-

همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید

سیامک اخطاری_ فعال حوزه معدن و صادرات

بنا بر گزارش آماری انجمن صادرکنندگان مواد معدنی استانبول، به‌علت کاهش تقاضای بازار چین برای واردات سنگ مرمریت خام از ترکیه، شرکت‌های سنگ مرمریت ترکیه توجه خود را به صادرات سنگ فرآوری‌شده معطوف کرده‌اند.

با تغییر استراتژی صادراتی و توجه به فروش ماده فرآوری‌شده فعالان حوزه سنگ ترکیه نه‌تنها موفق شدند جلوی ضرر را بگیرند، بلکه از آن فراتر رفتند و در 3ماهه اول ،۲۰۲۲ رکورد 5ساله را در ارزش کل صادرات سنگ مرمریت شکستند.

این افزایش ارزش به‌دلیل بالا رفتن میزان صادرات به تمام مقاصد اصلی از جمله ایالات‌متحده امریکا، هند، فلسطین‌اشغالی، مصر، عراق و امارات‌متحده‌عربی است، در حالی که روند نزولی صادرات به چین همچنان ادامه دارد و به پایین‌ترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.

پراکندگی و تعدد اهداف صادراتی این کشور روزبه‌روز بیشتر می‌شود و به‌جرات می‌توان گفت یکی از برگ‌های برنده صادراتی این کشور به‌شمار می‌رود.

در 3ماهه اول سال ۲۰۲۲، ترکیه موفق شد سنگ مرمریت خود را به ۱۳۸کشور صادر کند که این میزان در مقایسه با 3ماهه اول سال ۲۰۲۱ که صادرات به ۱۳۵کشور انجام شده بود، روندی رو به افزایش نشان داد.

برای روشن‌تر شدن استراتژی‌های کوتاه‌ و میان‌مدت در مسیر صادرات سنگ کشور ترکیه، بد نیست، نگاهی داشته باشیم به وضعیت چین؛ یکی از بزرگ‌ترین مشتریان مرمریت خام این کشور در سال ۲۰۲۰.

هدف این است که با بررسی روندهای آماری بازار، امکان پیش‌بینی بیشتر فراهم شود و به این ترتیب، تصمیم‌سازان و دست‌اندرکاران صنعت، معدن، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی ایران بتوانند با رصد رویکرد بازیگران عمده دیگر در بازارهای جهانی و سهم‌خواهی و مشارکت با آنها، افق‌های توسعه را گسترش دهند، ظرفیت‌های تولید خود را بالا ببرند و برای ادامه فعالیت برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند.

لازم به‌ذکر است، افزایش کمیت و ارزش بلوک و اسلب مرمر وارداتی چین، به‌دلیل افزایش واردات از تمامی تامین‌کنندگان عمده بوده و واردات از ایران، یونان، ایتالیا و ترکیه بیشترین افزایش را نسبت به سال ۲۰۲۰ داشته است.

چین در سال ۲۰۲۰ در زمینه تامین سنگ گرانیت خام موردنیاز خود، واردات را از هند افزایش داد، اما همزمان به کاهش واردات از برزیل روی آورد. مهم‌ترین عاملی که بر واردات این کشور از برزیل تاثیر منفی گذاشت، مشکلات و هزینه حمل‌ونقل بود که موجب شد افت ارزشی معادل ۲.۶۶درصد و کاهش کمیتی معادل ۱۹.۹۹درصد ثبت شود.

در همین سال، باتوجه به حجم واردات، در واقع تامین‌کننده اصلی سنگ مرمریت خام چین، ترکیه بود. در ادامه، به‌ترتیب یونان، ایران، ایتالیا و مصر قرار داشتند. در زمینه تامین بلوک‌ها و اسلب‌های گرانیتی، هند نقش اصلی را برعهده داشت و برزیل باوجود افزایش صادرات در سال‌های اخیر، با فاصله زیادی پس از هند قرار دارد.

بنا بر آنچه گفته شد، روشن است ترکیه به‌سبب آمادگی زیرساخت‌های تولید و فرآوری، زمانی که با کاهش تقاضای سنگ مرمریت خام از سوی چین مواجه شد، به‌راحتی با رویکرد صادرات فرآورده‌محور و افزایش تعداد بازارهای صادراتی به ۱۳۸کشور، نه‌تنها از خطر ضرر احتمالی جست، بلکه خود را در جایگاه بهتری نسبت به سال ۲۰۲۱ قرار داد،اما در این میان، نکته حائزاهمیت برای صنعت سنگ ساختمانی ایران چیست؟

خط سیر همکاران ترک ما نشان می‌دهد که استراتژی آنها در زمینه حفظ بازار صادراتی راهکار هوشمندانه‌ای بوده است.

با نگاهی به این مسیر، روشن می‌شود که تا حد امکان، نباید به‌واسطه رونق صادرات فصلی سنگ‌خام، فعالان این حوزه تمامی سرمایه خود را به این بخش معطوف کنند، بلکه باید در اندیشه توسعه موازی بخش صادرات محصول فرآوری‌شده باشند و برای نفوذ در بازارهای هدف و توسعه صادرات، چیدمانی دقیق و برنامه‌ای هدفمند داشته باشند یا به‌عبارت دیگر، سعی کنند همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارند!

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین