-
در بیست و پنجمین همایش معرفی شرکت‌های برتر ایران عنوان شد

بنگاه‌ها، لوکوموتیو حرکت اقتصاد هستند

همایش معرفی شرکت‌های برتر ایران با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. سازمان مدیریت صنعتی هرساله اقدام به رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران می‌کند.

بنگاه‌ها، لوکوموتیو حرکت اقتصاد هستند

همایش معرفی شرکت ‌ های برتر ایران با حضور مدیران شرکت ‌ های بزرگ کشور در مرکز همایش ‌ های بین ‌ المللی صداوسیما برگزار شد. سازمان مدیریت صنعتی هرساله اقدام به رتبه ‌ بندی شرکت ‌ های برتر ایران می ‌ کند. این رتبه ‌ بندی ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می ‌ کند و با هدف شناسایی جایگاه بنگاه ‌ های اقتصادی و گروه ‌ های صنعتی، گسترش رقابت بین بنگاه ‌ های اقتصادی و کمک به سیاست ‌ گذاران اقتصادی کشور انجام می ‌ شود. براساس برنامه ‌ ریزی ‌ های صورت گرفته این شرکت ‌ ها بر اساس ۳۳ شاخص رتبه ‌ بندی می ‌ شوند که نخستین فیلتر آن شاخص میزان فروش است.

ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در همایش شرکت ‌ های برتر ایران ضمن خیر مقدم از نقش ‌ آفرینان عرصه اقتصاد گفت: براساس برنامه ‌ ریزی ‌ های صورت گرفته در سال تولید دانش ‌ بنیان و اشتغال آفرین، بسیاری از محصولات داخلی ‌ سازی شدند. به این ترتیب می ‌ توان گفت شرکت ‌ های فعال در توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی نقش بسزایی داشته و دارند. وی افزود: این دست از شرکت ‌ ها به ‌ واسطه سودآوری و نقش مسئولیت اجتماعی کمک شایانی به صنعت کشور کرده ‌ اند. وی افزود: مشتری مداری، استفاده از فناوری، صادرات، توسعه بهره ‌ وری و جلوگیری از اتلاف به ‌ واسطه عوامل مؤثر و معدنی توسط این شرکت ‌ ها به وجود آمده است. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته مهم ‌ ترین کاری که شرکت ‌ های بزرگ انجام دادند بحث فرهنگ سازمانی است، به طوری که «راهبری شرکتی شایسته» به ‌ عنوان الگویی از روند فعالیت در این شرکت ‌ ها اجرایی شد. در این فرآیند شرکت ‌ ها نیروی انسانی توسعه ‌ یافته و هوشمند را جذب کردند و در نگه داشت آنها هم کوشا بودند. بنابراین آینده پژویی و آینده ‌ نگری توسط این شرکت ‌ ها به خوبی انجام شده است. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به راز برتری این شرکت ‌ ها گفت: این گروه برای دستیابی به جایگاه فعلی، با مهندسی مجدد فرآیندها راه طولانی را طی کرده ‌ اند و با بررسی چالش ‌ ها و رفع آن جز شرکت ‌ های برتر کشور شده ‌ اند.

نقش آفرینی در داخلی سازی

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران اظهارکرد: نقش ‌ آفرینی در داخلی ‌ سازی محصولات، توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی، اثرگذاری در افزایش تولید ناخالص داخلی، سودآوری، ایفای نقش مسئولیت ‌ های اجتماعی، صادرات گرا بودن، مشتری محوری، استفاده از فناوری و نوآوری در کسب ‌ وکار و توسعه بهره ‌ وری، دلایل بزرگ شدن شرکت ‌ های برتر است. ابوالفضل کیانی بختیاری گفت: برخورداری از فرهنگی متعالی و کار تیمی منسجم، راهبری شرکتی شایسته، نیروی انسانی توسعه ‌ یافته و هوشمند، آینده ‌ پژوهی و تعاملات بین ‌ المللی، دلایل اصلی بزرگی این شرکت ‌ ها است. وی بر لزوم توجه به ابر روندها از سوی این شرکت ‌ ها به ‌ منظور بزرگ ‌ تر شدن تاکیدکرد و گفت: این مهم موجب ایجاد فرصت ‌ های جدید، توسعه بهره ‌ وری، تحریک نوآوری و هدایت ایده ‌ های جدید خواهد شد.

ارزیابی با فروش

معاون مشاور و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی، نیز در همایش معرفی شرکت ‌ های برتر ایران با اشاره به نتایج رتبه ‌ بندی انجام شده برای انتخاب و معرفی شرکت ‌ های برتر ایران گفت: در این فرآیند رسم بر آن است که ۵۰۰ شرکت بر اساس بالاترین میزان فروش مشخص ‌ شوند. مجید درویش خاطر نشان کرد: ۵۰۰ شرکت بر اساس میزان فروش به ۵ دسته صدتایی تقسیم می ‌ شوند و شرکت ‌ های هردسته بر اساس ۳۲ شاخص دیگر باهم مقایسه و رتبه ‌ بندی می ‌ شوند. از این طریق شرکت ‌ هایی با هم مقایسه می ‌ شوند که شبیه یکدیگر بوده و دارای وجوح مشترک هستند. به ‌ علاوه اینکه این شرکت ‌ ها با سنجش ۳۳ شاخص ‌ مورد ارزیابی قرار می ‌ گیرند.

دولت به کمک شرکت های تخصصی می آید

مهدی نیازی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش از سازمان مدیریت صنعتی و ایدرو برای ۲۵ سال برگزاری این مراسم تشکر کرد و در ادامه گفت: این برنامه از قدیمی ‌ ترین رتبه ‌ بندی ‌ ها است از ۱۰۰ بنگاه به ۵۰۰ شرکت افزایش پیدا کرده است. با پیشنهادی که وزارت صمت به دولت داده است قرار بر این شد یک نظام اجرا بر بنگاه ‌ ها با شاخص ‌ های مطرح شده در دستگاه ‌ های اجرایی ایجاد شود و بنگاه ‌ هایی که شامل این رتبه ‌ بندی می ‌ شوند از خدمات دولتی و کمک دولت استفاده کنند. این رویکرد دولت در این بخش است. وی با اشاره به اهمیت وجود شرکت ‌ های بزرگ در اقتصاد گفت: نوع نگاه به این بنگاه ‌ ها باید متفاوت باشد. این شرکت ‌ ها نقش پیشران را اجرا خواهند کرد. بنابراین نگاه وزارتخانه نیز به این بنگاه ‌ ها ویژه است. قائم مقام وزیر صمت ضمن بیان مطلب فوق افزود: درعین ‌ حال مشکلات زیادی برای حمایت از این شرکت ‌ ها و بنگاه ‌ های اقتصادی وجود دارد که باید به آنها توجه داشت. وی افزود: بدون شک بنگاه ‌ ها، لوکوموتیو حرکت اقتصاد هستند و بدون رونق این بخش نمی ‌ توان شاهد اتفاق مثبتی در اقتصاد بود. بنابراین تاکید وزارتخانه این است که بنگاه ‌ ها در این حوزه حرکت کنند و ما هم قطعاً از این شرکت ‌ ها پشتیبانی خواهیم کرد. نیازی با اشاره به مشکلات توسعه بنگاه ‌ های اقتصادی گفت: در چند حوزه عدم توازن وجود دارد که قرار است رفع این موضوع به ‌ عنوان پروژه ویژه دنبال شود. یکی از این مشکلات بحث توازن بخشی به رشته فعالیت ‌ ها است که در چند سال گذشته استراتژیکی وجود نداشته است. پیشنهاد ما این است در این بخش هم ‌ افزایی اتفاق صورت گیرد. وی افزود: توازن بخشی در مناطق یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد. ایران به لحاظ وسعت در خاورمیانه ویژه است که متاسفانه از ظرفیت شهرستان ‌ ها به خوبی استفاده نمی ‌ شود. باید بسته ‌ های تشویقی طراحی شود تا در قالب اصلاح قانون مالیاتی انجام گیرد تا بنگاه ‌ ها در آن حوزه بتوانند کاری انجام دهند. نیازی در پایان خاطر نشان کرد: بنگاه ‌ ها برای توسعه فناوری و نوآوری باید نقش ایفا کنند و در بخش ‌ های فناوری حضور فعال داشته باشند.

همایش ۲۵ ساله

همایش رتبه ‌ بندی شرکت ‌ های برتر ایران در ۲۵ سال متولی برگزار شده است. این رتبه ‌ بندی از سال ۱۳۷۷ و تنها با یک شاخص فروش آغاز شد. مهم ‌ ترین اهداف رتبه ‌ بندی شرکت ‌ های برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاه ‌ های اقتصادی، شفاف ‌ سازی فضای کسب ‌ وکار، رتبه ‌ بندی شرکت ‌ ها از نظر میزان اثرگذاری و گسترش رقابت بین بنگاه ‌ ها از مهم ‌ ترین آنها است. این رتبه ‌ بندی هم در سطح جهانی و هم در سطح منطقه وجود دارد. تعداد شرکت ‌ های که معرفی شدند ۵۰۰ شرکت است که جز رتبه ‌ بندی قرار گرفتند. از جمله شاخص ‌ های رتبه ‌ بندی شاخص ‌ های اندازه، سودآوری، بهره ‌ وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار هستند. این شرکت ‌ ها بیش از ۷۰ درصد اشتغالزایی دارند.

۱۰ شرکت برتر اول ایران در ارزیابی همایش سازمان مدیریت صنعتی به شرح زیر است:

۱ - شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌ فارس

۲ - شرکت نفت ستاره خلیج ‌ فارس

۳ - شرکت پالایش نفت بندرعباس

۴ - شرکت فولاد مبارکه اصفهان

۵ - شرکت سرمایه ‌ گذاری غدیر

۶ - بانک ملت

۷ - شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان

۸ - شرکت ایران ‌ خودرو

9- بانک رفاه کارگران

10- شرکت سرمایه ‌ گذاری پارس آریان

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*