-

بلیـت پـرواز تعزیراتی شد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که معضل کمبود بلیت هواپیما جدی است حتی برخی از آژانس‌های هواپیمایی نیز بلیت برای فروش ندارند با این حال هنوز مشخص نیست چه کسی باید این موضوع را بررسی کند.

بلیـت پـرواز تعزیراتی شد

ماجرای کمبود بلیت هواپیما و افزایش خودسرانه نرخ از پایان تعطیلات نوروز مطرح است و هر بار مقصر جدیدی برای این ماجرا معرفی می ‌ شود. برخی این کمبود را از عمد و ناشی از عملکرد برنامه ‌ ریزی شده ایرلاین ‌ ها می ‌ دانند. برخی دیگر حضور دلالان در عرصه فروش بلیت پای پرواز را مطرح می ‌ کنند. علت هر چه هست، موضوع نرخ و کمبود بلیت پرواز جدی شده و تاخیر در به نتیجه رساندن این پرونده جای تامل دارد.

سازمان هواپیمایی با متخلفان شوخی ندارد

به دنبال افزایش حاشیه ‌ های مطرح درباره بلیت هواپیما، کاپیتان محمدی بخش طی نامه ‌ ای به سازمان تعزیرات خواستار جلوگیری از گرانفروشی برخی از سایت ‌ ها و ایرلاین شد و تاکید کرد سازمان هواپیمایی کشور با متخلفین شوخی ندارد و لغو امتیاز در انتظار متخلفین است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره گرانی بلیت در فرودگاه ‌ ها گفت: ما منکر فروش بلیت از سوی دلالان در فرودگاه نیستیم برخی ‌ ها بلیت می ‌ خرند و چند برابر نرخ به مردم می ‌ فروشند حتی برخی از سایت ‌ های فروش بلیت مجوز ندارد و بلیت را گران ‌ تر به مردم می ‌ فروشند اینها مقصر ایرلاین ‌ ها نیستند.

محمدی بخش در این نامه به تخلف برخی از شرکت ‌ های توزیع ‌ کننده بلیت در فضای مجازی خارج از نرخ ‌ های تعیین شده اشاره و تاکید کرده است، طبق بررسی ‌ ها، عمده تخلفات صورت گرفته بر اثر سو رفتار کانال ‌ ها و سایت ‌ های فروش به صورت مجازی است که معرفی چند نمونه از این سایت ‌ های متخلف به مرجع قانونی رسیدگی به تخلفات، مانع از ادامه تخلفات بی ‌ شمار این سایت ‌ ها نشد و هر کدام از سایت ‌ ها به محض انسداد، با دامنه جدید( Domain ) و در مدت زمانی بسیار کوتاه فعالیت خود را ادامه دادند.

کاهش عرضه از سوی ایرلاین ها منطقی نیست

دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی می ‌ گوید: شرکت ‌ ها هزینه ‌ های ثابتی دارند و باید این هزینه ‌ ها را پوشش دهند و این یعنی کاهش عرضه از سوی ایرلاین ‌ ها منطقی نیست.

مقصود اسعدی سامانی در گفت ‌ وگو با ایسنا درباره کاهش عرضه بلیت هواپیما اظهار کرد: گزارش ‌ هایی که شرکت فرودگاه ‌ ها منتشر کرده نشان می ‌ دهد که عرضه بلیت کاهش چندانی پیدا نکرده است. درحالی که در ماه ‌ های پایانی سال گذشته هم این موضوع مطرح شده بود، آخرین گزارش شرکت فرودگاه ‌ ها در اسفندماه حاکی از آن است که ۱۶ میلیون مسافر در ۱۴۰۱ جابه ‌ جا شدند که ۱۴ درصد رشد داشته اما از نظر پروازی، ۹ درصد کاهش یافته است و بخشی از این موضوع به محدودیت ‌ های کرونا برمی ‌ گردد که در سال ۱۴۰۰ سفرها کاهش پیدا کرد. وی درباره این شائبه که برخی ایرلاین ‌ ها با هدف فشار به سازمان هواپیمای کشوری، از عرضه بلیت خودداری می ‌ کنند، بیان کرد: برخی صحبت ‌ ها غیرکارشناسی و با اطلاعات غلط است و افکار عمومی و مسئولان را هم گمراه می ‌ کند. ما قبلا هم اخطار دادیم که با سرکوب نرخ بلیت، شرکت ‌ های هواپیمایی امکان اینکه هواپیماهایشان را سر خط بیاورند ندارند، چون مشکل اصلی صنعت سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی است و با شرایط فعلی و تاکید بر سرکوب نرخ، شاهد زمین ‌ گیری هواپیماهای بیشتری خواهیم بود و همین تعداد ناوگانی که الان فعال هستند هم چند ماه آینده امکان ارائه فعالیت نخواهند داشت.

دبیر انجمن شرکت ‌ های هواپیمایی با بیان اینکه هواپیما بر اساس سایکل موتور پرواز می ‌ کند، اظهار کرد: اگر سایکل موتور تمام شود، شرکت ‌ های هواپیمایی نقدینگی لازم را برای اینکه موتور جدید تهیه کرده یا موتور را تعمیر کنند ندارند و به همین دلیل خیلی از هواپیماهای کشور به ‌ دلیل نداشتن موتور زمین ‌ گیر است که علت آن هم کمبود نقدینگی شرکت ‌ ها است؛ برای شرکت ‌ های خصوصی که در این صنعت هستند هم انگیزه ‌ ای برای اینکه سرمایه ‌ گذاری جدید کنند وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: اگر دولت می ‌ خواهد که مشکل صنعت حل شود، باید دست از پافشاری برای تثبیت نرخ بردارد و بگذارد که عرضه و تقاضا نرخ را تعیین کند؛ درواقع باید بگذارد که قانون اجرایی شود، طبق قانون هم آزادسازی نرخ را داریم، در حالی که نرخ ‌ های دستوری جز اینکه دلال ‌ بازی را در صنعت توسعه دهد و به ضرر مردم باشد و به ‌ نوعی هم موجب نارضایتی تولیدکنندگان و فعالان صنعت شود و هم نارضایی مردم و مسئولان دستگاه ‌ های نظارتی را ناراضی کند، نتیجه ‌ ای ندارد.

اسعدی سامانی با بیان اینکه کاهش عرضه از سوی ایرلاین ‌ ها منطقی نیست، گفت: شرکت ‌ ها هزینه ‌ های ثابتی دارند و باید این هزینه ‌ ها را پوشش دهند و به همین دلیل باید در عرصه صنعت حضور داشته باشند. این اطلاعات غلط که از سوی برخی منتشر می ‌ شود، به صنعت لطمه می ‌ زند و باید دید این اظهارات با چه اهدافی مطرح می ‌ شود، زیرا این اطلاعات باعث نابودی صنعت می ‌ شود و اهدافی که امریکا برای خواباندن صنعت دارند، با این اظهارات محقق می ‌ شود.

کمیسیون عمران مجلس ورود کند

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بنا باشد بهای فرسودگی ناوگان هوایی و جبران هزینه ‌ ها به مردم تحمیل شود کار اشتباهی است.

علی آذری در گفت ‌ وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش ایرلاین ‌ ها برای افزایش نرخ بلیت هواپیما، بیان کرد: یکی از دلایل و استناد ایرلاین ‌ ها برای افزایش نرخ بلیت، این است که هزینه ‌ ها افزایش پیدا کرده است و توان نگهداری را ندارند بنابراین به افزایش نرخ بلیت ‌ ها روی آوردند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در صنعت هوایی کشور، بحث فرسوده بودن ناوگان هواپیمایی است که باید برای اینکه از زمین ‌ گیر شدن این ناوگان جلوگیری کنیم، به هر ترتیبی که امکان ‌ پذیر است به دنبال نوسازی این ناوگان باشیم و باید در حوزه تحریم ‌ های صنعت هوایی با حفظ اقتدار ملی یکسری گشایش ‌ ها صورت گیرد.

این عضو کمیسیون عمران اظهار کرد: اگر ما در حوزه روابط بین ‌ المللی گشایشی انجام ندهیم، این فرسودگی ناوگان هوایی ممکن است بعدها به ما آسیب بزند و با ادامه این روند بالاخره این صنعت زمین ‌ گیر خواهد شد.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: افزایش نرخ بلیت هواپیما اصلا در این وضعیت اقتصادی سزاوار نیست. حتی ممکن است کار به جایی برسد که سفر با هواپیما به یک سفر لوکس تبدیل شود. این اصلا در شان کشور ما نیست. وی افزود: پیشنهاد بنده این است که کمیسیون عمران در جلساتی که برگزار می ‌ کند پیشنهادات فعالان این صنعت را اخذ کند و با همفکری شوراهای عالی مسئول در این حوزه به یک جمع ‌ بندی کارشناسی برسند. آذری تاکید کرد: اینکه بنا باشد بهای فرسودگی ناوگان هوایی و جبران هزینه ‌ ها به مردم تحمیل شود کار اشتباهی است. البته فرسودگی ناوگان هوایی یک دلیل است و تورم و تحریم ‌ ها و فشارهای خارج از مرزها از عوامل دیگری است که بر ایرلاین فشار وارد می ‌ کند اما به هر حال دولت باید به نحوی این موضوع را مدیریت کند که گرانی بلیت ‌ ها به مردم تحمیل نشده و دسترسی مردم به هواپیما محدود نشود.

سخن پایانی

شیوه قیمت ‌ گذاری دستوری در بخش حمل ‌ ونقل هوایی پذیرفته ‌ شده نبوده و این قانون عرضه و تقاضاست که بازار را متعادل می ‌ کند. از سوی دیگر افزایش نرخ بلیت هواپیما آن هم به شیوه دستوری باعث شده تا بلیت برخی از مسیرها کمیاب شده است. مسئولان کمیاب شدن عمدی بلیت هواپیما را تکذیب می ‌ کنند و علت این کمیابی را افزایش تقاضا می ‌ دانند. هرچند که بسیاری معتقدند شواهد حاکی از نتایج دیگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*