار در نمایشگاههای تخصصی، بینالمللی و خارجی یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری در دنیای امروز است. جهان امروز برآمده از شبکهسازیهای تجاری و ارتباطات تجاری منسجم است. بنابراین جایگاه نمایشگاه از چنین منظری بسیار با اهمیت است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسبوکار در کنار هم قرار میگیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری را برای صاحبان کسب و کارها محقق کنند. نمایشگاه حقیقت ارتباطات تجاری را به صورت کامل همزمان برای مشارکتکنندگان و بازدیدکنندگان آن رویداد نمایشگاهی به نمایش میگذارد. از همین رو آنچه با عبارت ارتباطات تجاری از سوی کارشناسان اقتصادی، کارخانهدارها، توزیعکنندگان کالا و خدمات و ارائهدهندگان تکنولوژیهای نوین تکرار میگردد به معنای واقعی کلمه در نمایشگاهها نمایان میشود.