-

همکاری سایپا و دانشگاه برای تولید موتور هیبریدی

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی روی بحث دانش‌بنیان و ظرفیت علمی کشور دارند، به این علت است که از آن استفاده کنیم و در بهره‌مندی از این ظرفیت علمی، دچار خودتحریمی نشویم.

گروه صنعت: در راستای ارتقای کیفیت محصولات گروه خودروسازی سایپا، همکاری مشترک سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید موتور هیبریدی شاهین طی مراسمی با حضور علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری و علی خطیبی معاون اداری و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، بهرام عزیزاله‌گنجی رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، سیدشاهین عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و جمعی از مدیران ارشد گروه سایپا در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا آغاز شد. مدیرعامل گروه سایپا در این مراسم با اعلام آمادگی سایپا برای بهره‌گیری از اندیشه‌ها و طرح‌های دانش‌بنیان مراکز دانشگاهی و وزارت علوم در زمینه خودروسازی و قطعه‌سازی گفت: دانشگاه‌های ایران بالاترین مراکز دانش‌بنیان هستند و ارتباط صنعت و دانشگاه باید به صورت دوطرفه برقرار شود، از این‌رو سایپا آمادگی دارد میزبان دانشگاهیان باشد تا در راستای حل مشکلات صنعت خودرو و بهره‌گیری از دانش و تخصص مراکز دانشگاهی ارتباطات دوطرفه موثر به نحو مطلوبی شکل بگیرد و جریان داشته باشد.

محمدعلی تیموری با اشاره به اعلام نارضایتی رهبر معظم انقلاب از کیفیت خودرو در روزهای آغازین مسئولیت خویش در سایپا و نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به‌نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین، افزود: اگر بخواهیم کیفیت محصولات را افزایش دهیم، نمی‌توانیم بدون اتکا به مراکز دانش‌بنیان، کیفیت را ارتقا دهیم و باید مراکز دانش‌بنیانی در بطن کار و تولید قرار بگیرند و در زمینه مسائل جاری و آینده به صنعت خودرو کمک کنند. به‌گزارش سایپانیوز، او تصریح کرد: باید شرایط بازار در محصول خودرو طوری باشد که مراکز دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری‌ها در مسیر تولید اقتصادی قرار گیرند، اینکه برای طراحی و تولید یک محصول جدید در ۳ سال سرمایه‌گذاری، خط تولید آن محصول راه‌اندازی شود و در نهایت تیراژ تولید پایین باشد، به هیچ عنوان تولید اقتصادی انجام نشده است. مدیرعامل گروه سایپا در ادامه اضافه کرد: موضوع سیاست‌گذاری در صنعت خودرو بسیار مهم و اثرگذار است که در این زمینه انتظار داریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها به خودروسازی کمک کنند تا سیاست‌گذاری‌ها در صنعت خودرو در راستای حمایت از این صنعت باشد. تیموری اظهار کرد: ریل‌گذاری نظام جمهوری اسلامی در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های هسته‌ای بسیار درست و بجا بوده و این ریل‌گذاری کمک می‌کند صنعت خودرو در مسیر تولید خودروهای برقی، هیبریدی و دانش‌بنیان شدن حرکت کند.

او افزود: قوانین جدید در صنعت خودرو کشور با استانداردهای تولید خودرو در کشورهای پیشرفته برابری می‌کند و فقط ۲۸ درصد خودروهای جهان با استانداردهای هشتادوپنج‌گانه تولید می‌شوند و صنعت خودرو ما هم جزو این ۲۸ درصد است.مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها نباید خودشان سرمایه‌گذاری کنند، بلکه باید صنعت خودرو منابع و امکانات را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند و دانشگاه‌ها دانش خود را به خودروسازان بفروشند و به فکر ایجاد کارگاه و خط تولید در محیط دانشگاه نباشند.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: انتظار داریم دانشگاهیان دانش فنی خود را در اختیار خودروسازی قرار دهند و در این زمینه، مرکز تحقیقات سایپا و شرکت مگاموتور به‌عنوان مراکز دانش‌بنیان سایپا، آماده هرگونه همکاری با دانشگاه‌ها در تمام زمینه‌ها هستند. او گفت: سایپا در گذشته به حوزه‌های باشگاه‌داری، سهامداری، بیمه، لیزینگ و ساختمان‌سازی ورود کرده که اشتباه بوده؛ بنابراین با اصلاح سیاست‌ها و ساختارها از این پس بیشترین تمرکز گروه سایپا بر محصول جدید، خطوط تولید جدید و فناوری‌های جدید خواهد بود.

ظرفیت یک میلیارد نفر ساعت تحقیقات

در ادامه، علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب برای افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل به کمک خودروسازان آماده‌ایم تا توان فنی‌مهندسی دانشگاه‌های کشور را در اختیار این صنایع قرار دهیم.

وی اضافه کرد: با تعامل انجام‌شده با شرکت سایپا، این شرکت با سطح دانش فنی دانشگاه‌های ما آشنا و زمینه امضای این تفاهمنامه فراهم شد. دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به‌لحاظ دانش فنی‌مهندسی، ظرفیت بالایی دارد و یکی از دانشگاه‌های خوب در این حوزه است و همکاری با این دانشگاه می‌تواند زمینه همکاری با سایر دانشگاه‌ها را فراهم کند.

او اظهار کرد: اعتماد به توانایی جوانان و دانشمندان داخلی ما را کمک می‌کند و همان‌گونه که در صنعت دفاعی این اعتماد جواب داد، حتما در صنعت خودروسازی هم تکیه بر دانش و توانایی دانشمندان جوان ما در دانشگاه‌ها جواب می‌دهد.

خطیبی درباره ظرفیت بالای علمی پژوهشی کشور گفت: در کشور ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که کار آنها تحقیقات است، یعنی اصولا وظیفه آموزشی ندارند اما باید تحقیقات کنند و اگر هر کدام روزانه ۴ ساعت زمان خود را صرف تحقیق کنند حدود یک میلیارد نفر ساعت تحقیقات در کشور خواهیم داشت و ۱۰۰ میلیون ساعت مراکز تحقیقاتی در اختیار دانشگاه‌های ما قرار دارد که ظرفیت بی‌نظیری است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی روی بحث دانش‌بنیان و ظرفیت علمی کشور دارند، به این علت است که از آن استفاده کنیم و در بهره‌مندی از این ظرفیت علمی، دچار خودتحریمی نشویم. او گفت: ظرفیت علمی کشور در هر جایی که وارد شده از موشک گرفته تا واکسن، درخشیده است. خوشحالیم این موضوع در شرکت سایپا اتفاق افتاده تا از ظرفیت علمی کشور استفاده شود.

تلاش برای تولید موتورهای خودران

علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبه‌بندی‌های تایمز و رتبه‌بندی‌های معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزو نخستین‌هاست و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودرو هیبریدی کنیم. البته باید در راستای موتورهای برقی و خودران تلاش کنیم.

خیرالدین تاکید کرد: بخشی از فروش صنایع را باید برای توسعه و تحقیق در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایع و شرکت‌های بزرگ هر عددی برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند، به‌عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها محاسبه خواهد شد و حتی می‌توانند آن را به سال‌های آینده موکول کنند.

او گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در کشورمان به‌شدت پایین است. امیدواریم ایران‌خودرو و سایپا در این بخش به‌ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.

خیرالدین در پایان افزود: در بحث سامانه نظام ایده‌ها و نیازها امیدوارم سایپا بتواند نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و دانشگاه و پژوهشگاه‌ها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیات‌علمی داریم که سایپا می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را برطرف کنیم.

آماده برای همکاری

همچنین بهرام عزیزاله‌گنجی، رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این مراسم گفت: از اینکه مسئولانی از صنایع جایگاه خطیر دانشگاه را به‌درستی درک کردند، امیدوارکننده است و بسیار خرسندم این وفاق بین سایپا و دانشگاه نوشیروانی بابل ایجاد شده است.

سیدشاهین عذبی، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا هم در این مراسم با اشاره به اینکه نتیجه نشست با دانشگاه نوشیروانی بابل به امضای این تفاهمنامه ختم شده، گفت: علاوه‌بر نشست با این دانشگاه، ۳ جلسه هم با دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کردیم که آن دانشگاه هم آماده همکاری با سایپاست. سازمان پژوهش‌های صنعتی نیز اعلام آمادگی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین