-

پشت پرده جاماندن کروز ایران از جام جهانی

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی از منتفی شدن حرکت شناورهای ایرانی به سمت قطر خبر داد که ۱۹ آبان در جریان سفر به استان هرمزگان، از کشتی «سانی» که باعنوان کروز ایران قرار بود بخشی از جابه‌جایی و اقامت مسافران را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برعهده داشته باشد، بازدید کرد.

شناور بزرگ ایران طبق وعده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بود از هفته آینده جابه ‌ جایی مسافران جام جهانی را در مسیر قطر- ایران آغاز کند اما به ‌ گفته ضرغامی امکان پهلوگیری این شناور در بنادر قطر برای میزبانی مسابقات جام ‌ جهانی ۲۰۲۲ منتفی شده است. با منتفی شدن ورود «سانی»، کشتی کروز ایران به ساحل دوحه برای انتقال مسافران جام جهانی فوتبال، آخرین امیدها برای رونق گردشگری فرامرزی ایران از دست رفت. صمت در این گزارش به پشت پرده جاماندن کروز ایران از جام جهانی پرداخته است.

«سانی» سوخت یارانه ای می گیرد

عزت ‌ الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی از منتفی شدن حرکت شناورهای ایرانی به سمت قطر خبر داد که ۱۹ آبان در جریان سفر به استان هرمزگان، از کشتی «سانی» که باعنوان کروز ایران قرار بود بخشی از جابه ‌ جایی و اقامت مسافران را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برعهده داشته باشد، بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از کشتی تفریحی سانی گفت: با اعلام دولت قطر، امکان پهلوگیری کشتی سانی و شناورهای مسافربری ایرانی در بنادر قطر برای میزبانی مسابقات جام ‌ جهانی ۲۰۲۲ منتفی شد. وی تاکید کرد: طرف قطری مشکل جدی اقامت دارد و تنها تعداد محدودی از کشتی ‌ های بسیار بزرگ که به ‌ نوعی هتل هستند، در آنجا پهلو می ‌ گیرند و مشکل اقامتی تماشاگران را برطرف می ‌ کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: در ۲ هفته اخیر باوجود هماهنگی ‌ های قبلی انجام شده، دولت قطر اعلام کرد نمی ‌ تواند در این حوزه همکاری کند.

ضرغامی ادامه داد: در طول یک سال گذشته موانع رشد گردشگری دریایی موردبررسی قرار گرفت، همچنین سرمایه ‌ گذاری ‌ های خوبی انجام شده که یکی از آنها اورهال (تعمیرات اساسی) کشتی ‌ ها، ساخت کشتی ‌ ها و شناورها بوده است. دانش فنی که در اینجا شاهد آن هستیم، بسیار ارزشمند است.

حل مشکل سوخت شناورهای گردشگری

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه این کشتی برای خدمت دادن به گردشگران آماده شده، افزود: یکی از مشکلات شناورهای گردشگری نرخ بالای سوخت بود که باعث می ‌ شد بخش گردشگری دریایی چندان مورداستقبال فعالان بخش خصوصی نباشد. این مشکل با دستور رئیس ‌ جمهوری و مصوبه هیات دولت برطرف و سوخت شناورهای تفریحی یارانه ‌ ای شد.

وی با اشاره به اینکه کاری که ما در این حوزه انجام دادیم ربطی به جام جهانی قطر ندارد و توسعه طرح ‌ ها در حوزه گردشگری دریایی با قوت ادامه می ‌ یابد، افزود: امکانات جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفرهای دریایی به قطر آماده است و از این ظرفیت نه ‌ تنها برای قطر بلکه برای سایر کشورها و حتی جزایر داخل و خارج از منطقه استفاده خواهد شد. وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: این ظرفیت روزبه ‌ روز تکمیل ‌ تر می ‌ شود و با بسته ‌ های گردشگری خوبی که خواهیم داشت و همچنین با به ‌ صرفه بودن آنها برای کسانی که قصد سرمایه ‌ گذاری دارند، امیدواریم شاهد تحولات خوبی در حوزه گردشگری دریایی باشیم.

ضرغامی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد خروج کشتی سانی از ایزوایکو برای استفاده گردشگران خواهیم بود، خاطرنشان کرد: تفاوت نرخ سوخت یارانه ‌ ای با سوخت بدون یارانه بسیار بالاست و اکنون فعالیت با شناورهای تفریحی به لحاظ اقتصادی به ‌ صرفه است و می ‌ توان برنامه ‌ های مختلف برای گردشگران دریایی داشت.

پیش از این، مهدی فرمهینی فراهانی، سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع داده بود که قطر، بندر دوحه را به یکسری از کشتی ‌ های کروز اختصاص داده که قرار است در این بندر پهلو بگیرند. همچنین پیش ‌ بینی کردند حدود ۱۲ هزار تخت در این کشتی ‌ ها قرار دهند تا مسافرانی که تماشاگر بازی ‌ ها هستند بتوانند در این هتل ‌ های دریایی پذیرش شوند. قرار بود کشتی ‌ های ما به بنادر «الرویس» و «الحمد» بروند که به ‌ علت بعد مسافتی که تا بندر دوحه دارند (الرویس حدود ۱۵۰ کیلومتر و حمد حدود ۲۵ کیلومتر تا محل برگزاری مسابقه) در نهایت قطر اعلام کرد اگر بخواهد کشتی ‌ های ایرانی را در این بنادر پهلو دهد، نمی ‌ تواند وسیله نقلیه ‌ ای برای انتقال مسافران به دوحه فراهم کند.

بوشهر از لیست شهرهای پروازی به قطر جا ماند

خورشید گزدرازی، نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با اشاره به تلاش ‌ هایی که برای برقراری خط کشتیرانی بوشهر به قطر به ‌ منظور استفاده از موقعیت جام ‌ جهانی انجام شده اظهار کرد: باوجود اقدامات و رایزنی ‌ های صورت گرفته، خبری از کشتی کروز برای انتقال مسافر از بوشهر به قطر نیست.

به گزارش سایت خبری تحلیل بازار، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر ضمن بیان این مطلب افزود: بوشهر موقعیت جغرافیایی ممتازی برای مبادلات تجاری و بازرگانی و گردشگری با قطر دارد، اما زیرساخت ‌ ها فراهم نیست و به همین دلیل به اهداف تعیین ‌ شده نرسیدیم.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قطر یادآور شد: سوخت کشتی کروز تامین نشده و عملا هیچ عایدی از جام جهانی قطر نصیب بوشهر نمی ‌ شود.

گزدرازی اضافه کرد: توسعه گردشگری نیازمند وجود زیرساخت و همچنین تامین ملزوماتی است. بنادر استان بوشهر دارای ظرفیت لازم هستند اما زیرساخت کافی نداریم و ملزومات و امکانات نیز ناقص است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر خاطرنشان کرد: باوجود مشکلاتی که داشتیم، صادرات به قطر با شتاب خوبی در حال انجام است و حجم و ارزش کالاهای صادراتی بیشتر شده، اما انتظار بسیار بیشتری داشتیم که محقق نشده است.

وی گفت: در ماه ‌ های قبل حدود ۵۰ کانتینر کالا از بوشهر به قطر صادر می ‌ شد که اکنون به ۶۰ تا ۷۰ کانتینر رسیده، در حالی که انتظار افزایش چشمگیر صادرات را داشتیم.

گزدرازی درباره جا ماندن بوشهر از لیست شهرهای پروازی به قطر نیز تصریح کرد: سازمان هواپیمایی در این زمینه تصمیم ‌ گیری کرده و بندر بوشهر جزو شهرهای دارای پرواز جام جهانی نیست و تهران و شیراز و لار و گراش در لیست شهرهای پروازی به قطر قرار دارند.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: با پیگیری مدیر کل گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر، صنایع دستی و برخی محصولات استان از جمله خرما در نمایشگاه دهکده کتارا در قطر به نمایش درمی ‌ آید که در بازاریابی و ارزآوری بسیار موثر است. گزدرازی تاکید کرد: باوجود تبلیغات صورت گرفته، شاید تنها عایدی مهم استان بوشهر از جام جهانی قطر، شرکت در همین نمایشگاه صنایع دستی و محصولات کشاورزی باشد.

سخن پایانی

با آنکه مسئولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان بنادر گفته ‌ اند تجهیز امکانات برای جابه ‌ جایی مسافران جام جهانی از راه آبی از ابتدای امسال آغاز شده و مذاکراتی هم در این راستا با طرف قطری صورت گرفته بود، پیگیری ‌ ها از معاونت گردشگری و بخش ‌ هایی که پیگیر حضور شناورهای ایرانی در جام جهانی قطر بودند، حاکی از این است که تاخیر در آماده ‌ سازی شناورهای مسافربری و مشکلاتی که بر سر راه تامین سوخت یارانه ‌ ای وجود دارد و همچنین برخی ناهماهنگی ‌ ها، در کنار محدودیت ‌ های ایجادشده ازسوی قطر، منجر به از دست رفتن زمان و فرصت بهره ‌ برداری از جام جهانی ۲۰۲۲ برای ایران شده است. هدف ایران در استفاده از کشتی ‌ های مسافربری، ضمن برقراری ارتباط دریایی بین دو کشور، ایجاد شرایطی برای سفر ارزان ‌ تر در جام جهانی قطر بود که لقب گران ‌ ترین جام جهانی فوتبال را گرفته است. پیگیری ‌ ها بیانگر آن است که سانی همچنان با مشکل تامین سوخت یارانه ‌ ای مواجه است و مذاکرات با وزارت نفت در این ‌ باره ادامه دارد. پیش از این نیز اعلام شده بود یکی از چالش ‌ های شناور سانی برای رسیدن به جام جهانی، تامین سوخت یارانه ‌ ای است که پیش ‌ بینی شده بود با سفر ضرغامی به هرمزگان، این مشکل برای جام جهانی ۲۰۲۲ برطرف شود اما در نهایت اعلام شد حرکت این شناور به سمت قطر برای جام جهانی منتفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*