طراحی خودروهای جدید، گام بعدی طرح تحول
دولت سیزدهم با تاکید بر تحول و ساماندهی صنعت خودرو بازدیدهای زیادی از خط تولید محصولات دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین بازدید خود از دو شرکت ایرانخودرو و سایپا برای پیگیری تحقق اهداف فرمان ۸ مادهای رئیسجمهوری در روند اصلاح عملکرد خودروسازان گفت: خوشبختانه نقشه راه طراحیشده برای صنعت خودرو کشور در بازه زمانی دو ساله، تاکنون پیشرفت خوب و قابلملاحظهای داشته و اهداف آمار تولید در این برنامه بهطور کامل محقق شده است و از این پس بهدنبال ایجاد تغییر در محصولات و طراحی خودروهای جدید هستیم.
سیدرضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشارکت خودروسازان و قطعهسازان گفت: صنعت خودرو بهعنوان یکی از صنایع بزرگ کشور با مسائل خاصی روبهرو است و بر همین اساس، برنامه دو سالهای با مشارکت خودروسازان و قطعهسازان در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده تا موارد و موضوعات این صنعت یکییکی حل شود.
تولید مستقیم خودروسازان
بهگزارش ایدرونیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از محورهای مهم این برنامه موضوع افزایش آمار تولید است که بهطور تقریبی مشکلات آن حل شده است.
سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان داشتیم و تولید مستقیم تولیدات دو شرکت بزرگ خودروسازی حدود ۱۸ درصد بود، یعنی فقط ۱۸ درصد خودروها بهصورت کامل از خط تولید خارج و به بازار عرضه میشدند و این مسئله مشکلساز شده بود، اما اکنون خوشبختانه در شرکت ایرانخودرو آمار تولید مستقیم به ۱۰۰ درصد رسیده و این رقم در شرکت سایپا بین ۹۵ تا ۹۶ درصد است که نسبت به سال گذشته، عملکرد خوبی بهشمار میرود.
مقابله جدی با قطعات قاچاق
فاطمیامین عنوان کرد: اقدامات دیگری نیز درباره صنعت خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال میشود که از جمله آنها میتوان به مقابله با عرضه اقلام تقلبی و قاچاق لوازم یدکی خودرو در کشور اشاره کرد که حدود ۳۰ درصد بازار را شامل میشود. بهعنوان مثال، کمکفنرهای دستدوم پس از تغییر ظاهر دوباره به بازار عرضه میشدند که به سبب حادثهساز بودن برای این صنعت چالش ایجاد میکردند.
وی تصریح کرد: در قالب برنامه طراحیشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، محورهایی همچون تنوع محصولات، ارتقای کیفیت، اصلاح ساختار مالی و مدیریت و... موردتوجه قرار گرفته و از خودروسازان خواستهشده مطابق این برنامه حرکت کنند.
افزایش تولید
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: خوشبختانه نقشه راه دو ساله طراحی شده درباره صنعت خودرو تاکنون پیشرفت خوبی داشته و اهداف آمار تولید در این برنامه محقق شده است و از این پس دنبال ایجاد تغییر در محصولات و طراحی محصولات جدید هستیم؛ به هر حال نواقصی در بازار خودرو وجود دارد و محصولات باکیفیت چون تارا و شاهین در بازه قیمتی بالا هستند و باید تمرکز این شرکتها به افزایش تولید خودروهای باکیفیت بالا و باقیمت پایین و اقتصادیتر باشد.
طرح جوانی جمعیت و سهمیه خودرو
فاطمیامین درباره تحقق سهمیه تعیینشده برای طرح جوانی جمعیت نیز توضیح داد: این طرح بهعنوان یک قانون مصوب باید به طور حتم از سوی دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور عملیاتی شود.
وی اضافه کرد: صنعت خودرو ایران به لحاظ ظرفیتهای نیروی انسانی و زیرساختهای نصب شده، شرایط مناسبی دارد، بازدیدی از یکی از خودروسازان بخش خصوصی داشتیم که این شرکت برنامه تولید ۲۰ هزار خودرو دارد و براساس برنامه تعریفشده دنبال دستیابی به آمار تولید ۳۰۰ هزار خودرو تا سال ۱۴۰۴ است و محصولات باکیفیت و خوبی نیز تولید میکند.
رشد قابلتوجه صنعت خودرو
فاطمیامین ادامه داد: صنعت خودرو هر چند مسائل و چالشهای زیادی دارد و باید به مردم و مشتریان در مواردی حق بدهیم که ابراز گلایه و نارضایتی کنند، اما بهطور قطع این صنعت قابل احیا و اصلاح است. هر چند وضعیت حاضر این صنعت قابل دفاع نیست اما نسبت به حدود ۶ ماه گذشته، رشد قابلتوجهی داشته و مسائل صنعت خودرو یکبهیک در حال رفعشدن است.
تولید خودروهای باکیفیت
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اکنون اولویت صنعت خودرو افزایش آمار تولید است، زیرا با افزایش تولید، گردش مالی دو شرکت محقق شده، هزینههای تولید و قیمت تمامشده کاهش مییابد و کیفیت قطعات و محصولات نهایی افزایش خواهد یافت. اولویت بعدی نیز تغییر محصولات است که بخشی از این موضوع به پلتفرمهای قدیمی از جمله پژو ۴۰۵، سمند، تیبا و برمیگردد و با توجه به توضیحات مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی قابلاصلاح نیست و باید به این منظور ترکیب تولیدات تغییر کند و در این رابطه افزایش تولید محصول تارا امسال در ایرانخودرو موردنظر است و سایپا هم برنامه تولید ۸۰ هزارتایی محصول شاهین را در برنامه دارد که به تعبیری تغییر ریل به سمت خودروهای باکیفیت بهشمار میآید.
تصمیم سازمان استاندارد
فاطمیامین همچنین در پاسخ به این پرسش که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که اعتبار و کیفیت خودروهای تیبا و سمند الایکس را تایید نمیکند و باید این دو خودرو از خط تولید خارج شوند، گفت: سازمان استاندارد مرجع رسمی ارزیابی کیفیت است و بهطور قطع از این سازمان پشتیبانی میکنیم و تصمیمات آنها لحاظ میشود و تمام تولیدکنندگان موظفند ضوابط سازمان استاندارد را درباره کیفیت رعایت کنند.
وی با بیان اینکه یک بخش از ضعف کیفیت خودرو بهدلیل خودروهای ناقص و کف پارکینگ بود، تصریح کرد: مدیران ایرانخودرو متعهد شدهاند از ابتدای خرداد امسال در این خودروسازی خودروی ناقص تولید نشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سکوهای (پلتفرمهای) خودروهایی مانند سمند، تیبا و همچنین پژو ۴۰۵ قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری تولید آنها میگذرد، بنابراین، این خودروها کیفیت مطلوبی نداشتند و بهطور حتم در مقابل خروج خودروهای بیکیفیت مانند سمند، تیبا و پژو ۴۰۵ از خط تولید، تولید خودروهای باکیفیتی مانند تارا افزایش مییابد.
فاطمیامین بیان کرد: سال گذشته ۹ هزار خودرو تارا تولید شد و برنامه برای تولید امسال این خودرو ۷۵ هزار دستگاه است. در گروه سایپا نیز آمار تولید شاهین برای سال گذشته ۲۰ هزار خودرو بود که امسال برای تولید بیش از ۸۰ هزار دستگاه از این خودرو، برنامهریزی و اقدام شده است.
گفتنی است رئیسجمهوری پس از بازدید از دو کارخانه خودروسازی ایرانخودرو و سایپا، در ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، فرمانی ۸ مادهای در حوزه خودرو صادر کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از آن دو بازدید از این دو کارخانه در تاریخهای ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، برای پیگیری اجرایی شدن دستورهای رئیسجمهوری انجام داد که در پی آنها در چند ماه اخیر شرایط بحرانی صنعت خودرو بهویژه در بخش خودروهای ناقص موجود در پارکینگها و همچنین معوقات خودروسازان، مدیریت شده و به شرایط بسیار بهتری رسید.
تیراژ تولید نیز در دو خودروساز بزرگ کشور به هدفگذاری انجامشده بسیار نزدیک شد. همچنین سومین بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از شرکتهای بزرگ خودروسازی کشور در خرداد انجام شد تا روند اصلاح عملکرد خودروسازان بزرگ کشور بار دیگر موردبررسی قرار گرفته و فعالیتها رصد شود.
اکنون روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو کامل و بدون کسری بهصورت پایدار تولید میشود و برای افزایش روزانه تولید به ۲ هزار و ۹۰۰ خودرو برنامهریزی شده است.