یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 20273
تاریخ انتشار: 1401/08/10 08:51

فرش های خود را با پودر ماشین بشوییم؟

اگر میخواهید خودتان فرش هایتان را بشویید، در کنار شامپو فرش، پودر دستی، کلر، آب ژاول و مواردی از این قبیل، "پودر ماشین" یکی از موادی است که برای شستشوی فرش به کار می‌رود.

اگر میخواهید خودتان فرش هایتان را بشویید، در کنار شامپو فرش، پودر دستی، کلر، آب ژاول و مواردی از این قبیل، "پودر ماشین" یکی از موادی است که برای شستشوی فرش به کار می‌رود.

 

اگر تمایل دارید فرش خود را بشویید، پیش از هر چیز لازم است که شوینده های مناسب را تهیه نمایید. نوع شوینده نقش پررنگی در نتیجه نهایی شستشو خواهد داشت. بنابراین لازم است که در انتخاب آن دقت لازم را به عمل آورید. در کنار شامپو فرش، پودر دستی، کلر، آب ژاول و مواردی از این قبیل، "پودر ماشین" یکی از موادی است که برای شستشوی فرش به کار می‌رود.

شستن فرش با پودر ماشین امکان پذیر است؟

بسیار می بینیم که افرادی که در خانه اقدام به شستشوی فرش می کنند، از پودر ماشین استفاده می کنند. اما آیا این کار برای سلامت فرش مفید است؟ پودر ماشین بر خلاف پودرهای دستی و سایر شوینده های ذکر شده، خاصیت قلیایی بالاتری دارد. ورود حجم قابل توجهی از ماده قلیایی با درصد بالا، سبب می شود که الیاف فرش پس از شستشو به شدت خشک و شکننده شود. حتی اگر آب کشی را با وسواس بیش از حد انجام دهید، این ماده اثر سوء خود را خواهد گذاشت. بنابراین به هیچ عنوان نباید به تنهایی از پودر ماشین برای شستشوی فرش ها استفاده کنیم.

 

شستشوی فرش با پودر ماشین به تنهایی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در صورتی که می خواهید از پودر ماشین استفاده کنید، آن را به صورت ترکیبی با شوینده های دیگر به کار ببرید. ساخت ترکیبی از پودر ماشین، شامپو فرش و کلر می تواند گزینه مناسبی باشد. کلر و شامپو فرش خاصیت قلیایی پودر ماشین را خنثی می کنند و از خشکی بیش از حد فرش جلوگیری می کند.

پودر ماشین برای چه نوع فرش های مناسب است؟

برخی افراد ادعا می کنند که پودر ماشین برای شستشوی فرش های خیلی کثیف مناسب است. زیرا قدرت پاک کنندگی بالایی دارد. البته این حرف درست است و پودر ماشین قابلیت بالایی در تمیز کردن آلودگی ها دارد. اما معایب آن بیشتر از مزایای آن است. به طور کلی بهتر است به جای پودر ماشین از پودر دستی یا حتی پودر صابون استفاده کنید.

شامپو فرش های متنوعی در بازار موجود هستند که قابلیت پاک کنندگی بالایی دارند. این شامپو ها در شستشوی فرش های بسیار آلوده جایگزین مناسبی برای پودر ماشین به شمار می روند. اما اگر به هر طریقی می خواهید اثری از پودر ماشین در ترکیب شستشو وجود داشته باشد، درصد کمی از آن را با شامپو فرش، آب و کلر ترکیب نمایید. می توانید درصد شامپو فرش را افزایش دهید تا خاصیت نرم کنندگی آن، اثر پودر ماشین را تعدیل کند.

برای فرش های ماشینی، پس از خاک گیری، فرش را روی یک سطح شیب دار قرار دهید. آن را خیس کنید و مخلوط مواد شوینده را روی آن بریزید. سپس با پارو اقدام به شستشو و در نهایت آب کشی فرش کنید. اگر از مواد قلیایی استفاده می کنید، بهتر است در نهایت از محلول اسید استیک روی فرش استفاده کنید تا آن را خنثی کند.

اگر فرشی که قصد شستشوی آن را دارید، از نوع دستباف است، بهتر است ریسک شستشوی آن در منزل را نکنید. فرش های دستباف نسبت به فرش های ماشینی هم حساس تر هستند و هم سنگین تر. شستشوی این فرش ها با پودر ماشین، می تواند به زرد شدن، رنگ قاطی کردن و خشکی بیانجامد. به علاوه آب کشی کامل این فرش ها به دلیل وزن بالاتر آن ها کار بسیار دشواری است. در نتیجه ممکن است مواد شوینده به طور کامل از فرش زدوده نشوند.

مواد قلیایی برای الیاف فرش مضر هستند. بنابراین باقی ماندن اثر پودر ماشین روی فرش می تواند به پوسیدگی زودرس آن منجر شود. در ضمن در دماهای بالاتر واکنش قلیا و پشم سرعت و شدت بیشتری پیدا می کند. به همین دلیل است که کنترل عوامل محیطی در شستشوی فرش از ضروریات است. کنترل تمامی این موارد در خانه، کاری بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است. بنابراین بهتر است شستشوی  فرش را به قالیشویی های معتبر بسپارید.

در قالیشویی افرا کلیه فرایند های غبارگیری، شستشو و خشک کردن فرش با دستگاه های تمام مکانیزه صورت میگیرد. کادر مجرب افرا با بازرسی دقیق جنس فرش و میزان آلودگی آن، درصد و ترکیب مواد شوینده را انتخاب می کنند. استفاده از مواد درجه یک برای شستشوی فرش سبب می شود که تمامی آلودگی ها و لکه ها از فرش پاک شوند و در ضمن هیچ گونه آسیبی هم به الیاف فرش وارد نشود. کنترل میزان PH مواد شوینده، ضدعفونی کردن دائم محیط شستشو و همچنین کنترل دائم ویژگی های محیطی از ویژگی های مثبت قالیشویی افرا به شمار می روند. به علاوه، در قالیشویی افرا پس از خشک کردن فرش ها تمامی آن ها از نظر نیاز به لکه گیری و رفو مورد بررسی قرار میگیرند. در نهایت فرشی کاملا تمیز و سالم به مشتریان عزیز تحویل داده می شوند.

معایب شستشوی فرش با پودر ماشین

  • زرد شدن فرش
  • خشکی سطح فرش
  • پوسیدگی الیاف فرش در دراز مدت
  • کاهش شید رنگی الیاف فرش

نتیجه گیری: شستشوی فرش با پودر ماشین موجب خشکی میشود، در این صورت توصیه میشود با شامپو فرش هم ترکیب شود از این رو توصیه میگردد که در صورت نیاز از خدمات قالیشویی استفاده کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36ero7