-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

کانکس چیست و چه امکانات و اجزایی دارد؟

کانکس ها سازه های پیش ساخته ای هستند که در کارگاه ساخته شده و به صورت آماده استفاده عرضه می شوند.

کانکس چیست و چه امکانات و اجزایی دارد؟

کانکس ها سازه های پیش ساخته ای هستند که در کارگاه ساخته شده و به صورت آماده استفاده عرضه می شوند. مقاومت و کارایی دو ویژگی مهم کانکس‌ها هستند که سبب کاربرد گسترده آن‌ها به نسبت خانه‌های پیش‌ساخته دیگر شده‌اند. اجزای کانکس در میزان ماندگاری و استحکام این سازه‌های پیش‌ساخته بسیار مؤثر هستند. ورقه‌ها و مواد اولیه مورد استفاده در طراحی و تولید کانکس‌ها، امکان ساخت انواع کانکس متناسب با نیاز کاربران را به تولیدکنندگان می‌دهد.

هریک از اجزای کانکس اعم از شاسی، کفه، دیواره‌ها، سقف، درب و پنجره‌ها در ساختار کانکس نقش بسزایی دارند که نمی‌توان آن‌ را نادیده گرفت. ما در اینجا به معرفی کانکس ها و اجزای آنها می پردازیم. در این مقاله ما یکی از شرکت های تولید کننده در این زمینه به نام کانکس اسکان سپهر را نیز معرفی خواهیم کرد.

کانکس چیست و شامل چه اجزا و امکاناتی است؟

کانکس یک سازه پیش‌ساخته است که در مواقع مختلف برای اسکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجزای کانکس در یک نگاه، ساده به نظر می‌رسند، اما این سازه‌ها در عین سادگی بسیار محکم و مقاوم هستند. در واقع طراحی و ساخت اجزای مختلف کانکس به طور تخصصی انجام می‌شود. کانکس‌ها نیز مثل خانه‌های معمولی از دیوار، سقف، کف و در و پنجره ساخته می‌شوند، با این تفاوت که مواد اولیه مورد استفاده در ساخت اجزای کانکس با مصالح ساخت خانه فرق دارند.

کانکس‌ها به‌طورکلی از یک اسکلت اولیه به نام شاسی، دیواره‌های ساندویچ پانل یا ورقه‌ای، سقف سبک و کفه چوبی یا PVC ساخته می‌شوند. آنچه که مشخص است مواد اولیه بکار رفته در هر نوع از کانکس‌ ویلایی ، خدماتی، نگهبانی و ... باهم متفاوت‌اند. ما در اینجا بخش های مختلف کانکس را معرفی میکنیم:

شاسی کانکس

شاسی کانکس یکی از اجزای اصلی و ضروری در ساختار کانکس است که نقش شناژ و زیرساز را ایفا می‌کند. شاسی‌ها معمولاً با استفاده از تیرآهن‌های بزرگ و کوچک بنا به اندازه و ابعاد کانکس ساخته می‌شوند. شاسی به‌عنوان پایه برای نصب اسکلت و اتصال کانکس به زمین عمل می‌کند، از این‌ رو کیفیت، ضخامت و مقاومت شاسی در کیفیت کانکس نقش قابل‌توجهی دارد.

اسکلت و چارچوب کانکس

اسکلت کانکس، سازه مورد نیاز برای ساخت کانکس است که دیواره‌ها و سقف روی آن نصب می‌شوند. اسکلت کانکس به طور معمول از پروفیل‌های آهنی یا فولادی تهیه شده و به شاسی جوش داده می‌شود. مقاومت پروفیل‌های در برابر تحمل بار و خمش، معیار مقاومت کانکس‌ها است. استفاده از پروفیل‌های ضخیم و بزرگ برای کانکس‌های بزرگ امری بدیهی است که متخصصان آن را به‌خوبی رعایت می‌کنند.

دیوارها، مهم‌ترین اجزای کانکس

دیواره‌ها اجزای اصلی کانکس‌ها هستند که بنا به جنس و نوع کانکس از مواد اولیه متفاوت ساخته می‌شوند. ساندویچ پانل‌ها رایج‌ترین نوع دیواره کانکس هستند که به طور معمول از دو ورقه فولادی حاوی یک لایه عایق میانی تهیه می‌شوند. ساندویچ پنل‌ها با توجه‌ به جنس و کیفیت ورقه و لایه عایق در انواع مختلف تولید می‌شوند‌. دیواره‌های ساندویچ پانلی عایقی مناسب در برابر گرما، سرما، صدا و رطوبت هستند. این اجزای کانکس به کمک چفت‌وبست دندانه‌ها به یکدیگر متصل شده و روی اسکلت نصب می‌شوند.

نمای داخلی و خارجی کانکس

نمای خارجی دیواره کانکس در میزان مقاومت آن در برابر عوامل محیطی مخرب بسیار مؤثر است. نمای خارجی کانکس‌ها اغلب همان ورقه گالوانیزه ساندویچ پانل است که در برابر رطوبت و تغییرات دمایی مقاومت مناسب دارد. فضای داخلی کانکس برای کاربران بسیار مهم است، از این ‌رو انتخاب مواد اولیه‌ مناسب برای دیوار داخلی در اولویت قرار دارد. دیواره داخلی اغلب از جنس ورقه PVC و MDF مرغوب است که جلوه‌ای زیبا به داخل کانکس می‌بخشد.

کف کانکس

اجزای کانکس تنها به اسکلت و دیواره محدود نمی‌شود. کفه کانکس‌ها یکی از قسمت‌های حیاتی در ساختار کانکس محسوب می‌شود که در برابر فشار و وزن ساکنان مقاومت بالایی دارد. تخته‌های چندلایه فشرده انتخابی مناسب برای کف کانکس‌ها هستند. البته که کف‌پوش‌های پلیمری جدید هم در ساختار کانکس‌ها کاربرد گسترده دارند.

سقف کانکس در لیست اجزای کانکس

سقف یکی از مهم‌ترین اجزای کانکس است که ساخت کانکس بدون آن عملاً میسر نمی‌شود. سقف‌‌ها علاوه بر مراقبت از کانکس در برابر باد، باران، برف و گردوغبار، جلوه‌ای زیبا به آن می‌بخشند. ورقه‌های گالوانیزه، ورقه‌های کرکره‌ای و ورقه‌های طرح‌دار از انواع ورقه‌های مورداستفاده در پوشش خارجی سقف کانکس‌ها هستند.

درب و پنجره در لیست اجزای کانکس

درب و پنجره‌ها مهم‌ترین اجزای کانکس‌ها هستند علاوه بر تسهیل رفت‌وآمد، تهویه هوای اتاق را فراهم می‌کنند. درب‌های مورداستفاده در کانکس‌ها اغلب از جنس PVC و آلومینیوم سبک هستند که مقاومت و کارایی قابل‌توجهی دارند. شیشه‌ها نیز از اجزاء تشکیل‌دهنده درب و پنجره‌های کانکس هستند که معمولاً مقاومت چشمگیری دارند. شیشه‌های مورداستفاده در کانکس‌ها در انواع ساده، مات و نیمه مات قابل تهیه هستند که هریک بنا به کاربری کانکس انتخاب می‌شوند‌.

تأسیسات کانکس‌ها

لوازم موردنیاز لوله‌کشی و برق‌کشی، مهم‌ترین مواد اولیه کانکس محسوب می‌شوند که در رفاه و آسایش کاربران بسیار مؤثر هستند. اجزای برق‌کشی کانکس شامل تمام کلید و پریزها، لامپ‌ها، سیم‌کشی، فیوزها و ... هستند. لوله‌کشی آب‌ آشامیدنی، سرویس بهداشتی، حمام و حتی فاضلاب نیز از اجزا مهم در ساخت کانکس‌ها محسوب می‌شوند که بنا به نیاز کاربران اجرا می‌شوند. برق‌کشی و سیم‌کشی از اجزای ضروری در انواع کانکس‌ اداری ، نگهبانی و ویلایی هستند که تولیدکنندگان به آن‌ها توجه ویژه دارند.

انواع ورق کانکس

دیوارها به‌عنوان یکی از اجزای کانکس در ساخت آن نقش بسزایی دارند. کانکس‌ها بر اساس نوع دیوار مورداستفاده در دو نوع ورقه‌ای و ساندویچ پانلی شناخته می‌شوند. ساختار هر یک از ورقه‌های دیوار کانکس به شرح زیر است:

کانکس ورقی: ورقه‌های گالوانیزه یکی از انواع ورق کانکس کاربردی هستند که روی اسکلت فلزی نصب می‌شوند. ورقه‌های گالوانیزه متناسب با ابعاد کانکس برش و استفاده می‌شوند. ورقه‌های گالوانیزه شامل انواع ورق سیاه، ورق رنگی و روغنی هستند که هریک خواص متفاوتی دارند. در برخی از کانکس‌ها دیواره داخلی ورق گالوانیزه با استفاده از پشم‌شیشه و فوم عایق شده و به‌وسیله ورقه‌های فایبرگلاس یا PVC پوشش داده می‌شود.

کانکس ساندویچ پانل: ساندویچ پانل‌ها برخلاف دیوارهای ورقه‌ای، از دولایه ورق مقاوم و یک‌لایه عایق پلی‌اورتان داخلی تهیه می‌شوند. این دیوارها بر اساس جنس عایق انواع مختلفی دارند که هریک در نوعی کانکس کاربرد دارند.

خرید کانکس خوب با بهترین قیمت بازار

جنس و نوع اجزا استفاده شده در ساخت کانکس ها تاثیر مستقیمی در قیمت دارند. متراژ اجزای به‌کاررفته در ساختار انواع کانکس‌ها نیز تعیین‌کننده قیمت آن‌ها است. کانکس‌های تهیه شده از ساندویچ پنل‌ها طبیعتاً گران‌تر از کانکس‌های ورقه‌ای هستند. سایز آهن‌های به‌کاررفته در شناژ و کیفیت پروفیل‌های اسکلت کانکس در قیمت نهایی آن نیز مؤثر هستند. به‌طورکلی کانکس‌های مجهز به تأسیسات با قیمت بالاتری خریدوفروش می‌شوند. قیمت کانکس ‌ مختلف به طور مترمکعب برآورد می‌شود، از‌این‌رو پس از تعیین متراژ کانکس، جنس مواد اولیه و امکانات آن حائز اهمیت است. شرکت کانکس اسکان سپهر یکی از تولید کنندگان قدیمی این صنعت می باشد. شما می توانید برای خرید کانکس با شماره های این شرکت 02144235720 تماس گرفته و یا به آدرس وب سایت این شرکت به نشانی https://eskansepehr.co مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین