-

انواع سیستم تهویه مطبوع

تهویه مطبوع در واقع انجام عملیاتی بر روی هوا است، به طوری که شرایط هوای محل مورد نظر شما برای کار کردن، زیستن و..به حد مطلوب، راحت و استاندارد برسد. سیستم تهویه مطبوع با روش‌های خاصی به طور اتوماتیک سبب می‌شود که شرایط هوا ثابت مانده و تغییر نکند.

در گذشته برای سرمایش یا گرمایش هوا در فصول گرم و سرد سال از تجهیزاتی مانند بخاری­های نفتی یا پنکه استفاده می­شد. اما امروزه با تغییرات آب و هوای کره زمین این تجهیزات ساده کافی نیستند. راه­حلی که در دنیای مدرن برای تمام این مشکلات ارائه شده، سیستم تهویه مطبوع هوا است. در این مقاله به بررسی انواع چیلرها و هیت پمپ‌ها برای تهویه مطبوع هوا می‌پردازیم.

انواع چیلر

چیلر اسکرو آب خنک

یکی از پرمتقاضی‌ترین محصولات سیستم تهویه هوا، چیلر اسکرو آب خنک است. از ویژگی‌های آن می ‎‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش عملکرد و کارایی سیستم تهویه مطبوع

2. کاهش هزینه‌های مصرفی سیستم

3. دارای یاتاقان‌هایی آلمانی

4. طول عمر بالا

5. دارای کمپرسورهای دو قلو

6. افزایش سرعت کارکرد مداوم چیلر

7. قابل استفاده برای کار با تناژ تبرید بالا



چیلر اسکرال ظرفیت بالا

چیلر اسکرال‌ها به طور معمول بیشتر در تناژهای کم و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد این نوع چیلرها بر پایه سیکل تبرید تراکمی است. کندانسور این چیلر اسکرال‌ها دو نوع آبی و هوایی است.

چیلر اسکرال آب خنک

چیلر تراکمی آب خنک با استفاده از انرژی الکتریکی و انرژی گرمایی سبب به وجود آمدن سرما و برودت می‌شود. عملکرد این چیلرها به پایه سیکل تبرید تراکمی است.

قسمت‌های اصلی کمپرسور اسکرال آب خنک چیست؟

1. موتور محرک الکتریکی

2. کندانسور

3. اواپراتور

4. شیر انبساط الکترونیکی

5. مبرد

چیلر اسکرال هوا خنک

عمل‌های مکش، تراکم و تخلیه بر عهده دو مارپیچ حلزونی کمپرسور اسکرال است. کمپرسورهایی که در چیلر هوا خنک مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نوع Bitzer و یا Danfoss هستند. یکی از بهترین برندهای چیلر در ایران برند میدیا (مدیا) است.

چیلر سانتریفیوژ

چیلرهای سانتریفیوژ یاتاقان‌های مغناطیسی‌ای دارند که می‌تواند درگیری بین قطعات کمپرسورها را بدون اینکه به اختلاط روغن با مبرد احتیاج باشد، از بین برد. همچنین راندن و عملکرد این چیلرها به نسبت دیگر چیلرها بیشتر است. از این نوع چیلرها برای خنک سازی مراکز بزرگ و صنایع استفاده می‌شود.

چیلر صنعتی

به طور معمول از چیلر صنعتی در صنایع بیشتر استفاده شده و بنا به شرایط مورد نیاز می‌توانید از نوع آب خنک یا هوا خنک آن استفاده کنید.

مینی چیلر

مینی چیلرها به طور معمول ظرفیت کمتر و محدودتری به نسب دیگر چیلرها دارند. با استفاده از این وسیله می‌توانید آب سرد را که اصلی‌ترین استفاده آن، سرمایش ساختمان‌های مسکونی است، تولید کنید.

هیت پمپ چیست؟

پمپ حرارتی یا هیت پمپ گرما را پمپ می‌کند. هیت پمپ که سیستم خنک کننده‌ای در تابستان و سیستم گرم کننده‌ای در زمستان بوده و عملکرد آن به وسیله یک شیر در فرایند معکوس کردن سیکل است. در حال حاضر از هیت پمپ‌ها در سراسر دنیا استفاده شده و همچنین انواع متفاوت آن در ایران طراحی و تولید می‌شود. اما در زمستان به علت زیر بار رفتن کمپرسور، افزایش هزینه برق و وجود منابع انبوه گاز در ایران، استفاده از هیت پمپ‌ها زیاد به صرفه نمی‌باشد.

پمپ حرارتی چگونه کار می کند؟

به طور معمول گرما از جسم با دمای بالاتر به جسمی که دمای پایین‌تری دارد، منتقل می‌شود. عملکرد هیت پمپ‌ها هم بر همین اصل بوده و گرما را در مجاورت محسطی که دما و فشار پایین‌تری دارد، قرار می‌دهند تا گرما از محیطی که دمای بالاتری دارد به آن به صورت طبیعی منتقل شود.

- حالت سرمایش هیت پمپ‌ها:

بعد از اینکه مبرد به کمپرسور هیت پمپ‌ وارد شد، فشرده می‌شود. این فشرده سازی سبب می‌شود که دمای مبرد افزایش یابد. سپس مبرد به کندانسور انتقال می‌یابد. کندانسور در محیط بیرون قرار داشته و گرما را به وسیله هوای محیط بیرون که البته از دمای مبرد فشرده شده، خنک‌تر است، از مبرد خارج می‌کند. در این مرحله حالت فیزیکی مبرد که گاز است به حالت فیزیکی مایع تغییر فاز می‌دهد. در این مرحله مبرد فشرده شده به شیر انبساط وارد شده و فشار آن به شدت افت می‌کند. این کاهش فشار، دمای مبرد را هم کاهش داده و همچنین دیگر گرمای محیط را می‌تواند جذب کند. این جذب گرما به وسیله مبرد در اواپراتور صورت می‌گیرد. بعد از جذب گرما توسط مبرد، گرما تبخیر شده و به حالت فیزیکی گاز با فشاری پایین در می‌آید. همچنین بعد از این مرحله گرما به کمپرسور برگردانده می‌شود تا تکرار این فرآیند صورت بگیرد.

۲ - حالت گرمایش هیت پمپ‌ها

در حالت گرمایش هیت پمپ نیز همان سیکل سرمایش تکرار می‌شود با این تفاوت که جهت جریان مبرد به وسیله شیر معکوس تغییر می‌کند. در این مرحله یونیت بیرونی هیت پمپ به اواپراتور تبدیل می‌شود تا گرما به وسیله مبرد در آن جذب شود. همچنین در این مرحله مبرد نیز حالت فیزیکی گاز با فشار پایین دارد. سپس با وارد شدن مبرد به کمپرسور فشار و دمای آن افزایش می‌یابد.

بعد از ورود مبرد به یونیت داخلی یا همان کندانسور، هوای داخل که سرد هم است، از روی کویل‌های کندانسور که مبرد گرم در آن جریان داشته است، دمای هوا افزایش یافته و مبرد خنک می‌شود. بعد از اینکه مبرد به شیر انبساط وارد می‌شود، فشار آن کاهش پیدا کرده و در نهایت به مایع خنک تبدیل می‌شود. سپس مبرد به اواپراتور که همان یونیت خارجی است، وارد می‌شود تا این فرایندها دوباره تکرار شود.

اجزای اصلی تشکیل دهنده هیت پمپ‌ها چیست؟

-یونیت خارجی:

یونیت خارجی از یک فن و یک کویل تشکیل شده است. کویل در فصل تابستان، نقش کندانسور را داشته و در فصل زمستان، نقش اواپراتور را دارد. همچنین فن برای اینکه از هوای بیرون عبور کند، از روی کویل می‌گذرد.

-یونیت داخلی:

هواساز داخلی یا همان یونیت داخلی به طور کلی از یک کویل و یک فن تشکیل شده است. کویل در فصل تابستان نقش اواپراتور و در زمستان نقش کندانسور را در هیت پمپ‌ها ایفا می‌کند. همچنین فن هم نقش توزیع و پخش هوای گرم و سرد در محیط بیرون را ایفا می‌کند.

اجزای داخلی یونیت‌ها چیست؟

  • مبرد : مبرد، ماده‌ای است که وظیفه آن جذب یا دفع کردن گرما را دارد. همچنین مبرد در کل سیکل فرایند در گردش می‌باشد.
  • کمپرسور: کمپرسور قطعه‌ای در یونیت هیت پمپ است که فشرده سازی مبرد را انجام داده و همچنین علاوه بر آن، مبرد را در کل سیکل فرآیند به گردش در می‌آورد.
  • شیر معکوس: شیر معکوس شیری است که وظیفه معکوس سازی جریان مبرد را به عهده داشته و همچنین به سیستم اجازه کار کردن در جهت مخالف را می‌دهد.
  • شیر انبساط : شیر انبساط میزان مبرد عبوری را تعیین می‌کند. که این کار سبب کاهش فشار سریع در مبرد می‌شود.

از انواع هیت پمپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پمپ حرارتی استخر
  • پمپ حرارتی تجاری

خرید چیلر از توسعه تدبیر و تلاش ماندگار

شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار ( TTM ) یکی از معتبرترین شرکت های ایران در زمینه سیستم های تهویه مطبوع مانند چیلر، هیت پمپ و روفتاپ پکیج می باشد. برای خرید هیت پمپ، روفتاپ پکیج و یا چیلر به سایت ttmenterprise.com بروید یا با شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار ( TTM ) تماس بگیرید تا کارشناسان این شرکت شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*