یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 14249
تاریخ انتشار: 1401/01/21 03:34
گلایه شهروندان گیلان از بازار رمضان

قیمت کالاها ثبات ندارد

با شروع ماه مبارک رمضان مانند روزهای قبل سال نو، بازار کالاهای اساسی و خرید برخی محصولات، رونق دوباره گرفته، اما در سال‌های اخیر، همیشه مشکلات اقتصادی و نبود ثبات در بازار قیمت‌ها سبب شده بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد توانایی تهیه این اقلام را نداشته باشند. اگر امروز سری به بازار کالاهای اساسی مورد نیاز ماه مبارک رمضان بزنیم، می‌بینیم که افزایش چندبرابری قیمت‌ها، تاثیرگذار نبودن نظارت و بازرسی و چندنرخی بودن کالاها سبب سرگردانی و گلایه برخی شهروندان شده است.

زینب رضایی یکی از شهروندان رشت در گفت‌وگو با مهر بااشاره به‌اینکه وجود قیمت‌های متفاوت برای یک محصول، نشان‌دهنده نبود نظارت‌های اثرگذار است، اظهار کرد: همیشه قبل از شروع سال نو و ایام ماه مبارک رمضان، مسئولان از تشدید نظارت‌ها خبر می‌دهند اما در عمل چنین چیزی دیده نمی‌شود. وی با بیان اینکه شکر، قند و چای که از اقلام پرمصرف در ماه رمضان است در هر مغازه به یک نرخ فروخته می‌شود، افزود: زمانی هم که از فروشنده درباره این تفاوت قیمت‌ها سوال می‌شود، تنها یک پاسخ شنیده می‌شود؛ نرخ خرید برای هر فروشنده متفاوت است.

سبد بسیاری از خانوارها خالی است
 این شهروند رشتی بااشاره به‌اینکه نرخ گوشت و مرغ که قابل گفتن نیست و احساس می‌کنم تا چند وقت دیگر فقط باید پشت ویترین مغازه‌ها بایستیم و آنها را تماشا کنیم، تصریح کرد: اگر به‌گفته مسئولان گیلان، ایناین استان در تولید بسیاری از این محصولات مثل مرغ یا گوشت حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح کشور دارد چرا شهروندان گیلانی باید آنها را حتی گران‌تر از مردم مناطق دیگر بخرند. وی با بیان اینکه با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم هزینه یک خانواده ۲ یا ۳ نفره در ماه رمضان امسال در مقایسه با سال گذشته چندین‌برابر افزایش یافته، ادامه داد: این افزایش در حالی است که حقوق کارگران و کارمندان، افزایش چندانی در مقایسه با تورم نداشته و در کنار سایر هزینه‌ها مانند اجاره منزل، آب، برق، گاز و تلفن قطعا بسیاری از خانواده‌ها مجبورند اغلب کالاهای اساسی ماه رمضان را از سبد خانوار حذف کنند. رضایی با تاکید بر اینکه وعده‌های مسئولان باید عملی شود، گفت: ما باید عملی شدن این وعده‌ها را در سطح بازار و نرخ کالاها ببینیم، در غیر این صورت من هم می‌توانم وعده کاهش نرخ و تامین اقلام اساسی را بدهم.

نبود مدیریت صحیح
ابراهیم ثابت یکی دیگر از شهروندان، در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه روند گرانی کالاها عادی شده و گلایه‌های مردم نیز تاکنون نتیجه مثبتی به‌دنبال نداشته، اظهار کرد: چندچند سال قبل مناسبت‌هایی نظیر نوروز، شب‌ یلدا و ماه مبارک رمضان بهانه‌ای بود برای افزایش قیمت‌ها اما در چند سال اخیر به‌اندازه‌ای گرانی رو به‌افزایش بوده که گرانی در مناسبت‌هایی چون رمضان در این میان گم می‌شود. وی با بیان اینکه اگر سری به بازار بزنیم، می‌بینیم شکر که یکی از ملزومات اصلی ماه مبارک رمضان است، با نرخ هر کیلو ۲۴ هزار تومان و خرما دیگر کالای اساسی در این ماه هر کیلو حدود ۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

این شهروند گیلانی با اشاره به اینکه با یک حساب معمولی می‌بینیم که خانواده‌ها برای تهیه همین ۲ قلم کالا باید چقدر هزینه کنند، ادامه داد: نرخ زولبیا و بامیه که تا همین ماه پیش، کیلویی ۵۰ هزار تومان بود باتوجه به نرخ‌های اعلام‌شده ماه رمضان؛ درجه یک آن، کیلویی ۷۰ و درجه ۲۲ آن، کیلویی ۶۰ هزار تومان نرخ دارد.

 وی با بیان اینکه در این میان نظارت‌هایی بر کیفیت‌ها و قیمت‌ها اعمال می‌شود که باتوجه به این شرایط جای بحث دارد و نواقص آن بر کسی پوشیده نیست، اضافه کرد: متاسفانه نبود مدیریت صحیح و ناکارآمدی متولیان ذی‌ربط از یک سو و سودجویی برخی کاسبان از سوی دیگر، آتش گرانی را بیش از پیش شعله‌ور کرده و بر رنج مردم افزوده است.

تلاش برای کاهش نرخ
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به بازدیدهای میدانی انجام شده از بازار، اظهار کرد: باتوجه به این بازدیدها و در راستای رفاه حال شهروندان برای متعادل کردن نرخ کالاهای مورد نیاز با رؤوسای اتحادیه‌ها جلسه‌ای برگزار شد.

تیمور پورحیدری به ضرورت کاهش نرخ اقلام اساسی ماه مبارک رمضان بعد از این جلسه اشاره کرد و گفت: ‌‌کارگروه تنظیم بازار این سازمان، نرخ‌های اعلام‌شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای رفاه شهروندان کاهش داد. وی با بیان اینکه قبل از این جلسه نرخ هر کیلو زولبیا و بامیه درجه ممتاز ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود که به ۶۵ هزار تومان کاهش یافت، افزود: هر کیلو زولبیا و بامیه درجه ۲ نیز باید با نرخ ۶۰ هزار تومان به‌فروش

 برسد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به‌اینکه نرخ هر کیلو حلیم ممتاز نیز ۵۰ هزار تومان و درجه یک ۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شد که پیش از این ۶۰ هزار تومان بود، ادامه داد: نرخ هر کیلو‌اش درجه یک ۵۵ هزار تومان و درجه ۲، ۴۵ هزار تومان تعیین شده، در حالی که پیش از این با نرخ ۶۰ تا ۶۸ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید.

وی همچنین بر نظارت‌ها بر بازار ماه مبارک رمضان مانند بازار شب عید تاکید کرد و افزود: این بازرسی‌ها در زمینه اقلام مورداستفاده روزه‌داران استان به‌صورت جدی در دو شیفت صبح و عصر در دستور کار قرار دارد تا آرامش و تعادل مناسب در بازار گیلان برقرار باشد.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36eq77