تجربه جدید ارزشآفرین برای مشتریان
دومین کنفرانس بینالمللی بازاریابی صنعتی به عنوان بزرگترین رویداد علمی در حوزه بازاریابی صنعتی کشور، با موضوع بازاریابی صنعتی ۵.۰ با مشارکت سازمان مدیریت صنعتی و انجمن علمی بازاریابی ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، این کنفرانس با حضور اندیشمندان ملی و بینالمللی برگزار و این نشست با برگزاری کارگاهها و پنلهای علمی مختلف درباره محور کنفرانس تشکیل شد. در پایان همایش نیز از پیشکسوتان حوزه بازاریابی تقدیر به عمل آمد.
ورود هوشمندسازی به حوزه بازاریابی
ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در دومین کنفرانس بینالمللی بازاریابی صنعتی به سخنرانی با موضوع بازاریابی نسل ۵.۰ پرداخت و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد احمد روستا پدر بازاریابی نوین ایران، دانشگاه نسل ۵.۰ را دانشگاهی انسان ساز و تمدن ساز نامید.کیانی بختیاری درباره تعریف جامعه ۵.۰ اظهارکرد: جامعه ۵.۰ یک جامعه انسانمحور است که از طریق سیستمی که فضای سایبر و فضای فیزیکی را یکپارچه میکند، میان پیشرفتهای اقتصادی و فناورانه و حل مسائل اجتماعی تعادل برقرار میکند.
وی افزود: نسل پنجم صنعت اهداف و گسترهای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و مبتنی بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب آوری است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: بازاریابی ۵.۰ با استفاده از فناوریهای تقلید ازانسان برای ایجاد و برقراری ارتباط و همچنین ارائه و افزایش ارزش برای مشتری تعریف میشود.
وی یادآور شد: بازاریابی ۵.۰ ترسیم آینده بازاریابی از طریق لنز فناوری؛ توسعه فناوری برای بشریت؛ تبیین آینده بازاریابی و فناوری و همچنین تعیین مرز فناوری و انسان و نحوه همکاری میان انسان و ماشین است.
کیانی بختیاری تاکید کرد: بازاریابی ۴.۰ حرکت از بازاریابی سنتی به دیجیتال تعریف میشود و در این حرکت، تمرکز بر افزایش تجربه جدید مشتری، ظهور اینترنت موبایل، رسانههای اجتماعی و تجارت الکترونیک مسیر مشتری را برای خرید تغییر داد و بازاریابان با برقراری ارتباط و ارائه محصولات و خدمات از طریق بازاریابی چندکانالی با این تغییر سازگار شدند.
وی افزود: در واقع بازاریابی ۴.۰ با فعال کردن اهرمهای دیجیتالی متعدد برای جذب کردن، متقاعد کردن و پیشبینی رفتار مصرف کننده، بر تجربه مشتری تمرکز میکند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی اذعان داشت: در بازاریابی ۵.۰، بازاریابی وارد مرحلهای میشود که در آن از فناوریهای پیشرفته در بازاریابی مانند هوش مصنوعی، کلان داده، روباتیک و اینترنت اشیا برای تعمیق بیشتر فعالیتهای بازاریابی، استفاده میشود و در واقع در بازاریابی۵.۰ دو رویکرد قبلی با استفاده از فناوریهای پیشرفته تقلید از انسان، ترکیب میشوند.
وی درباره علت تغییر رویکرد به بازاریابی ۵.۰ گفت: مردم به دلیل مواجهه با جنبههای مختلف منفی و مثبت دیجیتالی شدن در دوراهی انتخاب و استفاده قرار گرفتهاند و کارهای مختلفی که در گذشته امکانپذیر نبود اکنون به دلیل بلوغ فناوری امکانپذیر شده است.
وی ضمن تشریح تهدیدها و فرصتهای بازاریابی دیجیتال، فناوریهای اصلی بازریابی ۵.۰ را شامل هوش مصنوعی، پردازش طبیعی زبان، واقعیت ترکیبی و اینترنت اشیا عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی فناوری سنسورها، فناوری بلاک چین و ابزارهای اتوماسیون رباتیک را از دیگر فناوریهای اصلی بازاریابی ۵.۰ معرفی کرد.
وی گفت: در بازاریابی ۵.۰، پنج مولفه کلیدی در مسیری که مشتریان هنگام خرید و مصرف کالاها و خدمات در دنیای دیجیتال طی میکنند وجود دارد که شامل کسب آگاهی؛ جذب شدن؛ پرسیدن؛ عمل خرید وحامی شدن مشتری است.
کیانی بختیاری با تشریح بازاریابی داده محور و بازاریابی پیشبینیکننده افزود: بازاریابی داده محور؛ ایجاد یک اکوسیستم داده برای هدایت و بهینهسازی تصمیمات بازاریابی است. در بازاریابی پیشبینیکننده با تهیه دادههای ایجاد شده بر اساس سوابق گذشته، اقدامات بازاریابی گذشته، عملکرد تجاری گذشته و... و قابلیتهای یادگیری ماشینی، میتوان پیشبینیهای آینده و نتایج عملکرد شرکت را پیشبینی کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در جمع بندی سخنان خود اظهارکرد: در بازاریابی ۵.۰، همزیستی و همکاری تکنولوژی و انسان، بر پایه تقلید از نگرش، رفتار و ارزشهای انسان مورد توجه قرار میگیرد. فناوریهای نوظهور در پردازش موثر دادهها، استخراج اطلاعات و ایجاد الگوها خوب بر اساس تجارب مشتریان ایفای نقش میکنند.
وی تاکید کرد: بازاریابی نسل ۵ به کمک فناوریهای دیجیتال شرایط را برای بازاریابی چابک از طریق تجزیه و تحلیل در لحظه، درک سریع بازار، اعتبار سنجی محصولات و کمپینهای بازاریابی فراهم میکند.
کیانی بختیاری در پایان تاکید کرد: بازاریابی نسل ۵ به کمک فناوری از طریق ۵ مولفه کلیدی آگاهی رسانی، جذب مشتری، تقویت حس کنجگاوی، کمک به تصمیمگیری مشتری برای خرید و تقویت حس تعلق، وفاداری و حمایت مسیر مشتری را هموار و تجربه جدید ارزشآفرین برای مشتریان ایجاد میکند.
ظرفیتهای بینالمللی برای توسعه تجارت
دیگر سخنران دومین کنفرانس بینالمللی بازاریابی صنعتی، دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل بود و با موضوع ظرفیتهای بینالمللی برای توسعه تجارت در بازارهای بین دو کسبوکار به سخنرانی پرداخت.
محمد خزایی با بیان این نکته که وضعیت دنیا از نظراقتصاد و ظهور بازارهای جدید به شدت در حال تغییر است گفت: دو تحول عظیم در حوزه اقتصاد و حوزه سیاست در دنیا در حال رخ دادن است.
وی وظیفه بازاریابی در وضعیت تحول را شناختن ظرفیتهای جهانی و حضور در پروژههای بینالمللی دانست. دبیر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالملل همچنین بر نیاز بازاریابی به شاخت نظام حقوقی و قرادادهای بینالمللی تاکید کرد و خبر از راهاندازی کمیسیون بازاریابی در اتاق بازرگانی بینالملل داد.
بازاریابی بین دو کسب وکار
دیگر سخنران کلیدی دومین کنفرانس بینالمللی بازاریابی صنعتی، محمد مهدی برادران خلخالی، معاون صنایع عمومی وزارت صمت بود. وی در خصوص بازاریابی بین دو کسب وکار و ارتباط با صنایع کوچک به سخنرانی پرداخت.برادران خلخالی ضمن بیان این مطلب افزود: در فرآیند زنجیره خلق ارزش در صنایع کشور باید مزیتها را تقویت و موانع را برطرف کنیم. معاون صنایع عمومی وزارت صمت، وظیفه دولت را در زنجیره خلق ارزش، اصلاح و تسهیل امور دانست و تاکید کرد دولت در زنجیره خلق ارزش اقتصادی نباید به تصدی گری روی آورد.
وی با بیان این نکته که یک زنجیره خلق ارزش پایدار باید در تمام حلقهها متوازن باشد خاطر نشان کرد: سود زنجیره ارزش باید عادلانه و پایدار باشد و قراردادهای بلند مدت میان شرکتها میتواند به ایجاد این پایداری در زنجیره ارزش کمک کند. برادران خلخالی یادآور شد: در بازاریابی نباید فقط به فروش و منافع کوتاه مدت فکر کرد بلکه باید به این فکر کنیم که مشتری باید در کنار ما حرکت کند و منتفع شود.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت، عدم ایجاد رانت، عدم ایجاد انحصار و دارا بودن نگاه مسئولیت اجتماعی را برای تولیدکنندگان بزرگ ضروری دانست و گفت: برای رسیدن به نظام اقتصادی پایدار باید از نگاههای دفعی برحذر باشیم و به سمت تکمیل زنجیره خلق ارزش حرکت کنیم.
سخن پایانی
در پایان این همایش از پیشکسوتان حوزه بازاریابی تقدیر شد. زهره دهدشتی مولف کتاب تحقیقات بازاریابی که نام او به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار بر مدیریت ثبت شده است با رونمایی از سردیس، تجلیل شد.در این کنفرانس علمی بینالمللی پروفسور فیلیپ کاتلر پدر بازاریابی مدرن در خصوص محصول، مکان، نرخ و تبلیغات برای برندسازی مدرن به صورت ویدئویی به سخنرانی پرداخت. علاوه بر این، کارگاهها و پنلهای علمی مختلفی در خصوص موضوع و محورهای کنفرانس تشکیل شد.